Avatar billede madssaw2000 Nybegynder
20. oktober 2004 - 21:31 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

PC kører 5 sec. og lukker ned

Hej

Jeg har lige samlet en computer - bundkort ASUS P4P800-vm. Alt er samlet som det skal og har selvfølgelig gennemtjekket igen og igen. Spørgsmålet er om jeg alligevel har overset noget??

Problemet er:
PC'en starter automatisk når powerstikket (220 v) stikkes i strømforsyningen. HD-LED  og PWR-LED lyser op som de skal, men PC'en lukker automatisk ned efter ca 5 sec.

Skærmen reagerer ikke.
Porwerknappen i fronten fungerer ikke.
Reset fungerer ikke.

Hvad kan der være galt??
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2004 - 21:44 #1
Når den lukker så hurtigt tyder på på et varmeproblem hvor den indbyggede overheat sikkerhedsfunktion lukker ned. Er blæser/køler monteret korrekt og evt. med brug af kølepasta hvis foreskrevet?

Du skulle jo nødigt brænde cpu'en af.
Avatar billede madssaw2000 Nybegynder
20. oktober 2004 - 21:48 #2
Jeg har monteret P4 CPU'en med hvad der fulgte med af kølerudstyr. Har også afmonteret cpu'en igen for at tjekke at den var ordentligt sat i. Blæseren kører.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2004 - 21:58 #3
Med al respekt med din omhyggelighed fyder det på, at noget alligevel er sat forker i/vender forkert, når Power og Reset knap ike virker.

Hvorfor starter den fx. automatisk, når 22v tilsluttes og ikke via power kanp. Ved godt dette ikke er en løsning - højst en opfordring til at gennemgå power tilslutning nok engang. Både for bundkort og for strømforsyning.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. oktober 2004 - 22:03 #4
Det problem har jeg set før og det er ikke sådan lige at løse.

Du har overgang i din powerknap. Det er sådan på de fleste computere at når du holder powerknappen inde i 5 sekunder, så slukkes strømmen med det samme, også uden at computeren er lukket ned. Hvis derer overgang i din powerknap, vil knappen reagere som om den hele tiden holdes inde. Dette betyder at du kan tænde den i 5 sekunder, hvorefter strømmen afbrydes.

Løsning:
Ny knap eller nyt kabinet
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. oktober 2004 - 23:13 #5
Det behøves ikke at være overgang i powerknappen, det kan også være at den ledning der går op til powerknapper, er forkert isat i bundkortet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. oktober 2004 - 23:25 #6
dragonknight> ja eller kortsluttet med en af de andre (men det er måske det samme som overgang ??)
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. oktober 2004 - 23:29 #7
Det kan godt lade sig gøre, at sætte stikket i bundkortet og få den nævnte effekt, så det er bare frem med manualen, og checke at de sidder rigtig.
Avatar billede madssaw2000 Nybegynder
21. oktober 2004 - 00:59 #8
Det kan ikke sidde anderledes, bruger altid manualer. Har styr på ground og + og -. Har haft en anden fyr til at gennemgå det sammen med mig inden jeg skrev her. Han står lige så uforstående som jeg. Det kan bare ikke være anderledes.

Har selv tænkt om det kan være fejl i strømforsyningen. Det vil jeg tjekke i morgen. Møder fra 15-22 så jeg vender først tilbage der. Skriver hvis jeg finder løsningen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. oktober 2004 - 10:57 #9
Både powerknappen, bundkort og PSU indgår i det kredsløb der skal tænde for din PC, og når den ikke gør det ordenligt, så må fejlen være i mindst en af de 3.

I og med at det er en nysamlet PC, så kan det også være en fejlmontering af bundkort, og de er som ofte svære at få øje på, men ved at tage det hele ud af dit kabinet, også din PSU, og placere dit bundkort fladt på et køkkenbord, og så ellers forbinde alt det der normalt er forbundet til dit bundkort, PSU, harddisk, grafikkort, ram osv.
Avatar billede madssaw2000 Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:48 #10
Så er det løst. Kabinettet var ikke ATX kompatibelt, dvs. der var et ATX bundkort i før som fungerede fint. Flyttede alt over i et andet kabinet og vupti! Langt ude hva'? Et fucking kabinet!

1000 tak for hjælpen drenge, det sporede mig ind på hvori problemet lå.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. oktober 2004 - 20:08 #11
Anytime :-)