Avatar billede espersen Novice
12. oktober 2004 - 11:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dynamiske URLs til friendly URLs på windows-server

efter at have læst artiklen om dynamiske URLs http://www.eksperten.dk/artikler/136 sidder jeg lige og bryder min hjerne med om jeg får problemer hvis jeg vil benytte et CMS som jo netop er dynamisk....

Siderne ser fx. sådan ud : "..site/index.php?id=16" som fx. findes på ASP og PHP sider - bl.a. lavet via SQL / CMS-systemer..

Jeg kan forstå at jeg risikerer at fx. Google så blot kommer frem til "..site/index.php" - og ikke kommer videre / blot bliver ved med kun at læse "..site/index.php" fra menu/øvrige links da de fx. jo hedder:
"..site/index.php?id=1" - som så finder "..site/index.php"
"..site/index.php?id=2" - som så finder "..site/index.php"
"..site/index.php?id=17" - som så finder "..site/index.php"
"..site/index.php?id=18"  - som så finder "..site/index.php" osv.
- og det er ikke så smart...

Men er det virkelig et problem ?

.htaccess er så vidt jeg ved en mulighed på Apache-servere ; men er der en tilsvarende mulighed på en windows-server ?

Min server har følgende specs:
System:  Windows NT NS3 5.0 build 2195
Build Date:  Aug 24 2003 22:01:16
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. oktober 2004 - 11:46 #1
du kan bruge isapi-rewrite (www.isapirewrite.com) hvor du saa kan faa dine links til at se ud som f.eks. ..site/page/index/id/1.html

Derved kan google ikke se at det er dynamiske sider
Avatar billede espersen Novice
12. oktober 2004 - 12:02 #2
dvs. at jeg får problemer hvis ikke jeg laver noget rewrite ?
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. oktober 2004 - 12:08 #3
Det skal jeg ikke kunne sige, der er mange der spekulere i at google ikke indeksere sider der har ?var=val, men jeg har set masser af sites der alligevel bliver indekseret, bla. sites jeg selv har lavet. Om de saa ville score hojere hvis der blev brugt en rewrite, ved jeg ikke.
Avatar billede espersen Novice
13. oktober 2004 - 11:39 #4
hhmm.. har lavet lidt søgninger via google og der ser ikke ud til at være det store problem med fx "?" i linket.

Kunne da være lækkert at vide om dine sider ville ranke højere hvis du brugte en rewrite ;o)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:52 #5
Desvaerre tror jeg ikke det er noget kunden vil betale for at faa lavet om :)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:54 #6
Men udover det, saa har du ret, det kunne vaere interessant at se hvad det ville give
Avatar billede espersen Novice
14. oktober 2004 - 11:13 #7
FYI ; en der har lidt samme tanker : http://www.eksperten.dk/spm/550252
Avatar billede demib Nybegynder
17. oktober 2004 - 12:09 #8
Jeg modererer en debat i USA med fokus på netop dynamiske websites og søgemaskiner. Du finder debatten her:

http://forums.searchenginewatch.com/forumdisplay.php?f=43

Men, da det efterhånden er en omfattende debat, vil jeg give dig svaret på dine spørgsmål direkte her :)

Som en god tommelfingerregel giver dynamiske sider ikke problemer i søgemaskinerne, hvis du holder antallet af parametre under 3. Således oplever vi normalt følgende:

- Med et parameter er der ingen problemer - alt bliver indekseret
- Med to parametre er det 50/50 - nogle gange går det andre gange ikke
- Med 3 eller flere parametre er det rent held!

Således vil dine URL'er i formatet:  ..site/index.php?id=18 ikke i sig selv give problemer i søgemaskinerne.

Der er dog en række andre problemer forbundet med dynamiske websites og søgemaskiner, som jeg vil anbefale at du ser nærmere på. Herunder bl.a. brug af cookies, JavaScript, session IDs og ikke mindst tilgang til de samme materiale via forskellige URL'er. Dette er altsammen ting der kan være med til at forhindre, eller begrænse, indeksering og/eller ranking af dit website.

Håber det hjalp lidt :)

Mikkel deMib Svendsen
Find også mere hjælp på: www.joyzone.dk og www.seo-debat.dk
Avatar billede espersen Novice
17. oktober 2004 - 12:52 #9
demib ; tak for et ret konkret svar ! - tak for linket ; har lige siddet og læst en del af trådene! Bruger allerede joyzone + lidt af seo-debat - keep up the good work !!

bjornicle ; smid et svar (vedr. isapi-rewrite)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:03 #10
giv bare point til demib :)
Avatar billede espersen Novice
17. oktober 2004 - 13:12 #11
tak for hjælpen !