Avatar billede -sidsel- Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:34 Der er 12 kommentarer

Hvordan defragmenterer man en Mac?

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man defragmenterer en Mac? Min Mac er blevet langsommere og jeg har fået at vide at det måske kan hjælpe at defragmentere den, men jeg ved ikke hvordan man gør.
Avatar billede straszek Praktikant
11. oktober 2004 - 14:39 #1
Det gør man ikke. Mac'en er bygget op så disken bliver udnyttet på en anden måde, så defragmentering ikke er et problem, som på pc.

Men hvis din mac er blevet langsom, og du bruger osx, kan du prøve at boot fra din system cd. Sæt cd i drevet og hold c nede under opstart. Vælg diskværktøj fra menuen og lav først en kontrol/reperation af disken og bagefter vælger du at reperere disktilladelser. Det plejer at hjælpe.

Bagefter kan du evt.
Avatar billede straszek Praktikant
11. oktober 2004 - 14:40 #2
hente dette program http://www.macosxcocktail.com/index.html - der er godt til at foretage vedligeholdelse af systemet.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:58 #3
Før i tiden defragmenterede man med Norton Speed Disk, jeg ved ikke af at det ikke er nødvendigt mere. I forbindelse med musikproduktion er det relativt vigtigt, og forskellen er mærkbar.
Avatar billede straszek Praktikant
11. oktober 2004 - 15:01 #4
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. oktober 2004 - 15:17 #5
På denne side står der blandt andet:

... You probably won't need to optimize at all ...

... In this case, you might benefit from defragmentation, ...

... Another option is to back up your important files, erase the hard disk, then reinstall Mac OS X and your backed up files ...

Det vil sige at de selv indrømmer at man muligvis vil have problemer med fragmentering, men de vil jo gerne prale med at problemet er afhjulpet.

Så hvis du vil defragmentere, så kan du muligvis få en fordel af det. Men sikkert kun hvis du arbejder med store filer der SKAL læses hurtigt, som fx video og lyd.

Apple siger selv at du skal bruge 3. parts software til det, og Nortons Speed Disk er et godt bud.
Avatar billede straszek Praktikant
11. oktober 2004 - 15:25 #6
Jeg har aldig med osx oplevet det nødvendigt at defragmentere. Jeg bruger primært min imac g4 til indspilling af lyd.

Jeg oplever at når systemet er langsomt, ja så skyldes det ofte at der er rod i dsiktilladelserne, og systemet trænger til at blive "tunet", og det kan bl.a. gøres med cocktail.

Jeg vil på det kraftigste anbefale aldrig at bruge Norton til osx. Jeg, og flere andre jeg kender, har haft meget dårlige oplevelser med programmet. Det ødelægger i de fleste tilfælde mere end det reperere.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. oktober 2004 - 15:40 #7
ok, jeg er ikke opdateret med det.

Men som sagt åbner Apple selv muligheden for at defragmentering kunne være gavnligt
Avatar billede egonspock Seniormester
11. oktober 2004 - 18:01 #8
Jeg kan kun bifalde straszeks indlæg, dog med den tilføjelse at du kan få glæde ved at køre de unix-cron-jobs, der er i Coctail også. De rydder op i logfiler og andre unix-sager, som sikkert er ved at være så omfangsrige, at de giver problemer.  Jeg foretrækker godt nok at bruger MacJanitor til formålet da den er gratis. http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html og bruge Apple's diskværktøj til at reparere tilladelser. Det er i øvrigt ikke en god ide at bruge System-CD'en til at reparere disktilladelser, da den så ikke medtager de rettigheder, der er beskrevet i /Library/Reciepts. Brug Diskværktøj direkte fra computeren. Se også her: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=152064 og her: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751
Men Straszek har helt ret: Der er ikke nogen speciel grund til at skulle defragmentere. Se også denne tekniske artikel om det: http://www.kernelthread.com/mac/apme/fragmentation/
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:44 #9
Er der en ny religion imod defragmentering? Så lad mig summere hvad artiklerne i egonsprock's indlæg siger om defragmentering:

1. indlæg: intet
2. indlæg: intet
3. indlæg: forklarer at Apple tager defragmentering så alvorligt at osx konstant søger at defragmentere de filer der åbnes, og at den tilsyneladende gør det godt. Så behovet for defragmentering er ikke så stort mere.

Alle lader til at være enige om at man ikke (i så høj grad) behøver at defragmentere, fordi computerne og harddiskene er blevet så hurtige, og harddiskene så store/billige at de sjældent bliver overfyldte.

Nå, men når jeg nu har en hurtig computer, så betyder det altså ikke at jeg er ligeglad med at den bliver langsommere på grund af defragmentering. Og at min harddiskplads er mange gange større end jeg turde drømme om for 5 år siden betyder ikke at mine diske ikke bliver overfyldte.

Så er der virkelig ingen der kan fortælle -sidsel- navnet på et godt defragmenteringsprogram?
Avatar billede egonspock Seniormester
11. oktober 2004 - 19:06 #10
Problemet er at det sjældent er defragmentering, der giver dig en langsommere Mac. Det er typisk manglende opdatering af rettigheder eller manglende kørsel af Unix-cron-jobbene. Som Amid Singh beskriver, så er defragmentering indbygget i styresystemet, sågar på en måde, så de mest læste filer bliver placeret på de hurtigst tilgængelige steder, og dermed er 95% af problemerne løst.
Når du stadig spørger efter et defragmenteringsprogram er Norton Speed Disk eller TechTool Pro nok de bedste bud. Men bruger man Norton, skal man i hvert fald sikre sig at det er den allernyeste version, da der ganske rigtigt har været en del problemer med den. Og lad endeligt være med at installere Norton men kør den kun fra CD'en, da den installerer en masse bagvedliggende programmer, der tager flere ressourcer end fordelen ved at defragmentere ville give.
En helt anden indgangsvinkel er at have nogle ekstrahurtige diske til hhv. systemet og til almindelige datafiler og til Video eller Lyd-filer. Og for at det skal virke godt, er det ikke tilstrækkeligt at partitionere.
Avatar billede egonspock Seniormester
11. oktober 2004 - 19:08 #11
hehe, hovsa, tyrkfjel!: det er sjældent -- fragmentering -- der giver dig en langsommere Mac, ikke defragmentering ;-)
Avatar billede muidem Nybegynder
08. november 2004 - 10:40 #12
Norton sppeddisk og diskdoctor giver en langt mere stabil og hurtiogere maskine og ststem. har selv en dual G4 1.25 som køre 10.3.6 med 3 interne HD (1x80 gb + 2x 250gb) arbejder men store billede filer og har stor udskiftning af indhodlet i min maskine... køre speeddisk/diskdoctor  på den  jævniligt( hver 14 dag) og kan mærke en kæmpe forskel på arbejds hastigheden. Vil klart anbefale dette...