Avatar billede blakoe Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:32 Der er 3 løsninger

Trådløst netværk

Jeg påtænker at køre med 2 computere derhjemme, trådløst .
Jeg bor i rækkehus, den ene computer og router skal stå i stueetagen, og den anden computer i et værelse på 1. sal.
Vil en sådan forbindelse kunne blive 100 stabil, både med internet og imellem computerne, eller har man en klar fordel ved at trække ledninger mellem computerne?
Computerne behøver vel ikke at kunne "se" hinanden?
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. oktober 2004 - 12:34 #1
Det kommer meget an på lokale fornold, som elektronisk støj og skærmning. Hvis der f.eks. er isoleret med alukraft som dampspær i etage adskillelserne, kan du sagtens risikere at du slet ikke kan komme op på første salen. Kabler er at foretrække hvis det kan lade sig gøre. Du kan for næsten samme pris som du betaler for trådløst opnå GigaBit lan med kabler.

Sikkerheden eret helt andet kapiter, der er langt lettere at håndtere med kabler
Avatar billede bleze Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:43 #2
Typisk er der problemer med normal netværks trafik. Teknologien er simpelthen ikke moden nok.  Den er dog fin nok til at surfe eller overføre små filer på netværket, men store filer vil tit fejle hvilket er super irreterende.
Det var så min mening/erfaring :)
Avatar billede flipper Nybegynder
14. oktober 2004 - 15:30 #3
Du får ikke superhurtigt filoverførsel, men det er ganske udemærket til internet brug, samt små fildelinger. På et nyere 802.11G acesspoint er hastigheden 54mbit, men den typiske brugeroplevelse er under halvdelen.

Det er ganske stabilt, men ikke lige så sikkert som kabler da det jo er trådløst, og trafikken kan snuses. Wep krypteringen er på vej ud til fordel for WPA. Så sørg for at det udstyr du køber er kompatiblet med WPA-TKRIP eller WPA-AES.