Avatar billede a_c Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ekstern skærm

Jeg har sat en ekstern VGA skærm på min IBOOK så jeg kan bruge den som en stationær
computer, men den bliver ved med at gå i sleep mode hvis jeg arbejder med den lukket.
Hver ca 10 sekunder slukker den og når jeg så bevæger musen tænder den igen.
Er der en eller anden setting jeg skal stille på  eller bliver jeg bare nødt til at arbejde
med min IBOOK åben ?
Det er OS 10 Panther ?

mvh Alex
Avatar billede egonspock Seniormester
09. oktober 2004 - 17:11 #1
Din iBook er nødt til at være åben, da der skal luft i maskineriet, og det kommer der gennem tastaturet. Hvis du vil arbejde med den lukket og finde på et eller andet snedigt trick, som gør at du kan, risikerer du blot at den brænder sammen. Et bedre alternativ er at undersøge om du kan finde et hack, så du kan køre screen spanning, dvs. have hele skærmarealet på både din iBook og din VGA-skærm tilgængelig samtidigt. I teorien kan det også så galt, men det er nok forsøget at prøve. Apple har vist bl. a. fået slået funktionen fra i iBookene, for at retfærdiggøre prisen for powerbookene, som har spanning indbygget, men det kan også være at de har fået gjort det, så det er nemmere at arbejde med.
Avatar billede drot_bigear Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:12 #2
nu kender jeg ikke noget til mac's.. men på en pc kan man under strømstyring vælge hvad der sker når man lukker skærmen i.
Det kunne jo være det samme på en mac...
Avatar billede a_c Nybegynder
10. oktober 2004 - 10:00 #3
Ok tak egonspock , det giver mening. Du siger det også kan gå galt hvis man kan finde et hack der laver screenspanning, men
hvis jeg bare kører med den åben og med VGA skærmen sat til på helt normal måde, så skulle det vel være OK ?
drot_bigear. Tak for forsøget, men det er der ikke og hvis der var ville jeg baseret på egon_spocks svar vist heller ikke
turde forsøge det.  :o)
mvh Alex
Avatar billede mnt Nybegynder
22. oktober 2004 - 22:21 #4
egonspock: Hej.. Lige et spørgsmål relateret til dette indlæg.. Er det samme "problem" med en powerbook?
Avatar billede egonspock Seniormester
23. oktober 2004 - 02:45 #5
Det er samme problem på den måde, at du er nødt til at have computeren åben for at sikre at der kommer tilstrækkeligt med luft igennem den på en powerbook også. Til gengæld laver man automatisk skærmdeling, dvs. at jeg på min PB 15" med en 20" skærm tilsluttet både har 1280*854 samt 1680*1050 at gøre med.
Hvis f. eks ikke jeg vil se noget somhelst på min PB-skærm, slukker jeg blot for lyset i den, men jeg kan stadig ikke lukke for Powerbooken, da det ikke kun er skærmen, der kræver udluftning. Prøv at lyt til en tilsvarende PC, der kan lukkes. Den larmer nok en del, da den ikke kan smide den varme luft ud gennem tastaturet ;-)
Det er vist ikke det store problem at lave de hack til iBookene, men det brydre trods alt garantien. Jeg har selv lavet et hack på mit dvd-skrivedrev, der gør at jeg nu også kan slette DVD-RW, hvilket ikke var muligt før jeg implementerede hacket, så det er ikke nødvendigvis et problem med den slags. Der er umiddelbart ingen mulighed for at kunne køre med skærmen lukket, men hvorfor ikke blot enten køre den dubleret eller som en ekstra skærm at arbejde på? Eneste argument er nok at man er vant til at programmet skal fylde hele ens brugerflade, hvis man er inkarneret windowsbruger.