Avatar billede detvarchoko Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote - FIXMBR løsningen?

Jeg kan ikke boote. Jeg får forskellige muligheder med safe modes, sidste gode konfiguration og normal opstart. Men intet virker.

Jeg har overvejet at bruge Recovery og FIXMBR (Fix Master Boot Record), men er lidt betænkelig ved at bruge den, da jeg læste et sted at man kunne risikere at miste kontakten til eksisterende partitioner.

Jeg er IKKE tekniker. Er der en der kan give et ikke-teknisk bud på om FIXMBR er løsningen eller om jeg evt. skal gøre noget andet.

200 point - da jeg er lidt på den hvis jeg ikke får bootet op :-(
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2004 - 16:07 #1
Inden vi går videre:
Har du KUN xp på pc´en eller har du flere operativsystemer?
Avatar billede detvarchoko Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:21 #2
Jeg har kun XP.
Avatar billede peet-49 Novice
05. oktober 2004 - 16:32 #3
Du kan måske nøjes med, at skrive fixboot.
Avatar billede detvarchoko Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:36 #4
Jeg har et par alternativer, som jeg ikke ved om kan lade sig gøre:

a) Hvis jeg installerer Windows XP igen vil det så slette eksisterende programmer eller dokumenter? Eller lægger det sig blot ind over som en ny version af XP og intet andet bliver rørt? Det ville være at foretrække hvis jeg blot kunne geninstallere det.

b) Jeg fandt på Microsofts side en instruktion til hvordan man kan lave en Windows Startup disk:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314079
MEN jeg kan ikke finde de tre filer de nævner (har adgang til en anden computer med XP hvor jeg søger). Det drejer sig om:
- Boot.ini
- NTLDR
- Ntdetect.com

Jeg ved ikke helt om nogle af disse alternativer er at foretrække.
Avatar billede detvarchoko Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:39 #5
fixboot - er der nogen risiko ved at prøve den? hvad gør den egentlig?
Avatar billede plx Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:49 #7
Umiddelbart fungerer både boot sector og mbr fint nok.

mbr indlæser boot sectoren. Boot sectoren indlæser ntldr, som laver bootmenuen. Og du kommer helt frem til bootmenuen..
Avatar billede detvarchoko Nybegynder
05. oktober 2004 - 17:00 #8
Sørme ja, fixboot klarede ærterne!

I skal have tak for hjælpen!

Hvordan fungerer det her point system - har i fået 200?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2004 - 17:18 #9
Ingen har fået point - de skal lige smide et svar først - så accepterer du ;)
Avatar billede peet-49 Novice
05. oktober 2004 - 17:25 #10
Kom et her.
Avatar billede peet-49 Novice
05. oktober 2004 - 17:25 #11
Nu skulle det være der.