Avatar billede autobahn Nybegynder
30. september 2004 - 23:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

partition af HD

Jeg er ved at installere Suse på min computer men er i tvivl om hvilken partitionering jeg skal vælge. Idag har jeg en primary partitionering på 10GB,(drev C:, /dev/hda1) hvorpå Windows XP er, og en logical på 65GB på en extended på 65GB (drev D:, /dev/hda5) (spørg mig ikke hvorfor!!!), hvorpå jeg har mp3 etc. Jeg vil gerne bevare alt på logical'en (hda5) og installere linux på den primære (hda1). Men det kan jeg ikke få installationsprogrammet til at gøre automatisk og jeg tør ikke forsøge mig manuelt fordi jeg er bange for at slette dataen på D-drevet. Er der nogen der ved hvordan dette kan gøres, således at jeg stadig kan benytte mig af dataen på mit D-drev (hda5) efter at Linux er installeret?????
Avatar billede kohaar Nybegynder
01. oktober 2004 - 02:11 #1
Du kan evt. bruge programmet Partition Magic. Der kan du gøre din windows partition mindre, og så lave en tom partition på dit c: drev. Efter dette burde suse selv finde ud af at gøre resten...
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2004 - 08:53 #2
Download http://www.bootitng.com/bootitng.html, start op på disketten du må ikke installere, formindsk formindsk /dev/hda1 (c-drevet) med ca. 3 Gb, installer SuSE på disse 3 Gb (600 Mb = swap -> 2400 Mb = /)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2004 - 13:52 #3
Som jeg læser dit spørgsmål, er du interesseret i at fjerne selve Windows helt, men ønsker at bibeholde dine data på den anden partition. Det kan SuSEs installationsprogram sagtens hjælpe dig med.

Følgende er baseret på SuSE 7.2, for der har jeg lige Quick Install Manual til rådighed, men jeg vil meget kraftigt gå ud fra, at det stadig gælder. Husk, at det er først når man har valgt pakker og lignende meget senere i installationen, at der reelt bliver ændret på harddisken, så det er ikke farligt at hoppe lidt frem og tilbage på disse punkter, indtil du er sikker på, at det rigtige er valgt.

Når den spørger, hvilken disk, du vil installere på, vælger du /dev/hda og derudover skal du sætte kryds i Custom Partitioning. Lad dig ikke afskrække af, at der står "for experts".

Dernæst vil den vise en liste over partitioner. Marker dem, du vil slette, og sørg for, at dem, du ønsker at beholde, ikke er markeret.

Det var sådan set det. Og husk, at hvis du bliver usikker på, om det, du er ved at gøre vil slette det forkerte, kan du bare gå tilbage eller genstarte computeren. På dette sted i installationen forbereder man kun indstillinger for selve installationprogrammet, og harddisken bliver ikke skrevet til.