Avatar billede saluman Nybegynder
28. september 2004 - 18:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

søg og erstat med kursiv eller sænket skrift.

Program: Word 2003, dansk menu.
Problem: i en tekst vil jeg gerne erstatte alle "paraply" med "Paraply" men skrevet i kursiv skrift.
Og alle NO3 skal erstattes med NO3 med sænket 3-tal
I søg og erstat kan man vælge erstat alle, men man kan ikke ændre til kursiv eller sænket. Heller ikke med copy-paste.
Er der nogen, der er friske med hjælp?
Spændt på om I er hurtige i dag? Det er min datter der skal bruge det i en rappport! PFT!!
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2004 - 19:08 #1
I Word 2002:

Erstat -> Flere -> Formater -> Skrifttyper

Ved ikke om det er det samme i 2003
28. september 2004 - 19:10 #2
I feltet "Søg efter:" skriver du: paraply
I feltet "Erstat med:" skriver du: Paraply
marker herefter ordet og klik på knappen Flere>>, Knappen Formater, og vælg skrifttype
Vælg Kursiv
Klik på Erstat alle
Avatar billede ranglen Nybegynder
28. september 2004 - 19:19 #3
NO3, hvis der ikke er andre måder, kan du måske indspille en makro:

1. søg efter NO3, og luk dialogbox
2. indsæt erstatning (NO3 sænket, ligger i udklipsholderen)
3. slut

og så skal den bare afspilles indtil der ikke er flere..
28. september 2004 - 19:19 #4
I feltet "Søg efter:" skriver du: 3
I feltet "Erstat med:" skriver du: 3
marker herefter 3-tallet og klik på knappen Flere>>, Knappen Formater, og vælg skrifttype
Vælg Hævet skrift
Klik på Erstat for de 3-taller, der skal hæves, og knappen Find næste for de 3-taller, der ikke skal hæves.
Avatar billede saluman Nybegynder
30. september 2004 - 16:26 #5
Hej alle
Nu har jeg fundet løsningen hos en kollega!

NO3 skrives ørst korrekt med sænket 3-tal, og det (NO3) anbringes i udklipsholder med fx Ctrl+c.
Herefter går man i søg og beder Word finde NO3.
I feltet "erstat med" skrives: ^c  (altså: hat mellemrum c)
Herved tager den NO3 fra udklipsholderen og putter ind alle steder, hvis man trykker erstat alle.
Der er nu ingen ende på, hvad man kan erstatte med af forskellige skrifttyper, hævet og sænket skrift osv.
Erik, du får pointsene for svar på Paraply og for din gode vilje! Tak for hjælpen!
Håber andre finder dette svar, det er ikke særlig pædagogisk vist i Word.
Avatar billede vejmand Juniormester
30. september 2004 - 18:03 #6
Tak for oplysningen, den metode havde jeg ikke hørt om før.
Det er sgu lidt smart..... c",)
Avatar billede saluman Nybegynder
30. september 2004 - 19:15 #7
Ja, det er faktisk en nem og universel måde, der erstatter alt det med store og små bogstaver, flere formater osv. Man skal bare lige skrive der rigtige først på normal vis i selve dokumentet.

Jeg fandt det også efterfølgende i hjælp, sammen med en del andre spcialiteter, men nu kan jeg ikke finde det igen.
Nå pyt. Hvis man søger på ^c i hjælp, kommer det ikke engang.
man kan sgu aldrig finde det når man skal bruge det.
Avatar billede saluman Nybegynder
30. september 2004 - 19:21 #8
Jo, der var den. den med ^c er helt til sidst!!!!

Koder for elementer, som du vil søge efter og erstatte

Som angivet fungerer visse koder kun, hvis indstillingen Brug jokertegn er slået til eller fra.

Koder, der kan bruges i boksen Søg efter eller Erstat med
Hvis du vil angive:
Afsnitstegn ()
Tast ^p (kan ikke bruges i boksen Søg efter, når jokertegn er slået til), eller tast ^13
Tabulatortegn ()
Tast ^t eller ^9
ASCII-tegn
Tast ^nnn, hvor nnn er tegnkoden
ANSI-tegn
Tast ^0nnn, hvor 0 er nul, og nnn er tegnkoden
Lang tankestreg ( — )
Tast ^+
Kort tankestreg ( – )
Tast ^=
Indsætningstegn
Tast ^^
Manuelt linjeskift ()
Tast ^l eller ^11
Spalteskift
Tast ^n eller ^14
Side- eller sektionsskift
Tast ^12 (indsætter et sideskift ved erstatning)
Manuelt sideskift
Tast ^m (finder også eller erstatter sektionsskift, når jokertegn er slået til)
Hårdt mellemrum ()
Tast ^s
Hård bindestreg ()
Tast ^~
Blød bindestreg ()
Tast ^-
Kode, der kun kan bruges i boksen Søg efter (når jokertegn er slået til)
Billede eller grafik (kun indbygget)
Tast ^g
Koder, der kun kan bruges i boksen Søg efter (når jokertegn er slået fra)
Ethvert tegn
Tast ^?
Ethvert ciffer
Tast ^#
Vilkårligt bogstav
Tast ^$
Unicode-tegn
Tast ^Unnnn, hvor nnnn er tegnkoden
Billede eller grafik (kun indbygget)
Tast ^1
Fodnotetegn
Tast ^f eller ^2
Slutnotetegn
Tast ^e
Felt
Tast ^d
Venstre klammeparentes til felt (hvor feltkoderne kan ses)
Tast ^19
Højre klammeparentes til felt (hvor feltkoderne kan ses)
Tast ^21
Kommentar
Tast ^a eller ^5
Sektionsskift
Tast ^b
Langt mellemrum (Unicode)
Tast ^u8195
Kort mellemrum (Unicode)
Tast ^u8194
Blanktegn
Tast ^w (vilkårlig kombination med almindelige og hårde mellemrum og tabulatortegn)
Koder, der kun kan bruges i boksen Erstat med
Indholdet af Windows Udklipsholder
Tast ^c
Indholdet af boksen Søg efter
Tast ^&