Avatar billede trax Nybegynder
24. september 2004 - 21:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Storformat foto

Dav..

Jeg sad og kiggede i nogle gamle Boligindretningsbøger fra 70'erne den anden dag, hvor der fx. var forslag til hvordan man kunne gå ned til sin fotohandler med et billede, og få det forstørret op i fx. 1x2meter til næsten ingen penge..

Går ud fra at man stadigt kan det, men kan man hos en normal fotograf, hvis jeg har et billede liggende digitalt, hvor mange px. burde den være på for at det kunne bruges til noget? Altså går man ned til en fotograf med et 10x15cm billede, så kan man jo godt få det forstørret, og det kræver jo ikke det vilde af et digitalcamera og levere et billede til et 10x15cm billede?

Hvordan får jeg det gjort? og hvad er ca. prisen mon?
//TC
Avatar billede doggy82 Praktikant
24. september 2004 - 21:50 #1
Well, et billed i 100x150 cm er 5906x8858 pixels i middel kvalitet (150ppi).
Når det er en plakat skal den jo ikke ses så tæt på som et mindre billed,
så opløsningen behøver ikke at være så stor.
Avatar billede trax Nybegynder
24. september 2004 - 22:48 #2
Jeg skal bruge det til et billede på væggen skal skal være 100x100cm..
Så det skal ikke være i dårligt kvalitet..

Hvad hvis man får lavet et 10x15cm papirbillede af et digitaltbillede, og så får det forstørret op ?
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. september 2004 - 00:14 #3
Det bliver dårligt da man jo så putter et ekstra skridt ind i prosessen.
Så er det bedst bare at få det lavet fra digitalbilledet til at starte med.
Og du skal så lige huske at beskære det først - eller få trykkeren/fremkalderen til at gøre det efter hvad han nu mener ser godt ud.

Det jeg mener med kvaliteten er jo at det ikke behøver at være i så stor opløsning da man ikke skal se det tæt på.
Prøv feks at gå tæt på en busreklame og se hvor lav opløsning de er i.
Men længere væk fra ser det jo fint ud.

Anyway, hvor stort er dit billed i pixels?
Avatar billede trax Nybegynder
25. september 2004 - 09:08 #4
Jeg har et der er 1024*768, det er nok ikke helt nok.. ellers bliver det 2048x1536

for at få det i den 100x100cm i fuld kvalitet, skal billedet jo være 11812*11812 i 300dpi .. så skal jeg nok have et camera med lidt mere end 3.2mp hehe

Jeg må se om jeg kan finde nogen der kan lave et eller andet..
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. september 2004 - 10:54 #5
Ja når dit udgangspunkt er så småt, så kan det på ingen måde lade sig gøre.
Avatar billede trax Nybegynder
12. november 2004 - 11:09 #6
lukketid