Avatar billede tir Nybegynder
05. marts 2001 - 01:48 Der er 18 kommentarer

Web-sikre farver

På min \'puter har jeg både 98 og 2000 og kan ikke forstå, at der skal være forskel på farver på internettet (at eks. en bestemt grøn farve ikke er præsis den samme i 98 og 2000, med samme skærm, grafikkort, browser, PC osv.)
Jeg har forstået, at der er noget man kalder web-sikre farver(128 ?)- har det noget med det at gøre ? Er der nogen som kan presisere forskellen på de websikre og de ikke websikre. Nogen siger, at de websikre fylder mindre og webbet kører bedre med websikre, ka\' det være rigtigt ? Eller hvorfor skal man bruge websikre farver?

Avatar billede dna Nybegynder
05. marts 2001 - 01:51 #1
Dette link besvarer alle dine spørgsmål:

http://webcafe.dk/webdesign/artikler/140/wa140.php3
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. marts 2001 - 01:56 #2
her er en side om det.
http://mrlxp2.mrl.uiuc.edu/~www/rgbtbl.html

Men den er mest af historisk interesse. Nutildags kan de fleste computere køre med en farvedybde på 16 bit eller mere.

Før var det ikke usædvanligt ad der kun var 8 bit farvedybde (dvs 256 farver) og det gav så farvesving som du beskriver. er det en ældre computer du kikker på? eller en laptop med ikke for oversej skærm? Sådan nogen er der stadig lidt problemer med nu og da.

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
05. marts 2001 - 02:37 #3
<ole>
Skal du lave sider, der henvender sig til folk på offentlige kontorer f.eks, er det en rigtig god idé at bruge websikre farver - der er stadig tonsvis af 8 bit skærme derude i den virkelige verden :)
Derudover kan der være masser af forskelle med 16 bits skærme også - så det er absolut ikke kun af historisk interesse...desværre. Men det er en udbredt misforståelse, at det er noget, man ikke bør tage sig af...ligeså desværre! :)
/mvh
</bole>
Avatar billede chruker Nybegynder
05. marts 2001 - 04:22 #4
Ved at kombinerer farverne med følgende værdier får hver at grundfarverne, så skulle du få de websikre farver:

00, 33, 66, 99, CC, FF

F.eks.
#999999  vil give en gråtone som er websikker.
Avatar billede tir Nybegynder
05. marts 2001 - 04:35 #5
Vil det sige at man skal begrænse sig til at bruge
C
F

og ikke andre tegn i farvekoder ?
Avatar billede chruker Nybegynder
05. marts 2001 - 04:39 #6
Ja, men det skal være i grupper af to ens tegn, f.eks. 33 eller CC

F.eks.
#990000  vil give en mellem rød farve
#009900  vil give en mellem grøn farve
#000099  vil give en mellem blå farve
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. marts 2001 - 07:31 #7
Jeg benytter lige lejligheden til at reklamere lidt for min farvevælger der lader dig velge nemt imellen de websikre farver (og gør pigerne vild med dig, og fjerner dine bumser:)
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/javascript/javascript13.html

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. marts 2001 - 07:53 #8
tir >> Det er IKKE tilladt at oprette 2 eller flere brugere på eksperten.dk.
Så hvis du bevidst eller ved et tilfælde er kommet til at lave 2 skal du nedlægge den ene. (punktet \"afmelding\" i din brugerinfo).
Avatar billede parazite Nybegynder
05. marts 2001 - 09:01 #9
jakoba : Erhm - 2 brugere? Hvor får du det fra? *gg* No offence, vil bare gerne vide det... :o)
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. marts 2001 - 12:22 #10
tir - rit  kommentar fra rit 25/02 2001 15:19:34
http://www.eksperten.dk/spm/52415
men bryds mig ikke om de der heksejagte, så håber bare den ene lukker.

mvh JakobA
Avatar billede prodic Mester
05. marts 2001 - 13:48 #11
Bare for lige at sige det, så er der ikke nogle farver der er 100% websikre, der er nogle farver som bliver betegnet som websikre.
Men det er langt fra sandheden.
Har et link somewhere der bekræfter min \"påstand\" - http://hotwired.lycos.com/webmonkey/00/37/index2a.html?tw=design
De har gennemgået alle de \"websikre\" farver på så godt som alle platforme og OS\'er og har fundet ud af de eneste farver der kan kaldes for RIGTIGT sikre er disse : http://hotwired.lycos.com/webmonkey/00/37/stuff2a/complete_websafe_216/reallysafe_palette.html - 22 kedelige farver. Men de virker på alle systemer, modsat de andre.

Så der er ingen hold i at der er 216 websikre farver, det er noget der er blevet \"opfundet\" engang i tidernes morgen!

Kig artiklerne igennem og du vil blive noget klogere på hvad der er websikkert og hvad der ikke er.
Det skal dog som hovedregel ikke afholde folk fra at prøve at bruge den såkaldte \"websikre\" palette, da det er god kotume, og man kan forvente at forskellen i farverne ikke er SÅ stor igen.

Avatar billede chruker Nybegynder
05. marts 2001 - 18:02 #12
prodic >> Der er jo ikke engang nogle gråtoner i den \"rigtige\" sikre palette.
Avatar billede olebole Juniormester
05. marts 2001 - 19:49 #13
Ja, hva\' fa\'en er det nu, prodic? Ku\' du ikke i det mindste ha\' sørget for nogle gråtoner - hva\'?  *LooooL*

Farver er i det hele taget noget hysterisk noget! Prøv at lave grafik til print...!!!
Eller gå ind på et pre-press bureau - gå hen til en af grafikerne og sæt en Cola-flaske lidt tungt på hans bord. Man bliver ikke populær, da stakklen så skal til at kallibrere sin skærm igen - og DET tager tid :)
/mvh
Avatar billede prodic Mester
06. marts 2001 - 14:47 #14
dahm, jeg vidste jeg blev upoplulær når jeg nu ødelagde jeres farvesikre verden!
:-)
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2001 - 09:49 #15
Bare rolig...min farveverden har været vaklende i flere år :))
Avatar billede prodic Mester
07. marts 2001 - 09:53 #16
Jeg stod af allerede ved 16 farver. Hvad skal man med så mange...
:-)
Avatar billede prodic Mester
22. juni 2001 - 20:36 #17
Skal vi snart lukke og slukke dette spørgsmål?
Avatar billede prodic Mester
03. november 2001 - 14:38 #18
Skal vi snart lukke?