Avatar billede fh1dk Nybegynder
18. september 2004 - 14:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Flere pc'ere på samme Adsl

Jeg har to computere, jeg gerne vil have på samme ADSL-opkobling, de står relativt langt fra hinanden (20-25 meter), så jeg forestiller mig noget med noget trådløst.....

Jeg er fuldstændig grøn på området - så jeg har brug for en der kan skære ud i pap, hvad jeg skal købe og også gerne lidt om hvordan jeg skal gøre. Det skal være sikkert således jeg ikke får ubudte gæster.

Et tillægsspørgsmål - der kommer nok ikke til at være nogen computer der hvor ADSL'en kommer ind i huset, skal jeg flytte stikket eller kan det trådløse klare dette tillægsproblem.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. september 2004 - 15:27 #1
Jeg har købt mig følgende: Linksys WRT54g (router) og Linksys Wmp54g (netkort til stationær PC)

Netkortene sættes i PC'erne. Routeren sættes til ADSL'en og så er der forbindelse.

Det er meget let. Det kan anbefales at man lige læser sig til i manualen hvordan man sætter sikkerheden op på sit trådløse netværk!

Router
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601 515 kr ifølge edbpriser.dk

Netkort
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=635 384 kr ifølge edbpriser.dk

Jeg vil anbefale dig at købe router og netkort fra samme producent, så er der da en chance for at det kan sammen.
Avatar billede fh1dk Nybegynder
18. september 2004 - 15:42 #2
det lyder nemt - skriv lige svar så du kan få pointene....
Avatar billede espersen Novice
18. september 2004 - 16:04 #3
jeps ; fint udstyr !
Avatar billede espersen Novice
18. september 2004 - 16:05 #4
(du kan stille Routeren ved den ene maskine og spare et stk. trådløst netkort - blot bruge alm. kabel til den ene)
Avatar billede halifax Nybegynder
18. september 2004 - 17:20 #5
espersen, fint nok. Hvis du læser tillægsspørgsmålet, er det ikke sikkert der ønskes sparet et trådsløst netkort. Routeren burde kunne stå, hvor ADSL kommer ind i huset.
Avatar billede espersen Novice
18. september 2004 - 19:14 #6
enig ; det er blot et spørgsmål OM han vil trække et kabel fra ADSL-stikket og ind til den ene PC
Avatar billede fh1dk Nybegynder
19. september 2004 - 09:41 #7
Tak for svarene.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. september 2004 - 05:46 #8
Det var så lidt. Jeg var selv helt grøn da jeg købte mit udstyr. Men det er meget nemt at sætte op. Og det virker med det samme (kan du ikke snakke med routeren så reset den ved at holde reset knappen inde i 10 sekunder) når der er hul igennem på begge maskiner kan du så begynde at sætte sikkerhed op. IP filtrering, fjerne broadcast af SSID og sætte kryptering op WEP eller WPA, WPA er sikrest.
Avatar billede espersen Novice
20. september 2004 - 09:12 #9
læs evt. denne artikel om sikkerhed på trådløst netværk http://www.eksperten.dk/artikler/117

(Når du sætter det op, så brug et helt alm. kabel - ikke via trådløs)
Avatar billede fh1dk Nybegynder
20. september 2004 - 10:54 #10
Tak for hjælpen ;-)