Avatar billede niklaj Nybegynder
18. september 2004 - 12:03 Der er 16 kommentarer

Meget store problemer, med ny computer

Mine forældre bad mig for snart 2 måneder siden at samle en ny computer til dem. Fint tænkte jeg for jeg har samlet mange computere før og jeg havde omkring 2 måneder forinden samlet en computer der var næsten identisk med den jeg skulle samle til mine forældre.

System det endte ud med indeholdte disse componenter.

CPU: AMD Barton 2500+
Bundkort: Epox EP-8RGM3I
Ram: 512 MB Veritech PC3200
Harddisk:  Hitachi 120 GB PATA
Køler: ZALMAN CNPS 7000A-Cu

Køleren passede ikke i bundkortet, så jeg fik den byttet til Smartcooler FSM1165M.
Jeg samlede computeren og tændte den, med det samme begyndte der en beep-lyd der blev ved, jeg så at CPU'en kun kørte ved FSB 100, så jeg tænkte jeg ville ind i BIOS for at finde ud af hvorfor beep-lyden var der og ændre FSB, men inden jeg nåede så langt døede compteren og CPU'en var brændt af. Hvis jeg tændte computeren begyndte beeplyden igen og mere skete der ikke. Jeg fandt ud af beep lyden enten kom fra selve CPU'en eller fra et sted i soklen i bundkortet. Jeg fik en ny CPU og det samme skete igen. Jeg prøvede at sætte en gammel Athlon 1 GHz i og computeren startede op uden problemer. Jeg sendte denne gang både CPU og bundkort ind til repretaion og fik en ny CPU samt et nyt bundkort med besked om at der var fejl på det andet. Dette modtog jeg igår. Her i morges gik jeg så igang med at samle computeren igen, med håb om at der nu ikke ville være nogle problemer. Så heldig skulle jeg ikke være, da jeg tændte computeren begyndte beeplydende igen og jeg tog straks strømstikket ud af computeren.

Jeg er virkelig på bar bund med hensyn til hvad problemet kan være, og skriver derfor nu ud til alle jer andre eksperter.

Jeg står selv i den situation at jeg lige er flyttet og derfor står uden i-net, så derfor vil jeg måske ikke altid svare lige hurtigt. Jeg skulle dog gerne læse jeres svar mindst en gang om dagen
Avatar billede fbhzone Nybegynder
18. september 2004 - 12:10 #1
1. Find lige manualen til det bundkort der, kig efter jumper konfiguration og jump det på bundkortet...
2. Jeg tror ikk CPU'erne var brændt af, simpelt bare for små indstillinger. Hvis indstillingerne er alt for små, kan den "store" cpu ikke arbejde med dem.
3. Vær nu sikker på at din CPU køler sidder 100% lige

Hvor henne i landet bor du?
Avatar billede niklaj Nybegynder
18. september 2004 - 12:16 #2
1. Alle jumper sidder som de skal.
2. Hvad mener du med for små indstillinger?? Forhandleren af CPU'en fandt selv at de ikke virkede.
3. Jeg er 10000% sikker på at køleren sidder som den skal.
Avatar billede fbhzone Nybegynder
18. september 2004 - 12:18 #3
Jamen hvis du er så sikker på det hele sidder som det skal, så er det jo bare at sende bundkortet til reperation.. Det er jo ikke cpu'erne der ik virker
Avatar billede niklaj Nybegynder
18. september 2004 - 12:29 #4
jeg har sendt bundkortet til reperation og har fået et nyt.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
18. september 2004 - 14:55 #5
Hejsa
Det lyder sgu som et ubehageligt problem du har der, men jeg har desværre ikke nogen løsning ved hænden lige nu.
Jeg har læst manualen for dit bundkort, og så vidt jeg kan se, så er det en Award BIOS du har - her kan du læse lidt mere pom de forskellige Beep codes:
http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
Avatar billede dj__christian Nybegynder
18. september 2004 - 15:42 #6
Det kan jo også være en defekt sending bundkort forhandleren har fået, eller CPU'er.
Avatar billede niklaj Nybegynder
19. september 2004 - 12:37 #7
Hejsa
eqidiussen: Det er det også, mht til beep codes så er jeg ikke helt sikker på at det er de normale beep codes, da lyden enten kommer fra CPU'en eller et sted i bundkortet omkring soklet. Der er nemlig ikke nogen beep-speaker sat til bundkortet. Men ud fra det link du gav så er det enten rammene, den er gal med, hvilket jeg ikke vil mene det er da de virker fint i en anden computer. Anden mulighed er at CPU'en bliver overophedet, hvilket lyder lidt mystisk da lyden start lige så snart jeg trykker på power-knappen.

dj-christian:
Kunne jeg også godt frygte, der er også den mulighed at bundkortet simpelhen ikke kan sammen med den CPU, derfor bestiller jeg en 2200+.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
19. september 2004 - 19:17 #8
Det kan jo også være rammene der ikke kan kører på dit bundkort.
Hvad for nogen ram er det?
Avatar billede niklaj Nybegynder
20. september 2004 - 11:49 #9
Har jeg også overvejet problemet er bare, at jeg har startet den op uden problemmer med en Athlon 1 GHz, desuden ville den ikke komme med opsatrts post.
Ram: 512 MB Veritech PC3200 :) skrev jeg i beskrivelsen
Avatar billede dj__christian Nybegynder
20. september 2004 - 18:53 #10
Nå ja :p havde ikke lige set at du hvade skrevet rammene.
Og alle jumper er sat 101% korrekt?
Avatar billede niklaj Nybegynder
20. september 2004 - 20:33 #11
det skulle jeg mene - men tjecker lige igen for at være sikker
Avatar billede niklaj Nybegynder
25. september 2004 - 15:01 #12
Jep alle jumpere er sat 100 % korrekt. Den nye CPU afhjælper heller ikke problemmet
Avatar billede niklaj Nybegynder
25. september 2004 - 15:08 #13
Har lige haft startet computeren op igen(utal gange for at få disse info
Vcore: 1.52
CPU FAN: ca 3000
CPU TEMP: omkring 20
FSB: 133

Tænkte også på om det kunne være mangel på strøm, der skyldes problemmet. PSU er på 250 W
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. september 2004 - 18:49 #14
har du en strømforsyning du kan prøve og sætte i. 250w er ikke særligt meget...
Avatar billede niklaj Nybegynder
26. september 2004 - 12:23 #15
jeg vil lige prøve med en 300W - jeg har lavet en lignende computer for nogle måneder siden og der var kun en 200W i den
Avatar billede niklaj Nybegynder
26. september 2004 - 20:09 #16
Har lige lige prøvet med nogle andre ram, som der helt sikkert ikke er nogen fejl på, men det hjalp ikke