Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:01 Der er 68 kommentarer og
4 løsninger

Brainteaser VII

Så er det vist tid til en lille hurtigt fredagsteaser c",)

Du har lige været til lægen, og har desværre fået konstateret, at du lider af en meget sjælden tropisk sygdom. Heldigvis kan den kureres ved at indtage een A-pille og een B-pille dagligt i 5 dage.

På apoteket får du så udleveret 2 pilleglas med hver 5 piller, samt instrukser om at det er meget vigtigt, at den daglige A- og B-pille tages samtidig for at få den ønskede effekt.

Du skal nu til at tage din daglige dosis, og starter med at hælde en pille fra A-pilleglasset ud i din hånd, og gør det samme for B-pilleglasset. Uheldigvis kommer du til at hælde 2 B-piller ud i din hånd. Problemet er, at du ikke var opmærksom, da det skete, så nu ved du ikke, hvilken af de 3 piller der er A-pillen. Pillerne er fuldstændig identiske og desværre også alt for dyre til bare at købe nogle nye, så hvordan kan du sikre dig, at du får den korrekte dosis hver dag de næste fem dage?

God fornøjelse c",)
Avatar billede klojs Nybegynder
17. september 2004 - 11:03 #1
Og både A pillen og B pillen er vel nøjagtig ens og vejer vel det samme ?
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:04 #2
Fuldstændig ens c",)
Avatar billede klojs Nybegynder
17. september 2004 - 11:10 #3
Så tror jeg sq du er nød til at få en recept på nogle flere B piller og snuppe dem alle 3 idag, men dit tilskud stiger jo også, og måske kan du allerede få kronikertilskud (100%) *GGG*

Glæder mig til at høre en anden løsningen....
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:11 #4
LOL c",)
Avatar billede strahd Nybegynder
17. september 2004 - 11:13 #5
Spis alle piller på en gang.... 5 dobblet dosis, må vel være 5 gange så effektiv... Hehe....
Avatar billede trekkies Juniormester
17. september 2004 - 11:19 #6
Jeg skulle mene at der står A på den ene pille og B på den anden pille, selv om at de er ens.
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:20 #7
Der er desværre ikke nogen labels på pillerne og den daglige dosis skal overholdes c",)
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 11:22 #8
Du spiser de piller der nu engang er de første 3 dage.

Derefter har du 1 A pille og 3 ukendte (2 B + 1 A).
KLokken 23:59 spiser du A pillen og 1 fra den ukendte bunke.
Venter et minut og spiser de sidste to. Så er der næsten ingen forskel.. ;)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:25 #9
*LOL* meget godt alternativt bud c",)
Men du kan jo risikere at tage to A-piller samtidig så den holder desværre ikke.
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:29 #10
Mens i tygger lidt videre, kan i jo lige få den her med i købet... c",)

Jeg har et Hoved, fire Ben, og en Fod. Hvad er jeg? (udover et misfoster)
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 11:30 #11
Du kan få denne smidt lige tilbage *G*
-----

En person bliver fundet død i en bil.

Han er tydeligvis blevet myrdet, for han har adskillige kugler i kroppen. Ved siden af bilen ligger mordvåbenet - en revolver. Alle døre er låst, og alle vinduer helt lukket på det tidspunkt, hvor mordet blev begået, og de er stadig låst, men mordet er tydeligvis begået inde fra bilen, eftersom der ingen huller er hverken i vinduer eller i selve bilen.

Hvordan har morderen kunnet udføre sin udåd?
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 11:31 #12
"Fuldstændig ens"  hmm så er det vel lige meget hvilken man tager ;)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:34 #13
freehelp >> den tygger jeg så lige på sammen med frokosten c",)

doggy82 >> næææh så nemt slipper du ikke c",)
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 11:35 #14
freehelp>
Morderen sad inde i bilen med alt lukket.
Så skød han manden.
Så gik han ud og låste døren med mandens nøgler og smed revolveren.
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 11:36 #15
Nope Bilen var en cabriolet :-D
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 11:36 #16
Tag denne med til frokosten *G*

Tre personer var strandet på højre bred af Amazon-floden, og de ville gerne over på den venstre bred.

De fandt en båd, som desværre kun kunne klare en maksimal vægt på 100 kg, hvilket var et problem, fordi den ene af personerne vejede netop 100 kg, mens de to øvrige vejede hver 50 kg.

Hvordan kan de tre personer krydse floden i båden?
Avatar billede trekkies Juniormester
17. september 2004 - 11:39 #17
de to på 50kg sejler først over, den ene på 50kg sejler tilbage, ham på de 100kg sejler over, og den anden på 50kg sejler over igen og tager den sidste de på 50kg med over, sådan kommer de over på den anden side.
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:40 #18
*LOL* den var god c",)

De 2 50kg mænd sejler over, den ene sejler tilbage, så sejler 100kg manden over, og til sidst henter 50kg manden den anden 50kg mand c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:41 #19
Damn - too slow c",)
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 11:45 #20
Først ror de to personer på hver 50 kg over på den anden bred.

Den ene af de to tager tilbage igen og overlader båden til personen, der vejer 100 kg.

Denne person ror nu over til den venstre bred og lader personen, der vejer 50 kg, tage tilbage igen.

Herefter ror de to personer på hver 50 kg over til den venstre bred sammen

Korrekt :-)
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 11:46 #21
Hallo, får vi en løsning til de piller - jeg går amok med min lille hjerne... :D
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:47 #22
Hehe er der slet ikke nogen bud?

HINT: Noget med at halvere pillerne...
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 11:47 #23
gi' os lige 5 min mer'
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 11:48 #24
Jeg tænkte det fandme nok med at halvere dem.. hmm.
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 11:50 #25
Ved at studere de første fire serier af tal, kan du finde det manglende tal i den sidste serie?

5-9-2-?
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:52 #26
48?
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 11:52 #27
lol du er hård
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:53 #28
c",)
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 11:54 #29
hvordan???
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 11:56 #30
Gang de 2 højeste faktorer med hinanden, læg det tredje tal til og læg yderlige 1 til. Så får du det fjerde tal i rækken.
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 11:57 #31
ahaa!!!!
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 11:57 #32
Sidste SPAM herfra :-D

Du har to plastikdunke. Den ene kan indeholde op til 5 liter vand, den anden kun op til 3 liter vand.

Du har et springvand fyldt med vand, og du har en bombe, der sprænges om tre minutter.

Opgaven går ud på at sætte en dunk med nøjagtigt 4 liter vand på en vægt for at stoppe nedtællingen og dermed undgå, at bomben sprænges.

Hvordan finder du nøjagtigt 4 liter vand?

Der er vist mindst tre mulige løsninger, men husk - det skal være nøjagtigt 4 liter vand.

Hver uge kommer der puslerier og hjernegymnastik her - eller i din indbakke. Løsningen følger ugen efter sammen med en ny opgave.

Fortsat god weekend drenge
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 11:58 #33
Nååååh så er de 5 min vist ved at være gået c",)

Nogen bud på mit pillemisbrug?

og hva med den anden... "Jeg har et Hoved, fire Ben, og en Fod. Hvad er jeg?"
Avatar billede trekkies Juniormester
17. september 2004 - 12:00 #34
freehelp:

Normalt er der en streg for hver liter, så skulle man tage den på 5 liter, og fylde den op til de 4 liter.

Er det rigtigt?
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:01 #35
Du fylder 5 litersdunken til randen og fylder over i 3litersdunken til den er fyldt.
Nu er der 2 liter i 5L. Du tømmer 3L og fylder de 2 liter over i.
Så fylder du 5l OG HÆLDER OVER I 3L til den er fyldt. Der mangler 1 l. 5-4 = liter tilbage i 5L.
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:01 #36
Rettelse :der mangler 5-1 =4 lioter tilbage i 5L
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 12:02 #37
ja nu kan I tænke over det 14 dage *GH*
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 12:02 #38
Er den ikke fra Die Hard?
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 12:03 #39
hov, det blev et svar - bare glem det :)
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 12:04 #40
Korrekt doggy :-D

Første mulighed:

1. Fyld 5 l dunken.
2. Hæld vandet herfra over i 3 l dunken. Så har du nu 2 l tilbage i 5 l dunken.
3. Tøm tre 3 l dunken.
4. Hæld de 2 l fra 5 l dunken over i 3 l dunken.
5. Fyld på ny 5 literen.
6. Fyld 3 literen op, det er 1 l fra 5 l dunken.
7. Til rest har du nu 4 l i 5 l dunken.
Tak til Arne A, som var den første til at bringe en korrekt løsning.

Anden mulighed:

1. Fyld 3 l dunken.
2. Hæld vandet herfra over i 5 l dunken.
3. Genfyld 3 l dunken.
4. Hæld vandet derfra over i 5 l dunken. Der resterer nu én liter i 3 liter dunken.
5. Tøm 5 l dunken.
6. Hæld den ene liter fra 3 l dunken over i 5 l dunken.
7. Fyld 3 l dunken, og hæld vandet over i 5 l dunken. Du har nu 4 l i den.
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:04 #41
Enten går du følgende:

Fylder 5 l. dunken helt op
Hælder vand fra 5 l. til 3 l. dunken indtil den er fyldt op.
Tøm 3 l. dunken og hæld de resterende 2 liter fra 5 l. dunken over i 3 l. dunken.
Fyld igen 5 l. dunken helt op
Hæld igen vand fra 5 l. til 3 l. dunken indtil den er fyldt op = 1 liter
Der er nu 4 liter tilbage i 5 l. dunken...

Alternativt kan du gøre følgende:
Fylder 3 l. dunken helt op
Hælder det hele over i 5 l. dunken.
Fyld igen 3 l. dunken helt op
Hæld igen vand fra 3 l. til 5 l. dunken indtil den er fyldt op = 2 liter
Tøm 5 l. dunken og hæld den resterende liter fra 3 l. dunken op i
Fyld igen 3 l. dunken helt op og hæld den over i 5 l. dunken = 4 liter totalt c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:05 #42
damn jeg er bare for langsom på tastaturet i dag c",)
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 12:06 #43
PILLE LØSNINGEN.. hvor bliver en af harske hubbi... ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 12:06 #44
JA nu vil vi høre :D
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 12:07 #45
Hmm det der med at dele pillerne i to har ikke hjulpet mig en dyt...
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:07 #46
OK. Jeg tillader mig at komme med en lille let en:
Et pizzabud skal levere en pizza 60 km væk (det er langt jeg ved det!) Han kører 30 km/t til han er nået halvvejs. Hvor hurtigt skal han køre resten af vejen for at holde en gennemsnitsfart på 60 km/t???
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:08 #47
Nå, løsningen til pilleproblemet:

Skær de 3 piller midt over og del dem op i 2 bunker. Nu ved du at du har 1 halv A-Pille og 2 halve B-Piller i hver bunke, og så kræver det faktisk bare at du tager endnu en A-pille fra glasset og ligeledes deler den midtover... c",)
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 12:08 #48
Han skal vel køre 60 km/t..
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:08 #49
shit. m,ens man skriver er der kommet 4 nye indlæg. Det går stærkt idag :)
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 12:09 #50
akkk den var jo ligetil hubs *G*

Min weekends driller er her så

En mand, en høne, en ræv og en sæk majskolber kommer til en flod. Spørg mig ikke, hvordan de fulgtes ad.

Der er en lille båd ved bredden, men den er så lille, at manden kun kan tage én ting eller et dyr med sig ad gangen.

Han kan ikke lade ræven alene med hønen, eller hønen med majskolberne.

Hvordan får ham dem alle tre over floden i god behold?

Man er nødt til at forestille os, at ræven ikke stikker af, hvis den efterlades ved bredden (heller ikke majskolberne for den sags skyld).
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:10 #51
Den var rigtig god den der hubs!!
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 12:11 #52
Ahhh hubs :)  Den var cool.
Jeg kom jo til at blande dem efter at jeg havde skåret dem over *_* doh!
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:11 #53
Hov glemte lige den her løsning...

"Jeg har et Hoved, fire Ben, og en Fod. Hvad er jeg?" = en SENG
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. september 2004 - 12:12 #54
ARGHH hold nu op med at læg et svar!! damn Mozilla...
Ja jeg er lige skiftet fra IE som primær browser. Det er sgu ikke så let..
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:12 #55
Manden og hønen over. Manden tilbage. Manden og majsne over. Manden og hønen tilbage.
Manden og ræven over. Manden tilbage. Manden og hønen over.
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:13 #56
*LOL* smid lige et svar allesammen så deler jeg lige lidt weekend godter ud c",)

freehelp >> den er godt nok lidt tricky den der... c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:15 #57
Se'fø'li' Kasper... man glemmer lige at man også kan tage en med tilbage c",)
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 12:15 #58
Godter.. *mmm*
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 12:16 #59
hubs sig når du er frisk på løsningen *GH*
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:18 #60
Hvad med pizzabuddet??? Har i noget????
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 12:19 #61
kasper --> jeg har svaret ovenover...
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:19 #62
Han skal jo køre uendeligt hurtigt, da han jo allerede har kørt i en time c",)
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:20 #63
Right on hubs c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:22 #64
Kasper smid lige et svar... c",)

P.S. hvis hjemturen skal medregned skal han bare køre 90km/t c",)
Avatar billede esoulman Nybegynder
17. september 2004 - 12:23 #65
nååh... lol..
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:23 #66
hehe! Så langt har jeg ikke tænkt. Men du er jo mesteren :D
Avatar billede ahave Nybegynder
17. september 2004 - 12:24 #67
Jeg har 2 alternative løsninger: Knuser alle pillerne, og sniffer en en bane af pulveret gennem en hundred-mand hver dag i fem dage.
- Man kan også skære alle piller i fem lige store stykker og æde ét stykke fra hver pille hver dag.
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:24 #68
og hva dig lars/freehelp vil du ikke ha' lidt point for en gangs skyld, det er jo trods alt snart weekend c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:25 #69
*ROFLMAO* c",)  ahave den var god... specielt den første,
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 12:25 #70
Ellers tak champ - men en virtuel pils er velkommen :-)

Løsningen på min sidste:

Hønen er det største problem, siden manden hverken kan efterlade den sammen med ræven eller majskolberne. Så planen går ud på at få ræven og majsen til den anden side, mens han holder hønen væk fra dem.

Dette leder frem til følgende syv-trins løsning:
1) Tag hønen med over.
2) Kom tilbage alene.
3) Tag ræven med over.
4) Kom tilbage med hønen.
5) Lad hønen blive og tag majskolberne med over.
6) Kom tilbage alene.
7) Tag hønen med over igen.Hønen er det største problem, siden manden hverken kan efterlade den sammen med ræven eller majskolberne. Så planen går ud på at få ræven og majsen til den anden side, mens han holder hønen væk fra dem.

Dette leder frem til følgende syv-trins løsning:
1) Tag hønen med over.
2) Kom tilbage alene.
3) Tag ræven med over.
4) Kom tilbage med hønen.
5) Lad hønen blive og tag majskolberne med over.
6) Kom tilbage alene.
7) Tag hønen med over igen.

God weekend drenge
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 12:28 #71
Jamen så skylder jeg en V-øl c",)

Rigtig god weekend til jer allesammen og tak for deltagelsen c",)

Hygge
Jacob
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
17. september 2004 - 12:28 #72
Jeg kan se at jeg må støve nogen op til næste uge. Så kan vi tage en omgang mere.
God weekend alle c",)