Avatar billede morten_leth Nybegynder
16. september 2004 - 18:18 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Tutorial til VBscripting

Jeg vil godt til at se om jeg kan lære mig selv at kode en smule vbs....
grunden til det er fordi jeg godt kan se fordelene og mulighederne i lortet.. ;)
Jeg har ingen erfaring med at kode i vb eller noget alá det, men synes det virker spændende....
jeg kan bare ikke finde nogen gode tutorials, jeg har søgt på google, men synes ikke de er tilstrækkelige....

Men det skal være op imod AD, jeg har en DC kørende med AD, en 2003 server...
Så ja.. skal jo sådan set bare igang... ;)

Håber i kan hjælpe...
/Leth
Avatar billede morten_leth Nybegynder
16. september 2004 - 18:19 #1
Men hvis i kan sige noget jeg skal være klar over inden jeg går igang.. så sig endelig til..
Avatar billede killerclown Nybegynder
17. september 2004 - 08:32 #2
Hej Morten !
Den måde jeg, og jeg tror mange andre, lærte det på er simpelthen, at se færdige scripts, og forsøge at se sammenhængen i dem. Eks. Microsoft har en suveræn scripting afdeling på deres hjemmeside :
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/repository.mspx
Ellers er der sider som http://www.hanno.dk osv. :o)

/Killer
Avatar billede powell Nybegynder
17. september 2004 - 08:55 #3
Avatar billede morten_leth Nybegynder
17. september 2004 - 13:17 #5
det der ligger på w3schools er jo egentlig vel beregnet til hjemmesider eller???
men det er jo kodning op imod Active directory jeg egentlig er mest interesseret i... eller skal man lære sig det generalt???
hehe.. sorry jeg spørger så meget.. men det jo sådan man bliver klogere...
Avatar billede killerclown Nybegynder
17. september 2004 - 13:19 #6
Det ligger der også en del af på MS script-sider :

http://www.microsoft.com/technet/community/scriptcenter/user/default.mspx

/Killer
Avatar billede powell Nybegynder
17. september 2004 - 13:26 #7
Jeg var nok lidt for hurtig, har derfor kikket mine gamle links igennem og fundet frem til disse:

http://www.robvanderwoude.com/index.html
http://www.4guysfromrolla.com/

Håber de kan "sparke" dig videre...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
17. september 2004 - 18:42 #8
tjah... det kan vel bruges for at komme lidt igang.. men lige et sidste spørgsmål.. i de tut's der... der er på micro$oft's hjemmeside... har de også den der connection til AD og hvordan fungere det????
killerclown du kan jo lige smide et svar så får du da også point's....
Avatar billede killerclown Nybegynder
17. september 2004 - 19:14 #9
Det kan du tro :o)

Du skal tænke på AD'en som en almindelig database. Det er for scriptets tilfælde ikke andet.
Jeg kan lige se, om jeg ikke har en property-oversigt over LDAP'en et eller andet sted.
Så smider jeg linket herinde.

/Killer
Avatar billede morten_leth Nybegynder
17. september 2004 - 21:08 #10
Kanon... det ville være lækkert.. hmm.. jeg tror nok jeg har grundprincipperne i orden.. altså først så skal man lave en connection via LDAP til AD... også kommer selve scriptet.. også skal det rundes af.. men hvordan alt det gøres er jeg ikke klar over... hehe.. men det jo også det jeg skal have lært.. ;)
men takker for jeres tålmodighed hehe....