Avatar billede fredslund Nybegynder
16. september 2004 - 12:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

XML-fil til ClientDataSet

Hej Delphi-Eksperter!

Jeg kunne godt tænke mig at loade en XML-fil til et ClientDataSet - uden først at skulle lave en Transformation-file - og meget gerne med verificering af, om XML-dokumentet overholder det angivne XML-Schema.

Er der nogen der ved hvordan den kan/skal skæres?
Avatar billede stoney Nybegynder
16. september 2004 - 13:02 #1
Avatar billede fredslund Nybegynder
16. september 2004 - 14:28 #2
Ja, - der er godt nok mange artikler, men jeg synes nu ikke umiddelbart jeg kan finde nogen der svarer på spørgsmålet...

Det ser ud som om, at en Transformation-file, - lavet med XML Mapper-programmet (under Tools i Delphi (7)) - er svaret på import til et ClientDataSet, men så er jeg jo nødt til (manuelt) at lave den fil hver eneste gang et XML-schema ændrer sig, - og det er ikke så smart (i hvert fald ikke i mit tilfælde).

Når jeg nu ser nærmere på transformation-filen, så ku' det faktisk godt se ud som om, at den udelukkende har den egenskab, at den kan angive, hvordan felterne i XML'en skal opfattes som Fields i Delphi. - Dermed bør spørgsmålet måske istedet lyde:

Hvordan laver jeg en transformation-file på runtime?
Avatar billede jensfudge Nybegynder
24. november 2004 - 15:58 #3
øøøhhh... Nu er jeg ikke så velbevandret udi xml-filer, men har du prøvet:

cdsMyTable.FileName := 'MinFil.xml';
cdsMyTable.Open;

/Jens
Avatar billede fredslund Nybegynder
24. november 2004 - 20:01 #4
Tak for svaret Jensfudge, og tak fordi du ikke lader dig forvirre af nogle kryptiske kommentarer fra min side... Umiddelbart er dit svar korrekt, - i hvert fald når man ser på det jeg har spurgt om, men desværre er mit spørgsmål ikke stillet særligt præcist:-(

Det XML-dokument jeg godt kunne tænke mig at loade ind er det her: http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valuta.xml - og det rummer desværre en Master-Detail relation, som clientdatasettet ikke ser ud til at kunne magte - i hvert fald ikke "sådan umiddelbart"...

Hvis jeg forsøger mig i Delphi8 og bruger et .NET dataset så er der ingen problemer, men jeg kunne jo altså godt tænke mig at bruge et clientdataset....
Avatar billede fredslund Nybegynder
20. april 2006 - 17:39 #5
Lukker spg.