Avatar billede uni-c Nybegynder
15. september 2004 - 12:44 Der er 12 kommentarer

Ram beskrivelse for nybegynder

kan en beskrive for mig hva ram er og hva det bruges til og give eksempler på noget "basisk" noget f.eks hva det gør i word dokumenter osv?....

tusind tak :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. september 2004 - 12:54 #1
Avatar billede klojs Nybegynder
15. september 2004 - 12:56 #2
Hvis du har mod på at læse engelsk, så er her en meget god beskrivelse

http://computer.howstuffworks.com/ram1.htm
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. september 2004 - 12:57 #3
:)  Det er vi vist enige om
Avatar billede klojs Nybegynder
15. september 2004 - 12:57 #4
*GGGG* ingen kommentarer doggy :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
15. september 2004 - 13:56 #5
Avatar billede freehelp Praktikant
15. september 2004 - 13:57 #6
Kort sagt:

Random Access Memory; arbejdslager;
den del af computeren hukommelse - der måles i MB - hvor man både kan læse og skrive data.
Består af elektroniske chips, hvori der findes en kondensator for hver bit, der skal opbevares. Disse små kondensatorer taber spændingen meget hurtigt, hvorfor de skal genoplades mange gange i sekundet, hvilket sker automatisk når computeren er tændt.
Når strømmen afbrydes, ophører genopladningen og kondensatorerne aflades i løbet af brøkdele af sekunder og alle dataene går tabt.
Avatar billede freehelp Praktikant
15. september 2004 - 13:58 #7
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 14:37 #8
Øhhh... hvad så med ROM?

Altså ikke CD-rom, byen Rom eller drikken Rom.  :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
15. september 2004 - 14:43 #9
Read Only Memory;
del af computerens hukommelse, hvorfra den kan læse data, men hvor disse data ikke kan ændres eller slettes. Her findes den centrale dele af operativsystemet. Består af chips indeholdende små ledninger.
En trykt CD-plade er ligeledes et ROM-medie.

ROM står for Read Only Memory.Det er hukommelse, som kun kan læses. På bundkortet finder du disse ROM-kredse, som indeholder forskellige system-software . Systemsoftware er programmer, som får pc'en til at forstå sig selv, og som får pc'ens forskellige komponenter til at virke sammen.

ROM-kredsene indeholder programmer, som er specifikke for netop det pågældende bundkort. Det er altså programmer, som vil ligge i pc'en i hele dens levetid, og som ofte ikke vil blive ændret. Overordnet handler det om opstarts-programmerne. Opstartsprogrammerne består af flere komponenter. For de fleste brugere er det hele vævet sammen,
Avatar billede freehelp Praktikant
14. november 2004 - 13:40 #10
Hvordan står sagen til her efterhånden?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 10:54 #11
Mon ikke det snart blev tid til at få kastet lidt feedback eller en afslutning herinde!??
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:18 #12
Mon ikke du snart kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller få spørgsmålet lukket!?