Avatar billede mach3 Nybegynder
13. september 2004 - 14:24 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

bærbar til programmering

Hej,

Overvejer at købe en bærbar computer. Men er ikke helt sikker på om det skal være med eller uden widescreen.

Den skal primært bruges til at arbejde på (ikke spille) og jeg programmerer en del, derfor tænkte jeg det kunne være godt med en bred skærm. Så har man bedre overblik.

Hvad er Jeres opleveler og hvad vil i anbefale?

Mvh
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 14:26 #1
http://eksperten.dk/artikler/365

læs min guide.

Husk widescreen er ligmed kortere batteritid
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 14:27 #2
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg personligt finder vigtige ved en bærbar er klart vægten, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen.

Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk

Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.

Ellers er denne en kanon sag til få penge
http://www.prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473
Avatar billede mach3 Nybegynder
13. september 2004 - 14:28 #3
fuck det var et hurtigt svar mand :-)
Avatar billede mach3 Nybegynder
13. september 2004 - 14:41 #4
Det er 99% sikkert at det bliver en dell - har gode erfaringer med dem.

Men deres 5150 er blevet afløst af 5160. 5150 kunne fås med opløsningen 1600X1200 (har lånt den nu), så højt op går 5160 ikke (ved ikke hvorfor - afløseren er dårligere og tungere end forgængeren :-/)

Så det bliver måske en 8600c, men jeg er bekymret for widescreen - måske det bliver for klodset?

Den høje opløsning vil jeg gerne have, fordi det er dejligt at have overblik, når man sidder og programmerer.

Det kommer til at stå mellem mobile Pentium IV eller Pentium M (centrino). Det er muligt at få en 3.06 GHz (eller derover) til samme pris som en centrino 1.6 GHz, så jeg ved ikke helt, hvilken det skal være.

Bruger den mest derhjemme, hvor der er strøm. Og mobile Pentium IV er vel en centrino overlegen i rå power?

Men ja, jeg er ikke helt sikker endnu...
Avatar billede ladyhawke Novice
13. september 2004 - 14:54 #5
Husk endelig godt med RAM, det er virkelig rart når der skal kompileres programmer af en vis størrelse, f.eks. visse .NET applikationer.
Avatar billede espersen Novice
13. september 2004 - 14:58 #6
Når vi taler bærbar vil jeg kun have Centrino. Alm. processorer bruger for meget strøm, hvilket gør dem varme hvilket er lig med larm fra køleren = en træt programmør?!

En 15,4" er dejlig når der arbejdes med flere dokumenter/applikationer samtidigt - men den bruger også lidt mere strøm. Til øvrigt brug er den extra bredde ikke en fordel (eller en ulempe).
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
13. september 2004 - 15:18 #7
Jeg  har en Dell Inspiron 4000
PIII 800 Mhz
196 MB Ram
10 GB HD
15" Skærm....

Den bruger jeg som til både
Asp
VB
VB.NET
FrontPage
Word
Excel
Paint Shop Pro

Og liiiige lidt Half-Life (Day Of Defeat)

Og den er jeg sgu glad for... sådan en satan kan man vel få for ca. 4000 kr idag....
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 15:20 #8
Hold dig fra Dell!

Kontakt mig via min misisite her på eksperten. Der står min msn eller ICQ efter klokken 17 - så skal jeg hjælpe dig færdig uden point betaling
Avatar billede mach3 Nybegynder
13. september 2004 - 15:53 #9
freehelp >> ok tak for det!
bare kom med nogle svar, så deler jeg pointene ud!
Avatar billede espersen Novice
13. september 2004 - 16:04 #10
;o)
Avatar billede tubber Juniormester
13. september 2004 - 16:11 #11
Altså er den kun til programmering så kan det være et fedt hvad det er for en bærbar.......

Har selv en IBM TP600 233MHz og 128 ram og den er tossefin til programmering......

Så jeg vil råde dig til at kigge på pris og få dig en lidt mindre og billigere model fra dell, altså hvis programmerering er formålet og der ikke er andet......
Avatar billede espersen Novice
13. september 2004 - 16:12 #12
Fremfor Dell ville jeg tage et kig på Asus M6ne-serien, som er et stærkt alternativ.

M6Ne : http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne  (den helt nye med ny Pentium M-CPU !! + opgraderet VGA = Radeon9700)

Jeg er selv ret vild med Asus M6N som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

256 mb ram koster ca. 435 kr. (et rimelig vigtigt parameter at kende priser på INDEN køb! - fx. Dell er ofte meget dyr at købe extra ram til!)
Avatar billede tubber Juniormester
13. september 2004 - 16:18 #13
http://dk.kelkoo.com/b/a/sbs/113501/9173562.html
Her er den billigste Dell jeg lige kan finde, og syntes det er en del for en Laptop til programmering.....

Jeg ville nok kigge lidt på sådan en her hvis det kun er til programmering.....også selv om det er en Celeron.....
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68396
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:06 #14
Enig med espersen