Avatar billede muddi Praktikant
11. september 2004 - 12:27 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

Nyt Socket A bundkort

Jeg skal bruge et socket a bundkort. Da jeg har det meste af hardwaren, skal det selvfølgelig være kompatbelt med denne.

Jeg har på nuværende tidspunkt:

1) 512 Kingston DDR SDRAM DIMM 184-PIN PC2700
2) AMD Athlon XP 3000+
5) Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB ATA/133 HDD
6) Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB ATA/133 HDD

Kortet skal selvfølgelig helst være så godt som muligt, og uden for mange jumpere der skal justeres hele tiden. Har prøvet ASRock K7S8X R3.0, men kortet var "DOA", så nu køber jeg et andet. Synes også der var for mange indstillinger på K7S8X.

Prisen skal helst være mellem 0-750 kr.

Skriv hvis i behøver mere info.

Mvh Muddi
Avatar billede muddi Praktikant
11. september 2004 - 12:28 #1
Glemte at nævne at jeg har et Radeon 9600 256 MB DDR 8xAGP
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 12:32 #2
Avatar billede muddi Praktikant
11. september 2004 - 12:36 #3
peet49 >> Har du erfaring med det kort?
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 12:43 #4
Har jeg, det er jumperfrit, undtagen under opstart, der skal jumper til bios flyttes for, at akvitere bios, resten af data står på siden, selvfølgelig skal bios justeres, det skal den på alle kort.
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 12:45 #5
Kortet klarer også Barton 3200/400
Avatar billede muddi Praktikant
11. september 2004 - 13:22 #7
Det sidste link er du sikker på at det er helt det samme kort? Kortet hos producenten hedder M848A og det hos forhandleren hedder M848ALU.
Avatar billede muddi Praktikant
11. september 2004 - 13:22 #8
Det ser ellers ganske fornuftigt ud... Det har ihvertfald hvad jeg har brug for ser det ud til.
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 13:28 #9
Det er det rigtige kort.
Avatar billede muddi Praktikant
11. september 2004 - 13:57 #10
nu har jeg bestilt kortet, så jeg håber det er godt ;)
smid et svar peet49, så du kan få nogen point!

Tak for hjælpen!

/Morten
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2004 - 15:05 #11
Wtf? Hvorfor dog et så elendigt kort, hvis han gerne vil smide 750 kr? Man kan få det bedste Socket A bundkort på markedet for de penge:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=80927

Muddi: Hvis jeg var dig, så ville jeg så hurtigt som muligt afbestille det kort, og købe ovenstående. Har det selv.
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 15:26 #12
alaza>> Hvad dårligt er det ved det kort, det er et let og stabilt kort, uden for mange diggedarer.
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2004 - 15:45 #13
1. Det er et SiS chipset, som er langt dårligere end nForce2 chippen.

2. Dermed har det heller ikke Soundstorm, som måler sig med Audigy lydkortet.

3. Hvis han en dag vil overclocke, så har han de bedste muligheder for det med ABit NF7-S Rev. 2.0.

4. Hvad skal han med en CNR port?

5. Har det mulighed for SATA RAID?

6. Det bliver forhandlet hos en forholdsvis ukendt forhandler.

7. Det er en ret ukendt producent, hvor risikoen for dårligere service er høj.
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 15:49 #14
Hvis han synes AsRock er for kompliceret, er Abit måske ikke den rigtige løsning. PcChips er bestemt ikke ukendt, har dog produceret kort i endda nogle år.
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 15:50 #15
Jeg kører selv mercedes, derfor behøver mercedes ikke være den rigtige for naboen-eller
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2004 - 16:00 #16
Nej, ikke nødvendigvis, men jeg kan ikke se noget godt argument for, hvorfor han ikke skulle købe ABit kortet.
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 17:09 #17
Ja men det er jo op til spørger, som du siger, kan han afbestille, der er kolosalt mange producenter, at vælge imellem, hvis Abit er det absolut bedste, ville alle vel køre med det, sådan er det jo ikke.
Avatar billede mushkin Nybegynder
11. september 2004 - 18:01 #18
Jeg må sige jeg er enig med alaza i at kortet fåes meget bedre, især når der vil ofres op til 750 kr.
Dermed ikke sagt at Pcchips bundkortet ikke er stabilt osv. Har selv en ældre model af slagsen og den har kørt upåklageligt med en masse forskellige hardware sammensætninger.

Vil blot lige nævne et alternativ og absolut godt bundkort, hvis der ønskes SATA:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=90054
Avatar billede hep_ Nybegynder
11. september 2004 - 18:08 #19
Har ASROCK med SIS741 chip-set det kører fint og har stepless overclocking, 8xAGP, 400Mhz frontbus (kører lige nu 1950 Mhz, med en 1800Mhz Athlon CPU)
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 18:10 #20
Fik vist aldrig lavet det svar, du bad om.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2004 - 13:55 #21
peet49: Nej, alle kører det nemlig ikke, men tror du det er fordi de har et bedre alternativ, eller fordi de ikke ved, at der findes noget langt bedre?

mushkin: Igen.. det kort du linker til er ikke videre kendt. Hvis han vil have Asus, så skal det være A7N8X. Man køber jo ikke et tilfældigt bundkort ud fra producent og én feature.

hep: Og det OC er stort? :) Kan ved 1,95v VCore køre 2.550MHz på min 3000+.
Avatar billede mushkin Nybegynder
12. september 2004 - 14:03 #22
Det gør jeg.

Det var for at nævne et alternativ til A7N8X som er overclockernes board. Ved standard hastighed er det nye Via chipset ikke mærkbart langsommere en nForce 2 Ultra. Den overclocker muligvis ikke så godt, men det er heller ikke relevant i denne sammenhæng. Så vidt jeg har forstået opretter.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2004 - 14:05 #23
Så han skulle lade 100 kr. stå i vejen for Soundstorm osv? Synes jeg lyder som en yderst dårlig idé.
Avatar billede mushkin Nybegynder
12. september 2004 - 14:11 #24
Det skal du ikke sige til mig. Sig det til opretter hvis han vælger at afbestille det board han allerede har bestilt, og bestiller A7V880 istedet.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2004 - 14:23 #25
Det er nok ved at være for sent, med mindre han kigger herind snart, men min tid er nu lige så meget til jer andre, så næste gang I råder andre til deres HW indkøb ikke bare er ud i den blå luft.
Avatar billede mushkin Nybegynder
12. september 2004 - 14:38 #26
Bundkortet peet linker til har han selv, eller har haft og var godt tilfreds. Hvad er der så galt med at anbefale det til andre?

Hvad angår A7V880 så er det et meget interessant bundkort. Har læst meget om det, og det er det board jeg køber hvis mit udemærkede Pcchips kort skulle gå i stykker.

Alle har ikke samme behov når vi snakker bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2004 - 14:43 #27
Nej, det er jeg godt klar over I mener, og det er også fair nok, men jeg forstår ikke jeres skepsis overfor, at give køber de bedste muligheder. Tror du ikke han kommer til at sætte meget større pris på Soundstorm end en hvilken som helst anden onboard lyd-chip? Og tror du ikke han kommer til at sætte pris på nForce2's ydelse i forhold til et SiS, VIA eller lignende?
Avatar billede mushkin Nybegynder
12. september 2004 - 14:48 #28
Jeg er stadig enig med at Sis bundkort er langsomme. Men forskellen mellem den nye Via mod standard nForce2 Ultra er ikke mærkbar, ifølge test osv.

Og jo, vælger han nForce 2 vil han da helt sikkert blive glad for Soundstorm.

En anden grund til jeg nævnte A7V var blot for at fortælle at Asus har lavet et andet godt board, og at det ikke kun er A7N8X der kan bruges til socket A når vi snakker Asus.

Og jeg er heller ikke skeptisk over for at du anbefaler det bedste af det bedste. Men nu kom du jo først, og så ville jeg jo ikke smide et link til samme board, eller evt. Asus A7N8X, der jo tilnærmelsesvis er ens med Abit kortet.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2004 - 15:01 #29
Okay, fint nok. Så må vi bare håbe at han når at se det her.
Avatar billede mushkin Nybegynder
12. september 2004 - 15:08 #30
Hehe. Ja, Det er nok for sent. Men vi har da gjort vores for at hjælpe.
Avatar billede muddi Praktikant
13. september 2004 - 14:04 #31
Undskyld jeg ikke har været på før, det sted jeg har bestilt det andet kort er langsomme. 3-5 dage, så jeg kan nå at afbestille det endnu.

Mit internet i privaten kommer først i januar 2005, så jeg er kun på nettet fra min arbejdsplads.

Jeg synes ABIT NF7-S V2.0 ser interessant ud, så det vil jeg bestille lige så snart jeg kan. Med hensyn til OC, er det nok ikke noget jeg kommer til lige foreløbig, men det er altid rart at have muligheden.

Derfor vil jeg lige afbestille det andet kort. Og så bestille ovenstående i stedet.

Smid et svar alaza og mushkin, hvis i vil have point :) Synes det var nogle gode alternativer i kom med.

/Morten
Avatar billede peet-49 Novice
13. september 2004 - 14:20 #32
muddi> Anbefalede kun det andet kort, fordi du mente AsRock var for "kompliceret"
Avatar billede muddi Praktikant
13. september 2004 - 14:25 #33
peet49 > Det var også et udemærket alternativ, men jeg tror det andet er mere fremtidssikret. ASRock kortet var især kompliceret, fordi der ikke var nok info hos producenten og i manualen om kortindstillingerne. Tak for svaret!
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2004 - 16:19 #34
Her er mit svar så. Er da glad for at du har valgt om. :)
Avatar billede mushkin Nybegynder
13. september 2004 - 17:13 #35
Godt valg.