Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
07. september 2004 - 17:22 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Harddisk underlig lyd

Har et problem, da jeg kom hjem fra at have været i skole i dag, (min computer stod tændt havde stået tændt siden jeg tog af sted om morgenen), så sagde min harddisk en højlydt lyd, kan nærmest beskrives som hvis man lige så stille kører en skruetrækker ind i en 80mm blæser (hvem der så lige har prøvet det ;) ).
Nu er mit spørgsmål, hvad f*nden sker der? Har haft den ude, og den lugter heller ikke *afbrændt*. Det mærkeligste er, at den kører fint, kan sagtens boote fra den, og alle filer lader til at være intakte. I speedfan kan jeg også se, at den har en fin temperatur, (29 * atm).
Any ideas?
Avatar billede seacom Nybegynder
07. september 2004 - 17:39 #1
det kan være du skal få lavet en bakup af din hardisk NU, din hardisk er fremstildet på samme måde som en cd der er bare den forskel at der i de fleste hardiske findes to cd hvor den kan skrive på begge sider. når så hardiske står og køre i længer tid kan da ske det at den arm hvor stiften som skal læse dater med bliver slidt og der vil fremkomme en meget høj og skab lyde når først harddiosken starter på det går der ikke længe før den stopper med at køre, det tilfælde sker en gang ude af 10.000 og er dækket af garantien på hardisken så på de fleste hardiske tilfælde er firma garanti på 5 år så for dit ved ved kommet vil jeg andbefale dig at få over flytte dine data til en anden hardisk jeg håber dette kan hjælpe dig
Avatar billede peet-49 Novice
07. september 2004 - 17:59 #2
Det lyder som et defekt læsehovede, der er kun et spørgsmål om tid, så er den helt færdig, få dine filer reddet mens tid er.
Avatar billede itlaerling Nybegynder
08. september 2004 - 14:49 #3
as above :)

Den er ved at stå af
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
08. september 2004 - 18:31 #4
Ja det lader jo sørme til at den så er færdig. Har nu fået taget backup af alt jeg skal gemme, men ved ikke helt hvad jeg har tænkt mig at gøre nu. Har nok tænkt mig at blive ved med at bruge den, til den crasher helt. For der er det underlige, at den siger ikke den underlige lyd i dag, men nægter at tro på at det betyder at den virker perfekt. Men aner ikke helt hvordan jeg skal overbevise butikken hvor jeg købte den, om at den ikke virker, når den tilsyneladende virker fint nu...
Avatar billede itlaerling Nybegynder
09. september 2004 - 10:27 #5
Hvad for en disk er det du har?
De fleste HDD fabrikanter har et program der tester disken og laver en fejlbeskrivelse. Man kan finde programmet på deres websider. Så kan man sende disken direkte til leverandøren med beskrivelsen og så ombytter de dem gratis (Har selv gjordt det med 3 IBM diske). Jeg tror også forhandleren vil bytte dem hvis man viser dem et udprint af testprogrammet, hvor der står at den fejler. I mange tilfælde kan testprogrammet også lave disken!!!
Ellers er der også det gamle 9V batteri trick, hvor du giver den 9V fra et batteri så dør kontroller og alt. Dette er dog ikke lovligt men "hjælper" disken på vej til at dø, da den ikke er noget af værd nu. Dette er dog ikke en helt fair løsning.
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
09. september 2004 - 13:44 #6
Det er en maxtor... mener der er et program, vil lige kigge  på det
Avatar billede itlaerling Nybegynder
09. september 2004 - 14:11 #7
Programmet hedder maxpower, kan findes på maxtors website :)
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
11. oktober 2004 - 02:11 #8
Det hele er fixet, byttede hd... seacom smid også lige et svar
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2004 - 08:46 #9
Lukketid?
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
30. oktober 2004 - 11:57 #10
perhaps
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2004 - 12:13 #11
Takker for point.
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
30. oktober 2004 - 12:27 #12
kein problem :)