Avatar billede cordex Nybegynder
03. september 2004 - 21:09 Der er 7 kommentarer

Opstart af windows Xp Home Edition fejler

Hej!

Jeg har følgende installeret på min computer, 1 gb hardisk og
120 gb. Operativ systemet ligger på 120 GB. Tror startfilerne ligger på 1 GB. Da når 1Gb ikke er installeret kan jeg ikke starte, Kan man flytte dem over, har tidliger haft installeret
win 98 på 1gb, Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede miko67 Nybegynder
03. september 2004 - 21:25 #1
hvad med at lave boot-disketter herfra: http://www.bootdisk.com/popfiles.htm og så starte op uden 1 gb disken tilsluttet med floppy som boot-valg i bios'en? (men du vil måske ikke have en re-installation?)
Avatar billede cordex Nybegynder
03. september 2004 - 21:26 #2
tak viste næsten godt det var en startdiskette, der skulle til
Avatar billede cordex Nybegynder
03. september 2004 - 21:49 #3
det er lige mæget om det er cd´en eller startdiskketter den undersøger systemet og spørger om man vil reperere eller gen indstalere og uanset hvad jeg svarer vil den ikke videre .. på et tidspunkt kom jag så langt at den sagde at den manglede "spcmdcon.sys" og så startede jeg den op på 1 gb  og søgte også i skjulte men den var der ikke
Avatar billede miko67 Nybegynder
03. september 2004 - 22:06 #4
Måske kan man lade en win98 startup diskette starte op kun på 120 gb harddisken for at partitionere og formatere... og så starte forfra med de mange startdisketter til xp ?  (den skal jo ikke undersøge systemet, men harddisken - og så slette alt ved formattering/partitionering). Hvis ikke dette kan lade sig gøre må der en af de skrappe winxp-drenge på :-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. september 2004 - 22:26 #5
Istedet for en laaaaang forklaring så læs her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
og derefter
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#sp1mm
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. september 2004 - 22:28 #6
Hvis din CD ikke er bootable så kan du bruge officielle XP opstarts disketter (6 stk.) herfra:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=83f53be9-28fa-40e8-8ec2-631504ef5e26 (for PRO)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8 (for HOME)

Har jeg forstået dig ret - dit spm. er lidt 'kryptisk' ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 00:32 #7
Det burde være muligt.
Kopier disse filer over i roden af harddisken på 120 GB (d:):
ntldr
ntdetect.com

Tag herefter 1 gb harddisken fra og boot på din xp cdrom, og vælg reparer genoprettelseskonsollen. log ind på din installation og kør herefter disse kommandoer:

fixmbr
fixboot
bootcfg /rebuild.

Genstart og se om den nu ikke kan starte uden 1 gb disken.