Avatar billede abs Nybegynder
28. februar 2001 - 23:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opbygning af site i ASP

Hej
Jeg er begyndt at sætte mig ind i ASP. Nu vil jeg gerne opbygge min site så hensigtmæssigt som muligt.
Skal man lade siderne ligge som html-filer og bruge ASP til at styre layout, eller skal man lægge det ind i en database.
Jeg har prøve lidt med en access-database, og lavet en record bestående af følgende felter - id, overskrift, tekst, billede, billedhøjde, billedbredde - jeg syntes dog, at det bliver meget uoverskueligt at vedligeholde teksten, da det ikke er særlig læsevenligt i databasen.
Hvad gør andre??
Avatar billede brain Nybegynder
28. februar 2001 - 23:59 #1
Det ligger som filer i 99% af tilfældende... Det er også det rigtige at gøre... et DB opslag er spild af \"kræfter\" for webserveren i forhold til at hente direkte fra disk...
Avatar billede shaman Nybegynder
01. marts 2001 - 01:41 #2
Der kan sagtens være fordele ved at have et site liggende i en database, specielt hvis det er tungt på text og indhold og let på design... Men for ikke at belaste serveren mere end nødvendigt bør man få ASP\'en til at generere HTML filer ud af databasens indhold. Det vil sige få ASP til at generere HTML filer som den så gemmer på serveren, så brugere kan hente det ned. Det betyder at brugeren ikke kommer til at lave database kald, og derved ikke belaster serveren... Det var så mine fem ører...
Avatar billede netsrac Praktikant
01. marts 2001 - 10:32 #3
Jeg siger nu også at det ikke kan betale sig at lave opslag i databasen for at få fat i oplysninger som er statiske.

Men en anden god ide hvis du laver et generelt design til alle dine sider er at bruge inkluderings filer, til menuen osv.

Så behøver du kun opdatere en fil når man skal lave et nyt menu punkt.
Avatar billede abs Nybegynder
01. marts 2001 - 23:25 #4
Tusind for hjælpen