Avatar billede nil.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 08:14 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Pointsystemet / inflation

Der er ved at gå inflation i Eksperten-pointene... 60 points er sat som en svært spørgsmål... men folk giver rask væk 400-500 points for at få trække de dygtige til eller for at få hurtigt svar.

Citat:

\"jeg kan altså ikke stille flere spørgsmål når mine point er færdige?... hvis svaret er ja.. opretter jeg da bare en ny ik ?\"
Ref: http://www.eksperten.dk/spm/53074

Der handles også rask væk med points over ICQ.

Mit forslag er at man fjerner muligheden for selv at kunne sætte pointantal og så giver nogle flere faste valgmuligheder.. f.eks. 15-30-60-100.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 08:20 #1
Jeg er stærkt imod forslaget. Der er tit folk der skal have lavet logoer, bannere, større asp/php systemer og sådanne ting \"koster\".

Jeg ville straks afmelde mig hvis det blev lavet sådan at man ikke selv kunne bestemme hvor mange point man ville bruge.

Jeg har tidligere forslået at \"nye\" brugere kun kunne bruge de 3 std. værdier i f.eks. 14 dage eller en uge ... det ville nedsætte snyd VÆSENTLIGT!! det har dog intet med dit argument at gøre.
Avatar billede mrcorex Nybegynder
28. februar 2001 - 08:21 #2
Det ved jeg ikke rigtigt om jeg vil give dig ret i. Folk har da selv lov til at bestemme hvor mange point de vil give ud. Der sidder jo mennesker her som ikke bare har brug for hjælp på privat-plan, men også i forretningsøjemed. Og da kan det være at man har brug for hjælp temmelig hurtigt en gang imellem. Så ville jeg da også love temmelig mange point ud. Snyderiet består i at man da bare opretter en ny. Den kan jeg godt se. Men du må ikke tage muligheden for selv at sætte point væk.

/CoRex
Avatar billede mrcorex Nybegynder
28. februar 2001 - 08:21 #3
tdaugaard>Min kommentar var til nil.dk. =)

/CoRex
Avatar billede kee.... Nybegynder
28. februar 2001 - 08:22 #4
Det er jeg ikke enig i. Jeg kan godt se ideen med det.. Men det vil kræve uendeligt lang tid at få sat standarden ned på at \"loo p er meget\".

Jeg kan nu godt forstå at folk ikke kan nøjes med 100p for at svare på et spørgsmål der måske vil tage dem flere timer at besvare.

:0)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 08:24 #5
Som kee.... siger, så er der altså ting som kan tage flere timer og de koster sku. Og når folk er villige til at \"betale\" jamen så lad dem dog. Men en begrænsning på nye brugere synes jeg er HELT fin!
Avatar billede mrcorex Nybegynder
28. februar 2001 - 08:24 #6
Jeg støtter tdaugaards forslag om at sætte det op så at man får muligheden fjernet i at sætte \"frie\" point i x dage/måneder.

/CoRex
Avatar billede nil.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 08:26 #7
Nu risikerer jeg vist at få mange på hovedet, men jeg mener at det er imod Ekspertens princip at man kan få 800 point for at lave et logo... det er jo gået helt amok i en kategori som Design:Generelt... For nyligt har flere brugere som blev oprettet da Eksperten startede, men ikke har deltaget aktivt, men har optjent en masse points, fyret alle disse points af på simple spørgsmål... hvilket har gjort at en heldig bruger er fløjet til vejrs på ranglisten... det er ikke fair for de eksperter der virkelig har kæmpet sig til tops ved at svare på tusinder af spørgsmål.

P.S.
Jeg mener ikke mig selv... jeg ligger nr. 9207, men det er fordi jeg bruger de fleste af de points jeg tjener.
Avatar billede mrcorex Nybegynder
28. februar 2001 - 08:29 #8
nil.dk>Jeg kan da godt se at det virker uretfærdigt. Jeg mener umiddelbart også at der KUN skal adderes 5 point per dag, HVIS man har under 100p. Derefter skal det ikke være muligt.

Jeg kunne da godt finde på aat udlove så mange point for et logo. Det er ikke alle der har den gave at designe et logo.

/CoRex
Avatar billede kee.... Nybegynder
28. februar 2001 - 08:32 #9
Nil.dk

Det kunne jo også bruges konstruktivt... Man får hvad man giver. Altså.. skal du have lavet et logo.. og har du ikke råd... så må man jo ud og \"tjene\" nogle p og det får vi alle gavn af.

Det forhindre fx også det uheldige at Nye brugere.. som desværre tit \"glemmer\" at lukke spørgsmålet, fordi de \"bare er inde for at få et enkelt svar\", får et svar og er ude igen. Forhåbentlig når de i deres stræben efter p at blive bidt af det lige som os andre *smiler*
Avatar billede nil.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 08:36 #10
Men Ekspertens formål er jo at man skal hjælpe andre med selv at løse deres problemer.. ikke at man skal lave et script/logo/hjemmeside for dem.

Avatar billede delphidaner Nybegynder
28. februar 2001 - 08:39 #11
Hvad med at nedsætte nye profilers \"startkapital\", så man f.eks. starter med 100 eller 150 point i stedet for 300?

Desuden ved jeg ikke rigtig hvem af jer jeg skal holde med. Jeg vil give nil.dk helt ret i at der er et problem, og der skal gøres noget ved det, men det er nok lige lovligt drastisk. På den anden side mener jeg også at det er begrænset hvor mange point man bruge kunne tjene på at lave logo\'er for andre.

Som jeg vistnok har sagt før i en anden debat mener jeg at 200 point er DET ABSOLUTTE MASKIMUM for hvor meget man skal (burde) give væk. 60 point for et svært spørgsmål, og op til 80-100 for designarbejde vurderet efter tidsforbrug, osv. Det er rimelige proportioner efter min mening.
Avatar billede kee.... Nybegynder
28. februar 2001 - 08:40 #12
nil.dk

det kan da ellers være et stort problem ikke at kunne lave et logo. Men nu er det heller ikke kun i design gruppen de høje p gives. Se fx i asp gruppen, DER er der virkelig også snak om høje indsatser..
Avatar billede mrcorex Nybegynder
28. februar 2001 - 08:43 #13
nil.dk>I starten er det en opgave, senere hen bliver det til et problem. =)

/CoRex
Avatar billede kee.... Nybegynder
28. februar 2001 - 08:49 #14
Enig med Corex.. Især hvis det er ens eget logo der skal laves *griner*
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 08:49 #15
delphianer:> mht. til dine MAX 200p så er du da gået helt galt i byen.. der er da ingen ved deres sansers fulde fem og sunde fornuft der gider sidde og designe et logo, lave et f.eks. brugersystem, chat whatever i ASP/PHP for skide tohundrede point ..

Jeg holder stadig fast ved mit forslag og håber at der er tilslutning til det så vi ikke ender op med 37 forskellige forslag som admin overhovedet ikke kan bruge en disse af..
Avatar billede nil.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 08:56 #16
Jeg kan godt gå med på tdaugaards forslag som et kompromis.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 08:58 #17
nil.dk:> det lyder godt. Det vil også nedsætte muligheden for at snyde gevaldigt.
Avatar billede mrcorex Nybegynder
28. februar 2001 - 09:01 #18
Som tidligere nævnt støtter jeg tdaugaard\'s forslag.

Kom så drenge (og piger). Op med støtte-kommentarerne og lad os få kaldt på admin.

ADMIIIIIIIINNN!

:)

/CoRex
Avatar billede delphidaner Nybegynder
28. februar 2001 - 09:05 #19
tdaugaard >> Det er præcis det jeg mener. Der er gået inflation i pointsystemet, så der er ingen, der vil udføre noget medmindre de får en meget stor sum point for det.

Det er kun den tyske inflation i 20\'erne, som overgår den på Eksperten! *GGGG*
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 09:08 #20
delphianer:> care to take a look at experts-exchange.com ? Der har #1 på Top 10 > 300K point !!!
Og så kalder du det her for inflation !? *LÅÅÅÅL*
Avatar billede hobbez Nybegynder
28. februar 2001 - 09:54 #21
Jeg syntes det er på tide at ADMIN melder ud, om Eksperten.dk er villig til at kigge på pointsystemet, og så i givet fald forsøger at samle op på alle de forslag der er fremsat vedr. pointsystemet, beregning af top XXX osv osv, så der kan komme en samlet debat om tingene, og ikke bare .

Det virker efterhånden lidt frugtesløst at deltage i disse diskussioner, hvis der ikke er villighed til at kigge på pointsystemet.

Og må jeg så ikke sige, at det er skuffende, at denne type diskussioner oftere og oftere indeholder indlæg af typen \"hvis tingene ikke bliver som JEG mener de skal være, så gider JEG ikke være med mere\".

Enhver ændring af pointsystemet på Eksperten vil medføre at der er en gruppe af brugere der bliver mere tilfredse, og en gruppe der er mere eller mindre neutrale, og en gruppe der er utilfredse, og jeg går ud fra, at folkene bag Eksperten nok skal lave de ændringer de vurder vil give stårst tilfredshed, totalt set.

Jeg syntes det er fint at man fortæller hvad man syntes er godt og dårligt ved de forskellige forslag, men jeg syntes man devaluerer sin egne holdning til tingen, ved på forhånd at være totalt afvisende for andres forslag.

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
28. februar 2001 - 10:02 #22
stårst = størst
tingen = tingene

/Rob
Avatar billede delphidaner Nybegynder
28. februar 2001 - 10:05 #23
hobbez >> Jeg er HELT enig!

tdaugaard >> For det første, så kører de med deres egen \"valuta\", og for det andet, når jeg snakker om inflation på Eksperten, så mener jeg at de vejledende pointangivelser (15/30/60 point) skal passe sammen med de point, der faktisk bliver brugt. For min skyld så kan man godt bruge 10000 point på et let spørgsmål og 50000 på et svært, hvis bare det passer sammen med de vejledende pointangivelser. Det er et spørgsmål om balance.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 10:09 #24
hobbez >> Helt enig. Jeg er altid åben overfor andres holdninger.... med mindre de er anderledes end mine (just kidding) ;o)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 10:18 #25
hobbez:> \"hvis tingene ikke bliver som JEG mener de skal være, så gider JEG ikke være med mere\".\"
Det sagde jeg simpelthen fordi at jeg synes det var et dårligt forslag og fordi at HVIS det blev indført .. hvad pokker skulle jeg så bruge mine 34K point til ? Nogle beklager sig også over at os der ligger på Top 10 er nærrige og aldrig bruger point .. hvis vi så ikke engang kan få lov !?

Hvis du lige lagde mærke til det så kom jeg faktisk med et andet forslag, som jeg HAR forslået admin tidligere.

Og jeg er HELT enig med dig i at der sku snart må ske noget fra admins mht. point systemet, men de har åbenbart EXTREMT meget at lave og aalt for lidt tid.

delphianer:> Deres egen \"valuta\" ? den er jeg ikke helt med på !?
Mht. til din balance så har du ret, men det er umuligt at danne en balance når der faktisk er en difference på over 50 K point fra den deer har mindst til den der har flest så hvordan sætter du en balance der ?
Avatar billede kee.... Nybegynder
28. februar 2001 - 10:24 #26
lol@nil.dk
Avatar billede fcs Novice
28. februar 2001 - 11:37 #27
Jeg har selv været med til at starte debatten om pointinflation for et stykke tid siden, jeg er dog først lige vågnet så derfor kommer jeg først med en kommentar nu ;-)

Jeg oprettede http://www.eksperten.dk/spm/38163 og for at opsummere her her min egen konklusion på den debat der var der:

\"1. Der indeføres en ny regel pr. d. x/y-2001 Point fra før denne dato røres der ikke ved (hvis der er fuskere imellem skal vi nok finde dem alligevel).

2. Alle personer med mere end 300 point modtager ikke længere 5 gratis point om dagen.

3. Personer med mindre end 300 point modtager 5 gratis point om dagen indtil de når 300 point, hvorefter de ikke modtager gratis point før de er under 300 point igen.\"

Måske kunne dette kombineres med tdaugards forslag om at nye brugere kun kunne vælge mellem faste \"beløb\", som f.eks. 10, 30, 60 og 100.

Kan dette bruges som et grundlag til at ændre pointsystemet og mindske inflation?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 11:40 #28
fcs:> se DET er hvad jeg kalder et ordentligt samlet forslag! Det er noget vi kan bruge..
Avatar billede kee.... Nybegynder
28. februar 2001 - 11:47 #29
*klap klap*

Dejligt :0)
Avatar billede fcs Novice
28. februar 2001 - 11:48 #30
tdaugaard>> Det kan godt være at jeg er lang tid om at vågne, men når jeg så gør det, ja så sker der da lidt ;-)

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har noget imod dette forslag - hvorfor det ikke er godt - er der nogen der er for - hvorfor - forslag til ændringer/konstruktiv kritik
Avatar billede hobbez Nybegynder
28. februar 2001 - 13:00 #31
tdaugaard >>

For en god ordens skyld: Jeg er heller ikke enig i forslagt om en generel pointbegrænsning.

Men omvendt erkender jeg at der er en fare for (måske allerede ekspempler på) at der går inflation i pointgivningen, med det resultat at nye brugere måske ikke kan få hjælp, uden at bruge alle point dag 1, hvilket IGEN er med til at øge inflationen....

Men det ændrer ikke på min holdning om, at \"så vil jeg ikke være med\" udtalelser minder lidt om pression, og lugter lidt af en ulyst til at lytte til andres holdninger (når de er forskellige fra ens egne).

nil.dk >> *G* Forstår heller ikke hvordan andre kan være uenige med mig, når jeg VED jeg har ret :o)

/Rob

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 13:06 #32
\"Men det ændrer ikke på min holdning om, at \"så vil jeg ikke være med\" udtalelser minder lidt om pression, og lugter lidt af en ulyst til at lytte til andres holdninger\"

Jeg er skam villig til at lytte men du må da indrømme at det for os med mange point (>10K) er det fuldstændigt latterligt at sætte en grænse på f.eks. 200 point... det er for mig jo ingenting .. så ville jeg kunne oprette 172 spørgsmål á 200 point .. det ville være lidt plat .. synes du ikke ?
Avatar billede hobbez Nybegynder
28. februar 2001 - 13:21 #33
tdaugaard >>

Læs dog hvad jeg skriver !!!!!! Jeg er IKKE ENIG I FORSLAGET om en generel pointbegrænsning.

Jeg tror ikke på, at Eksperten kan overleve uden at der til stadighed kommer nye seriøse brugere til.

Hvis de der har mange point lægger et højt niveau for pointgivningen, så falder interessen for at hjælpe, hvis der ikke er mange point involveret, hvilket betyder at nye brugere har sværere ved at få hjælp, hvilket igen betyder at det bliver mindre attraktivt for nye brugere at joine Eksperten.

Sådan ser jeg dilemmaet - jeg har bare ikke patentløsningen, og er klar til at lytte til alle forslag der kan afhjælpe dette.

Men det kræver tre ting:

1) At der er villighed til at ændre pointsystemet.
2) At vi får en debat hvor alle har mulighed for at blive hørt.
3) At besutning træffes på et så objektivt grundlag som mulig, ikke pression.

Og så accepterer jeg at der er en risiko for, at JEG syntes at Eksperten bliver mindre attraktiv, og så må JEG tage en beslutning om JEG vil være med mere.

Men uanset hvad, så bliver jeg da nødt til at PRØVE hvordan det bliver at leve med evt. nye pointregler, selvom de ikke bliver som jeg ønsker det, FØR jeg melder mig ud af dette udmærkede forum.

/Rob

Avatar billede prodic Mester
28. februar 2001 - 14:06 #34
Vil lige nævne, at jeg ikke har læst hele debatten igennem endnu!

Men en af de største fejl, som jeg ser ved pointsystemet og den inflation der er sket af pointsystemet hænger sammen med, at folk med mange point(og en stor viden) har råd til at give f.eks 350 point væk for et logo.
Dermed begrænser man folk(nye brugere) i deres spørgsmål og de point de udlover for et svar. Hvis man følger lidt med uden at være tilmeldt kan man(tror jeg) hurtigt få den ide at +100 er et meget godt tal for at få et svar.

Jeg mener, at der er sket en eller anden form for skævvridning. For 60 point virker pt ikke som ret meget, men er fastsat som noget der skal være svært. Og hvad er et spørgsmål til 1000 så? Det må jo betyde Divine Intervention(Guds indblanding) at løse.
Et logo ville vel have en naturlig placering omkring 60 point, det er svært. Et banner omkring de 40, hvis man altså skulle følge de pointsummer der er fastsat.

Men der er ingen gylden løsning på problemet i mine øjne, det er vel blevet en skrue uden ende medmindre der sker noget meget dramatisk.

Men regel-gruppen burde måske lave nogle retningslinier for hvor mange point/hvad point betyder og opfordre brugerne til at overholde de få regler der er eller bare bruge deres point med omtanke, og af den vej måske slippe af med f.eks magnusXX.

Men godt at debatten kører...de pointsummer er gået amok! Især i design-kategorien som jeg så meget frem til efter versionsskiftet. Men den er gået hen og blevet job for point-kategorien.
Avatar billede fcs Novice
28. februar 2001 - 14:08 #35
prodic>> Har du læst mit forslag ovenfor? Hvad er dine kommentarer til det?
Avatar billede kee.... Nybegynder
28. februar 2001 - 14:10 #36
Jeg ved ikke om jeg er helt gal på den, eller bare har været heldig. Jeg har sågar oprettet spørgsmål med 0 p. fordi jeg ikke havde nogle og alligevel har jeg altid fået hjælp.

Det er nu noget af ånden ved eksperten jeg godt kan li nemlig det at \"man\"(jeg) hjælper hvis \"man\"(jeg) kan.

Forslaget om en generel p.grænse bryder jeg mig ikke om. Det er lidt unfair for dem der har tjent deres p. igennem måske et år.

Men helt fint er det synes jeg som skrevet.. at er man over fx 300 får man ikke længere \"gratis\" p. Jeg tilslutter mig helt klart hvad fcs skriver.

Jeg har det lidt sådan \"lad dog de \"MangePointFolk\" kaste rundt med deres mange point. Jeg har altid fået den hjælp jeg haft brug for\"
:o)
Avatar billede prodic Mester
28. februar 2001 - 14:14 #37
fcs->Læser det igennem og tænker over det.
Avatar billede hobbez Nybegynder
28. februar 2001 - 14:32 #38
En del af problemet er vel at man kan måle \'svært\' på flere måder.

Et indviklet spørgsmål, som kræver et grundigt svar, tager det måske 15 minutter at lave et grundigt svar på.

Et logo tager det måske et par timer at lave (eksempel).

Begge dele er svære (60 point) men det ene tager 8 gange så lang tid som det andet (60 point gange 8 = 480 point ????????).

Måske (gentager: MÅSKE) er en del af problemet at der anvendes Eksperten-point til betaling for ting som foregår udenfor Eksperten (og som andre dermed vel ikke har glæde af)?

Jeg kan godt forstå at man ikke gider arbejde 2 timer for 60 point, hvad enten det nu drejer sig om logo-fremstilling, ASP-kodning eller fejlfinding i 2500 linier PHP-kode.

<Advarsel: Påstand>
Men der er sørme forsket i den indsats der skal til, få accepteret svar for 480 point på almindelige spørgsmål, end på at lave et logo hvor man på forhånd ved at man får 480 point.
</Advarsel: Påstand>

Problemet er så, at de 480 point jo er 480 point, uanset om de er tjent på den ene eller den anden måde.

/Rob
Avatar billede billeschou Nybegynder
28. februar 2001 - 17:14 #39
bumbummelum... måske kunne man fastsætte en øvre grænse for hvor mange point en bruger kan have... eller også kunne man \"resette\" alle brugeres point til en fast værdi (brugerens aktuelle pointantal eller f.eks. 500 point - hvad der end er lavest).
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 17:16 #40
billeschou:> så er der jo intet fedt i at sidde og f.eks. lave et \"whatever\"-system i f.eks. ASP til en for 1K point ...
Avatar billede billeschou Nybegynder
28. februar 2001 - 17:22 #41
tdaugaard - nej måske ikke, men det var jo også kun et forslag... glemte i øvrigt at sige at den nulstilling, jeg foreslår, naturligvis skal foregå jævnligt. Desuden behøver grænsen jo heller ikke at være de 500 point
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 17:26 #42
billeschou:> jeg forstår ikke helt hvvad du mener med nulstilling ..?
Avatar billede billeschou Nybegynder
28. februar 2001 - 17:35 #43
tdaugaard -> lad os sige der blev indført en øvre grænse på 5000 point pr. bruger.
Lad os så sige at der hver måned (eller hver anden måned eller whatever) blev kørt en kontrol af hver brugers pointsum. Dem der har 5000 point får så deres pointsum enten:
1) halveret
eller
2) sat til 500 eller 1000 point eller noget andet.

Det er klart at denne ide jo nok ikke vil favorisere eksperterne mht. point/status - det kan dog reguleres ved at stille på max. pointantal og resethyppigheden.
Ideen er jo netop at regulere pointinflationen. Ved at sætte en øvre grænse for antal mulige point en bruger kan have, er der jo også en indirekte grænse for antallet af point man kan udlove i et spørgsmål.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 17:47 #44
billeschou:> *GG* DET forslag kan jeg slet ikke li *G* hvad tror du ikke sjensen og erikjacobsen for slet ikke at tale om jeg selv ville sige til at få mine points halveret ...
Avatar billede billeschou Nybegynder
28. februar 2001 - 17:55 #45
*G* det var jo det jeg tænkte... men på den anden side har du jo ikke rigtig noget at bruge dem til...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 18:14 #46
billeschou:> *LOL* det har du for så vidt ret i .. jeg har lige \"lånt\" (givet) kee.... 350 til et logo-spm. og imens har jeg tjent mere end 650 point ... *GG*
Avatar billede fcs Novice
02. april 2001 - 18:14 #47
nil.dk>> Tror du ikke at denne debat kan lukkes nu?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
03. april 2001 - 08:51 #48
jo selvfølgelig... det var en smutter.