Avatar billede boleole Nybegynder
23. august 2004 - 10:52 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

Hvilken PDA til notetagning (i 2004)?

Hejsa

Jeg har tænkt mig at investere i en PDA m/tastatur til at tage noter med (på min videregående uddannelse). Dette skyldes, at:
1) Jeg kan skrive hurtigere på tastatur end i hånden, og
2) Jeg synes, det ville være rart, hvis den var lille og diskret (minus køler-/hardiskstøj - altså støj generelt)

Mine krav bliver således noget i retning af:
1) S/H-skærm er fint (idet den kun behøver at kunne håndtere tekst)
2) Håndtering af multimedie-sager (billeder, lyd, videoklip osv.) er unødvendig
3) Lang batteri-levetid mellem opladninger er bedst (så den kan holde så meget af en skoledag som muligt)
4) Den skal vel kunne holde en 5 år...
5) Den skal bare være så billig som mulig

Bonusspørgsmål: Er det muligt at installere et program, som kan erstatte en TI89 Titanium (altså noget med symbolregning)?

Mange tak for en hvilken som helt hjælp, I kan give!
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. august 2004 - 11:07 #1
Hmmm... lang batteritid og sort hvid, så taler vi Palm. Jeg kender meget lidt til Palm, men må da indrømme at PocketPC har 1 grim ulempe, ex. slettes den totalt hvis batteriet løber helt tør (på nær data på flash kortet naturligvis).

Løst keyboard har jeg kun set til en HP/Compac. De har nok verdens sejeste "foldable keyboard". Det koster omkring 800-1000 ex. moms. svjv.
http://www.shopping.hp.com/cgi-bin/hpdirect/shopping/scripts/product_detail/product_detail_view.jsp?product_code=FA118A%23ABA&catLevel=2
Avatar billede boleole Nybegynder
23. august 2004 - 12:04 #2
Tak for svaret.

En ting mere er, at det vel er mest praktisk med en skærm med høj opløsning (så man kan overskue mere tekst på én gang)...
Avatar billede thorolf15 Nybegynder
24. august 2004 - 06:05 #3
Vil da lige kommentere det med batteri levetiden... Min ipaq holder sagtens en hel dag, kun hvis jeg koerer meget med film, musik, gps osv. aflades den paa under een dag... Hvis jeg koerer med konstant taendt skaerm, med bluetooth for gps'en, kan den holde 5-6 timer... Saa tror ikke det er der du faar problemer!

Ved ikke med aeldre ipaq's, men min har ikke noet problem med hukommelsestab ved batteri tab, der sidder jo et backup batteri... Tror du skal noeget tilbage i tiden foer det kunne ske.

Du kan faa bluettoth tastaturer, men til dit brug ville det bare betyde ekstra stroem brug... Derfro vil en dockingstation ting med tastatur nok vaere det bedste, som ipvi har givet et link til.

Hva angaar lommeregner program, jeg tror det er langt fra umuligt, men min erfaring indtil nu med PDA er at programmer koster, hvilket irriterer mig lidt, hvis man taenker paa alle de programmer man kan hente til alt muligt andet uden at det koster (Da det jo tit er lavet af private), anyways, tror du kan finde det... Stoerste chancer vil nok vaere til en palm.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
25. august 2004 - 07:56 #4
Jeg vil foreslå dig en PDA hvor du kan tilslutte Think Outsides XT Stowaway tastatur, og der er en masse muligheder http://www.thinkoutside.com/. Det er vigtigt at få noget med en ordentlig opløsning på skærmen, så jeg ville ikke gå for langt ned i pris. Det kunne f.eks. være PalmOne Tungsten E til 1.599 kr., problemet med den er at en del af skærmen er optaget af en skriftgenkendelses pad, som ikke er nødvendig hvis du bruger tastatur. Jeg synes i øvrigt at et på-skærmen-tastatur er en langt smartere løsning, end skriftgenkendelse hvis man skal diskutere det.

Personligt er jeg blevet meget begejstret for HP/Compaq's IPaq, så jeg ville foreslå HP iPAQ Pocket PC H1940 til 2.155 kr. Og selvom den har farveskærm, så har den rigelig batteritid til en hel dags notat tagning. Du kan endvidere få et udviddet batteri på, jeg mener det er 3500 eller 3600 mAh (har selv et).

Men, hvis du virkeligt vil have en computer som har lang batteritid, og som er let at købe batterier til billigt (standard AA batterier som kan købes alle vejne), og du er villig til at gå på kompromis med tastaturets størrelse, så er Psion 5MX en virkeligt god PDA. Den har et indbygget tastatur, og det er ok til til at bruge 10-fingersystemet på. Den er dog meget gammel og er for længst udgået af markedet, så skal du støve en brugt version op. Jeg fandt en billig brugt en til 1.000 kr. for et par år siden.

Jeg har også skrevet en lille artikel der evt. kunne inspirere dig til hvad man ellers kan bruge en PDA til, den findes på:
http://www.eksperten.dk/artikler/392
Avatar billede frederikschack Nybegynder
25. august 2004 - 07:59 #5
Angående det at løbe tør for batteri, så køb et SD-kort til den, så kan du gemme dine data der eller bare tage backup af dem.

Personligt er jeg blevet enormt glad for at min HP4150 har indbygget WiFi (trådløst LAN), men det ser ikke ud til at du har brug for det.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
25. august 2004 - 08:02 #6
I øvrigt, hvis du vil have at din PDA skal holde i lang tid, så er det vigtigste at købe skærmbeskyttere og et etui til den. Der følger et simpelt etui med iPaq'en, men man kan også få nogle etuier hvor man kan arbejde med PDA'en, selvom den ligger i etuiet.

Af skærmbeskyttere er jeg blevet meget positivt overrasket over BoxWaves skærmbeskyttere, som dog skal bestilles fra USA.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
25. august 2004 - 08:10 #7
Angående symbolregning, tænker du på noget i retningen af http://www.pocket.at/pocketpc2/jobbercalc.htm. Det fås til Pocket Windows.

Jeg vil også lige sige at hvis du har behov for at have et udvalg af programmer, så er det ikke nogen dårlig idé at vælge en computer med Pocket Windows eller Windows CE. HP 1940 har Pocket Windows. Der er også masser af muligheder for at downloade det fra f.eks. e-mule, hvis man skulle være til den slags ;o)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
25. august 2004 - 08:13 #8
Her er en gratis matematisk lommeregner
http://www.calculator.org/download.html
Avatar billede boleole Nybegynder
25. august 2004 - 11:30 #9
Mange tak, frederikschack! Det er virkelig infomativt, det, du skriver - og så kommer du endda med konkrete eksempler!

Efter at have surfet en hel del på nettet i går, var jeg faktisk også selv kommet frem til, at Palms Tungsten E virkede som et oplagt valg.

Jeg fik stor hjælp fra HardwareCetral. Først overvejede jeg kraftigt en monochrom PDA (http://hardwarecentral.dealtime.com/xPP-PDAs--display_technology__list__monochrome-~all-screen_resolution__search_), idet de jo er s/h og at de således kan køre over en uge uden en opladning. De laves dog (tilsyneladende) ikke mere, og den Sony Clié (PEG-SJ20), jeg havde udvalgt, kunne jeg ikke finde i en dansk (internet)butik og kostede desuden kr. 1200 i en engelsk butik (http://www.expansys.dk/product.asp?code=108467)!

Så startede jeg ellers fra toppen af listen over skærmopløsninger (http://hardwarecentral.dealtime.com/xPP-PDAs--~all-screen_resolution__search_). Under 320 x 320 stødte jeg så på Palm Tungsten E. Så gik jeg på jagt efter forbrugeranmeldelser, som dannede et ganske positivt billede (først og fremmest fra http://hardwarecentral.dealtime.com/xPR-Palm_Tungsten_E og http://reviews.cnet.com/palmOne_Tungsten_E/4852-3127_7-30557629.html?tag=tab). Et par fremtrædende minuser var for lidt batteri (hvilket ikke bliver et problem for mig, dersom jeg ikke primært skal høre musik og se film) og at den 90-dage-garanti ikke dækkede længe nok (for én kunne batteriet ikke mere efter de 90 dage, og hun kunne ikke få sat et nyt i til under den pris, hun havde givet for den - i DK har vi jo heldigvis 2 års reklamtionsret, så det bliver forhåbentlig heller ikke et problem)...

Mange skriver også, at softwarepakken til denne Palm er bedre end til Pocket PC'erne (især skulle Officeprogrammerne mærkeligt nok køre bedre på Palm'en end på Pocket PC'en).

Det lykkedes mig også at finde en TI-89-efterligning (en såkaldt emulator)her: http://ticalcemulator.calcnews.net/ . Den er kun til Pocket PC'er, men han er dog i gang med at udvikle den til Palm OS, så det vil jeg vente spændt på!

Mht. keyboard var det lidt svært, eftersom Tungsten'en ikke samarbejder med et hvilken som helt ét. Jeg kom dog frem til Turges' Wireless IR Keyboard (http://www.targus.com/uk/product_details.asp?sku=PA870E), som er 'full size' med tal (så vidt jeg har forstået), og så kan få det i DK.

Lad mig endelig høre, hvis der er nogen, som har nogen indvendinger! Enhver kommentar eller svar er velkommen!
Avatar billede brilleaben Nybegynder
25. august 2004 - 12:40 #10
Tjaa - jeg er da ganske udemærket tilfreds med min Tungsten|T samt ekstern tastatur.  Men prøv evt at tage et kig på Zire 31:

http://www-5.palmone.com/dk/en/backtoschool/index.html

- farveskærm
- masser af accessories (inkl. ekstern tastatur)
- OS 5.2.8

Ganske vist er skærmopløsning kun 160x160 - men det er til at leve med.
Prisen ligger på 169 euro - et check på edbpriser.dk viser, at den kan erhverves for 1189 ...
Avatar billede boleole Nybegynder
25. august 2004 - 14:27 #11
Tak for tippet, brilleaben!

Jeg kan dog ikke se, hvor der står, at man får et tastatur med... Det ville også være lidt vildt, hvis de lagde et kr. 500-1000-tastatur oven i pakken, der i forvejen indeholder ekstra software...

At man kan have dobbelt så meget på skærmen, synes jeg nu, betyder en hel del (idet jeg skal tage noter og dermed kunne overskue, hvad jeg lige har skrevet). Men det er vel smag og behag...
Avatar billede frederikschack Nybegynder
25. august 2004 - 16:29 #12
Du kan godt bruge Think Outsides XT Stowaway keyboard til Tungsten E. Det er virkeligt et genialt keyboard, klappes sammen til ingenting, virker solidt, er i modsætning til andre keyboards stabilt hvis man vil sidde med det på skødet og todelt i modsætning til f.eks. Targus der laver firedelte keyboards.

Keyboardet bliver også solgt under navnet Fellowes, men det er nøjagtigt det samme.

Vær dog opmærksom på at hvis du køber et XT Stowaway til Palm, så kan du ikke bruge det til andre typer PDA'er.

Vær også opmærksom på at der i HP 1940 er Bluetooth, hvilket du kunne komme til at savne ved Tungsten E.

Endvidere har HP 1940 en noget større skærm, hvilket er rart når man skal overskue teksten. Det skyldes at Tungsten E har et felt der er dedikeret til skriftgenkendelse, en ting som jeg personligt ikke er særligt begejstret for. Endvidere har 1940 også mulighed for input via skriftgenkendelse, men det er på skærmen.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
25. august 2004 - 16:32 #13
Zire 31 har en noget lav opløsning på skærmen og 8 MB RAM, i modsætning til 64 på HP 1940.
Avatar billede brilleaben Nybegynder
25. august 2004 - 17:33 #14
Zire 31 + Tastatur: den kan bruge Palm's tastatur.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
29. august 2004 - 20:51 #15
Hvad så, kunne du bruge det til noget :o)
Avatar billede kinginkvong Nybegynder
06. september 2004 - 23:01 #16
lnår der nu alligevel er så mange kloge hoveder samlet her:-) så vil jeg lige spørge om der er nogen der kender til skrift genkendelse.
jeg har fra en anden ekspert erfaret at der mangler æ ø og å, derfor spøger jeg her om der er en løsning på dette problem og hvor mange funktioner man har i et notes program på en almen PDA, jeg tænker her på hævet og sænket skrift samt tegn.

håber ikke jeg genere nogen ved at leve denne kommentar;-)

ps. Denne ekspert havde selv en Ipaq 1930.
Avatar billede boleole Nybegynder
06. september 2004 - 23:05 #17
Point-fordeling sker snart
Avatar billede brilleaben Nybegynder
06. september 2004 - 23:32 #18
På en PalmOS PDA er genkendelse af æøå gøres på forskellige måder:

pre os5:  indbygget graffiti gestures eller danish-hack

post os5:  indbygget graffiti

Den indbyggede graffiti for æøå er ikke just intuitiv, men den kan
læres - og med lidt træning går det såmænd også ganske godt :-)
Avatar billede thorolf15 Nybegynder
07. september 2004 - 05:41 #19
Avatar billede thorolf15 Nybegynder
07. september 2004 - 05:42 #20
Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. september 2004 - 20:44 #21
En lille ting.

Ifølge Operating System Concepts af Silberschatz, så kan Palm OS ikke køre multitasking, det kan Pocket Windows. Jeg kan høre musik, mens jeg er på Skype, mens jeg surfer på Internettet.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. september 2004 - 20:46 #22
Angående skriftsgenkendelse, jeg kender en der er blevet god til det, men jeg tror ikke at han kan slå mig når jeg bruger touch-screen tastaturet og overhovedet ikke når jeg bruger mit XT Stowaway tastatur.

Min holdning er at skriftgenkendelse er spild af plads.
Avatar billede boleole Nybegynder
02. oktober 2004 - 18:04 #23
Da jeg selv har gjort en pæn indsats (og svaret direkte på mit spørgsmål), synes jeg ikke, at alle pointene kan gå til jer andre. Derfor har jeg selv fået nogle point.

Lad mig endelig høre, hvis nogen finder dette uretfærdigt! Mange tak for hjælpen! Eksperten er en genial side!