Avatar billede zeiko Nybegynder
19. august 2004 - 21:06 Der er 29 kommentarer

Vektor beregning

Jeg har et problem. Jeg skal have beregnet to vektore.

Spørgsmålet lyder : a=(2)    b=(3)
                      (3)      (t) 

Bestem t således at vinklen mellem a og b er 90 grader.

Mangler nogle kloge hoveder

MVH : Mikkel
Avatar billede zeiko Nybegynder
19. august 2004 - 21:08 #1
RETTELSE

a=(2)
  (3)

b=(3)
  (t)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:13 #2
Der står "Bestem".. dvs du kan tegne det ind på et koordinatsystem, og aflæse..

a: (2,3)
b: (3,t)

Sæt en vinkelmåler på linie a, og find et punkt der ligger på linien b..
Avatar billede zeiko Nybegynder
19. august 2004 - 21:13 #3
Hvad hvis jeg nu skal beregne det. ? har du en løsning på det
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:14 #4
Desværre.. har ikke haft om det.. men hvis du læser matematik A, burde det stå i din bog..
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:17 #5
det må vel være t=2
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:17 #6
har du ikke en formel for vinkel mellem vektorer?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:18 #7
Der er vel uendelig antal muligheder for t, da den bestemmer længden og retningen..
Dvs, når retningen er på plads, kan man ændre længden som man vil.. så længe at længden passer med retningen..
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:21 #8
hav er det for noget sludder! vi har a-vektor (som simpelt sagt går 2 ud og 3 op).
vi ved derefter at b-vektor går "3 ud" og "t" ned/op...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:23 #9
fahrenheit> Hvad er sludder? dit svar "2"? :-)
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:24 #10
ja! så står vektor b skuda vinkelret på vektor a!
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:26 #11
vil dog godt give dig ret i at tallet kan være større/negativt men det kan han jo ikke rigtig bruge til noget!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:27 #12
Hvis t = 0, står linierne vinkelret.
Avatar billede squashguy Nybegynder
19. august 2004 - 21:29 #13
krydsproduktet mellem to vektorer = cos v

2*3+3*t=cos 90
6+3t=0
t=-2

t=0, så står de vinkelret?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:29 #14
Hvis linierne skal være vinkelret i (0,0), er b: (3,-2)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:30 #15
..tænkte nok, at det skulle være i (0,0) :-)
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:31 #16
ej... det gør de da ik!
hvis vektor a har en ca. vinkel (fra vandret) på lidt over 50 grader (da den går 2 ud og derefter 3 op) og du siger at hvis t=0 (som så egenligt gør at vektor b er vandret) så står de da heller ikke vandret på hinanden!
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:32 #17
så er det da også rigtig det jeg har skevet første gang! 2!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2004 - 21:33 #18
Hvis vi nu skulle hjælpe spørgeren lidt, så står to vektorer i planen vinkelret
på hinanden hvis deres prikprodukt er 0. Så den rigtige løsning er et eller andet
sted ovenfor ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:33 #19
Man kan godt få dem til at være vinkelret, med t = 0, da det så bare er et punkt.. et punkt kan tegne en linie i alle retningen :-)

Men ved at tegne det, og sætte vinkelmåleren i 90 ved (0,0), kunne jeg se, at det skulle være -2..
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:37 #20
ja... den rigtige måde at regne det ud på er den squashguy har lavet!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:37 #21
Løsningen kunne vel være fundet, allerede ved 19/08-2004 21:13:11.. :-)
Hvis man *skulle* beregne det (dvs, må ikke aflæses), skulle der stå "Beregn t således..."
Avatar billede squashguy Nybegynder
19. august 2004 - 21:37 #22
forvirringen bliver da også kun større, når jeg kalder prikproduktet for krydsproduktet :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:38 #23
Nu er det noget tid siden jeg sidste havde mat.. og det var ikke mat A.. :-)
Så jeg kender ikke formlerne eller navnene på dimserne :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. august 2004 - 21:40 #24
Det kan være at en af jer mat-nørder, kan sige om løsningen i http://www.eksperten.dk/spm/531079 er korrekt.. :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2004 - 21:41 #25
Rolig, squashguy - dit er da det mest fornuftige indlæg i spørgsmålet ;)
Avatar billede fahrenheit Nybegynder
19. august 2004 - 21:43 #26
thesurfer >>> det er rigtigt nok det du har lavet i http://www.eksperten.dk/spm/531079
Avatar billede squashguy Nybegynder
19. august 2004 - 22:54 #27
zeiko, ikke for at bitche, men har du ikke nogle uafsluttede spørgsmål? Du har nogle gamle spørgsmål hvor du ikke engang har givet feedback...
Avatar billede squashguy Nybegynder
24. august 2004 - 12:42 #28
http://www.eksperten.dk/spm/532033 plus jeg fik dårlig karma

jeg er en smule træt af dårligere brugere af eksperten
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2004 - 13:07 #29
;) - men det er jo slet ikke i strid med reglerne, ikke at afslutte sine spørgsmål.
Så du var vel selv ude om det...
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester