Avatar billede gaab Nybegynder
16. august 2004 - 16:17 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hjælp, hvad gør jeg?/Har det noget med "eksperten" at gøre?

Jeg var lge nu inde på eksperten og se efter sprm. og svar under XP Gik ind på et sprgm. om "nogen vil se på denne hi jack this".
I samme øjeblok jeg åbner siden får jeg en pop up fra mit Norton virus program som skriver:
Alert
"HIGH RISK"
Objekt name "C:\Documents and Setti...\529577[1]"
Virus name "Bloodhound.Exploit.6"
Action taken "Unable to repair this file."

Hvad gør jeg? / Hvad sker der?
Grund til at være nervøs?
Umiddelbart virker min comp. ikke ramt..
Hurtig hjælp ønskes Please..
Avatar billede gaab Nybegynder
16. august 2004 - 16:21 #1
Det jeg ikk forstår er, at jeg har ikke downloaded noget, eller åbnet nogen e-mails etc. Så skal andre evt. advares mod det omtalte spørgsmål? Eller var det blot et tilfælde at jeg fik virus præcist samtidigt med at jeg gik ind på den??
Avatar billede and_ Nybegynder
16. august 2004 - 16:31 #2
Dit antivirus har bare "gennemlæst" siden og fundet det i hijackthis-loggen...
Den kan ikke kende forskel på om det er en ondsindet side eller som i dette tilfælde et forum, hvor man kan poste sin log til gennemkig....

Ingen grund til at være nervøs... Det er ganske harmløst ;)
Avatar billede and_ Nybegynder
16. august 2004 - 16:32 #3
Er ikke interesseret i så mange point... 5 må være nok ;)
Avatar billede arlet Juniormester
16. august 2004 - 16:42 #4
Det er tit at norton gør det der., så som and siger, så er der intet at være nervøs for.
Avatar billede gaab Nybegynder
16. august 2004 - 16:52 #5
Puha tak for hurtig "udrykning".
Det næste jeg ville skrive var/er at jeg lige har skannet online på "Panda" som ikke fandt noget.. Men det forklarer jo så sagen. "Virus alert" boksen vil ikke lukke. Er det bare en genstart? Lige til sist "kan man få virus blot ved at være logget på nettet???
Avatar billede arlet Juniormester
16. august 2004 - 16:57 #6
Prøv en genstart.

Til det sidste.
Ja, det kan du godt...

Der er f.eks orme der angriber computerer, der ikke er opdateret hos microsoft og der skal man "bare" være logget på
Avatar billede gaab Nybegynder
16. august 2004 - 16:59 #7
Nå and, jeg kom vidst til at smide det hele aligevel. Lad nu vær med at snolde dem op ;-) Tak for hjælpen...

arlet tak for den "lille" sidebemærkning, rart at vide at det er et jævnt forekommende fænomen med Norton..
Avatar billede and_ Nybegynder
16. august 2004 - 17:00 #8
gaab >> Jeg er ikke interesseret i 100 point for dette... Det er ALT for meget.... Du skal have nogen af dem tilbage...

Arlet> Vil du have et par stykker?
Avatar billede arlet Juniormester
16. august 2004 - 17:00 #9
and -> Det betyder ikke noget..

gaab-> Velbekommen
Avatar billede gaab Nybegynder
16. august 2004 - 17:02 #10
arlet, Er det så nok med XP´s egen firewall + Firewall på vores fælles server eller??
Ender med at må gi noget point eller.. ;-)
Avatar billede and_ Nybegynder
16. august 2004 - 17:02 #11
Gaab >> Smid et svar i: http://www.eksperten.dk/spm/529844
Avatar billede arlet Juniormester
16. august 2004 - 17:15 #12
Uha. Det med firewall på fælles server ved jeg ikke ret meget om..

Prøver lige at få en til at svare på det spørgsmål
Avatar billede gaab Nybegynder
16. august 2004 - 17:17 #13
10-4 prøver lige at søge lidt på egen hånd. Skal jeg lige oprette en ny så du kan få nogle point??
Avatar billede arlet Juniormester
16. august 2004 - 17:18 #14
Nej, behold du bare dine point...
Avatar billede gaab Nybegynder
16. august 2004 - 17:22 #15
10-4 Thanks
Avatar billede arlet Juniormester
17. august 2004 - 16:37 #16
Nå, så er der kommet svar fra en super ekspert på området, nemlig Kim(bufferzone)
Her er hvad han skriver:
Hej Frank

Mit svar vil være ”nej, ikke endnu. Efter XP SP2 måske, det kommer helt an på hvilke ting Microsoft har ændret ved firewallen”

Rygterne er gode, men jeg vil lige se det selv før jeg udtaler mig sikkert. Problemet er følgende.

Kombinationen med en bastions firewall (en firewall foran netværket, der kontrollere alt trafik ind og ud) samt en personlig firewall på alle maskinerne er rigtig god. Dels er det forsvar i dybde og dels supplere de to teknologier hinanden rigtig godt. Bastions firewallen filtrere på trafik, den kender tcp/ip protokollen og kan filtrere og begrænse uønskede ting. De fleste personlige firewalls filtrere på processor eller på applikationer. Når en applikation på den enkelte maskine forsøger at tilgå netkorter griber den personlige firewall ind, og prompter brugeren for om denne applikation må gå på nettet.

Uden den personlige firewall ville en ondsindet applikation kunne komme ud på nettet hvis den betjener sig af lovlig trafik. Tag f.eks. Loki der tunler kommunikation ud via ICMP pakker. Har du tilladt ICMP pakker at gå gennem din firewall, vil loki kunne komme ud. Har du en personlig firewall på din maskine får loki ikke lov til at kommunikere hvis du ikke ønsker det.

Problemet med XP’s firewall er at microsoft ikke har tænkt sig om. De har lavet en personlig firewall der filtrere indgående trafik. De har altså lavet en slags bastions firewall på selve maskinen. Til gengæld har XP firewall ingen mekanisme der kan kontrollere hvad der går ud, og det ville faktisk være bedre i dette tilfælde.

Lad os se hvad Microsoft retter med SP2, de har fået mange huk for den ”Firewall” og måske har de hørt efter.

Jeg vil meget anbefale BitGuard firewallen. Den har mange rigtig gode features. F.eks. kan den administreres fra en server. Dette betyder at administratoren kan lave en positiv liste med programmer der må startes på klienterne. Dette betyder at dine brugere sagtens kan downloade kazaa, de kan bare ikke installere den eller starte dem hvis den ikke står på din positiv liste over programmer der må køres.

Derudover er BitGuard integreret med styresystemet og implementeres som en service. Den kan ikke stoppes, kun afinstalleres, og det vil du opdage. Bitguard arbejder med funktionalitet, så du kan sikre dig at maskiner i dit net har bitguarden installeret, og har de ikke det, kan de ikke tilgå nettet. Meget smart

Hilsen

Kim
Avatar billede gaab Nybegynder
19. august 2004 - 00:37 #17
arlet > Okay, 1000 tak det er meget oplysende læsning.. Er bare lidt i tvivl omkring sp2 da jeg mener jeg har hørt om at der kan opstå forskellige problemer ifb. med den!
Jeg smider meget gerne nogle pint for din hjælp..
Avatar billede arlet Juniormester
19. august 2004 - 05:58 #18
Hvad jeg har hørt er den vist ikke helt gennemført. Der er vist en del programmer der konfligter med den, men nu må vi se om de problemer bliver rettet inden den kommer i løbet af de næste 3 måneder...
Avatar billede gaab Nybegynder
23. august 2004 - 12:18 #19
10-4 arlet.
Og som før sagt mange gange tak for hjælpen..
M
Avatar billede arlet Juniormester
23. august 2004 - 18:16 #20
Velbekommen.