Avatar billede drinkit Praktikant
15. august 2004 - 18:54 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

FYSIK: Du sidder på en planet..

Forestil dig, at du sidder på en planet, 3 lysår fra jorden!
Du har en meget kraftig kiggert, som gør det muligt at se folk på jorden, fra 10 meters afstand.
Det du kigger på.. Er det noget der allerede er sket, altså, er der en "forsinkelse" i billedet du ser.. eller sker det her og nu, i det samme mili sekunnd..?

Håber i forstår spørgsmålet..!
Avatar billede lightdesigner Nybegynder
15. august 2004 - 19:00 #1
ja jeg regner med at jeg forstår det... og ja det er et forsinket billede da det jo på den planet hvor man kigger fra vil tage reflectionen af lyset fra jorden 3 lys år at komme frem og det vil også være din forsinkelse
Avatar billede exp Juniormester
15. august 2004 - 19:02 #2
lightdesigner >>
Det vil ikke tage 3 lysår at komme fra jorden til planeten. Det vil tage 3 år.
Et lysår er ikke en tidsangivelse, det er en afstand :-)
Avatar billede lightdesigner Nybegynder
15. august 2004 - 19:02 #3
det var noget vrøvl det vil ikke tage 3 lys år men tre år for lyset at komme frem
Avatar billede lightdesigner Nybegynder
15. august 2004 - 19:03 #4
det kom jeg også lige til at se
Avatar billede drinkit Praktikant
15. august 2004 - 19:03 #5
hmm.. ok.. tak.. skulle bare have det bekræftet, da en af mine m8s og jeg har diskuteret dette spm. over en periode nu.. Thx.. dudes!
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. august 2004 - 19:08 #6
Pænt syg kiggert som kan se 2,838x10^13 kilometer væk ;D
Avatar billede drinkit Praktikant
15. august 2004 - 19:10 #7
:P sure thing.. hehe.. det er jo bare i terorien!
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. august 2004 - 19:10 #8
= 28.380.000.000.000.000 meter :D
Avatar billede lightdesigner Nybegynder
15. august 2004 - 19:11 #9
doggy82 >> ja det kan man egentlig godt sige... Linsen skal faneme være stor...
Avatar billede drinkit Praktikant
15. august 2004 - 19:16 #10
smid svar guys. i deler bare points :P
Avatar billede lightdesigner Nybegynder
15. august 2004 - 19:17 #11
yep
Avatar billede exp Juniormester
15. august 2004 - 21:56 #12
Jeg får bare en anden gang...
Avatar billede melange Nybegynder
16. august 2004 - 01:43 #13
Men prøv så at forestille dig at der ude i rummet er nogle sorte huller (eller andet tungt stas) som pga deres enorme masse afbøjer det lys som udsender fra jorden 180 grader (kan ganske vist ikke lade sig gøre af en enkelt sort hul, men 2 kan godt klare det) og sender det tilbage til jorden :)
Så ville man rent faktisk kunne se tilbage i tiden :)

Ja ja - dette er nok lige så hyportetisk som doggy82's kiggert, men meget sjovt at tænke på :)
Avatar billede exp Juniormester
16. august 2004 - 09:16 #14
melange >>
Interessant problemstilling - kunne være blæret at opleve :-D
Avatar billede drinkit Praktikant
16. august 2004 - 11:06 #15
Ja, det samme jeg tænkte da jeg oprettede dette spm.. Og hvis man kan se til universets "ende" kan man så se i fremtiden ?
Avatar billede udika Nybegynder
16. august 2004 - 18:40 #16
kommentar til drinkit: "Ja, det samme jeg tænkte da jeg oprettede dette spm.. Og hvis man kan se til universets "ende" kan man så se i fremtiden ?". Du vil aldrig kunne frem i tiden - kun bagud, da det du ser er sket og det tager tid at komme til jorden.
Avatar billede drinkit Praktikant
17. august 2004 - 13:27 #17
Det passer ikke helt.. vil jeg våge at påstå.. Hvis du har set filmen paycheck, får man faktisk en god teoretisk forklaring på en tidsmaskine.. men det er self. kun i princippet..
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. august 2004 - 14:37 #18
Man kan sagtens rejse frem i tiden - men ikke *se* frem i tiden.
En rusisk kosmonaut har "rekorden", han har rejst 1/50 sekundt frem i tiden.
Avatar billede melange Nybegynder
17. august 2004 - 14:37 #19
drinkit << Stol aldrig på hvad de siger i film, de har det med at lyde utrolig kloge og samtidig glemmer de selv de mest grundlæggende regler i fysikken :)
Man kan "se bagud i tiden" - forstået på den måde at når du kigger på en stjerne har lyset være millioner af år på vej, og du derfor kun ser hvordan stjernen så ud for mange millioner år siden. Men at se fremad giver ingen mening da det (netop som i paycheck) tillader at ændre på det man har set og så har man jo pludselig ikke kigget ind i fremtiden alligevel :)
Derimod tillader relativitetsteorien at man kan "rejse frem i tiden" pga den relative tidsforskydning som forekommer når man accelererer. Det er dog langt fra så fantastisk som det umiddelbart kan lyde, og det er ikke muligt at "rejse" tilbage igen.
Avatar billede melange Nybegynder
17. august 2004 - 14:38 #20
doggy82 << æv altså - du skal også altid være så hurtig :P
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. august 2004 - 14:39 #21
lol :D men helt enig ang. film - dem skal man ikke tro for meget på.