Avatar billede lrp Nybegynder
09. august 2004 - 17:24 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Lampeudtag - må man det?

Hej Eksperter!

Jeg har for nylig anskaffet et mini-stereoanlæg til at hænge på væggen. Der er ikke nogen stikkontakt lige i nærheden af, hvor det skal hænge. Derimod er der et lampeudtag i loftet lige ovenover.

Derfor er det selvfølgelig fristende at tilslutte stereoanlægget til lampeudtaget. Mit spørgsmål er nu: Er det lovligt - og forsvarligt?

Jeg vil helst have svar fra en elektriker eller én, der selv har undersøgt sagen hos en elektriker. Hvis et lampeudtag ikke må bruges til dén slags, dropper jeg selvfølgelig idéen igen.
Avatar billede sl33py Nybegynder
09. august 2004 - 17:29 #1
Jeg synes at ideen er meget dårlig. Det er en meget skidt løsning. Om man må eller ej kan jeg ikke lige sige. Tror ikke at der findes en regel som beskriver det. Men jeg vil kraftigt anbefale dig at finde en anden løsning. Det er slet ikke noget man vil bruge i praktis. Det ville ses som MEGA fusk :P
Og forsvarligt vil jeg ikke mene at det er.
Mit råd er at finde en stikkontakt eller få lavet en forlængerledning.

Held og lykke
Den faglærte elektriker.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. august 2004 - 17:31 #2
Du må gerne sætte en blød ledning med f.eks en trestikdåse i lampeudtaget, du skal lige være opmærksom at spændingen forsvinder(det er et krav) når du slukker på den kontakt der hører til lampestedet.
Sluk på gruppeafbryderen/HFIén når du piller i 230 volt.
Fromsej - Af guds nåde elektriker.*S*
Avatar billede sl33py Nybegynder
09. august 2004 - 17:38 #3
Der kan jo osse være en fase fremme i lampeudtaget. Men jeg ville aldrig finde på selv at lave sådan et trick.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. august 2004 - 17:38 #4
Den kan vist misforstås, spændingen skal forsvinde når du slukker på afbryderen.
Der vil være 3 eller 4 klemmer mærket N L1 L2 F, her skal du, hvis lampeudtaget er monteret rigtigt bruge N og L1.
Avatar billede sl33py Nybegynder
09. august 2004 - 17:45 #5
Hmmmm.. da ikke særlig smart at have sit anlæg til at tænde og slukke på kontakten?!?
Avatar billede krogsager Nybegynder
09. august 2004 - 17:49 #6
Der er 3 eller 4 klemmer, men de kan være mærket forskelligt.
N L1 L2(ELLER F) og så "JORD", den skal faktisk være der.

Også elektriker af guds nåde, (og el-installatør af guds bamhjertighed)
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
09. august 2004 - 19:29 #7
fromsej=> Jeg mener også du må bruge en blød ledning fra lampeudtaget til anlægget. Den skal dog kunne slukkes via kontakten på væggen. I tilfælde af der sker noget.
Du må ikke selv pille ved den gul/grønne som er jord. Men tilslutte en lampe til et lampeudtag. med ledning Blå og brun til lampeudtagets N og L1
Avatar billede lrp Nybegynder
10. august 2004 - 09:07 #8
Tak for svarene. Såvidt jeg kan se, er der lidt delte meninger om, hvorvidt det er forsvarligt eller ej.

Jeg forstår bare ikke - hvorfor skulle det gøre en forskel, om jeg tilslutter et stereoanlæg eller om jeg tilslutter en lampe? Hvorfor er sidstnævnte så IKKE uforsvarligt? Såvidt jeg kan se, har stikproppen til et lampeudtag jo blot et lidt andet design, der gør det muligt at bruge den til ophæng af en lampe. Har lampeudtaget nogle begrænsninger i forhold til en almindelig stikkontakt?
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
10. august 2004 - 09:20 #9
Du kan kun hive 10 Amp ud af hver gruppe, så det er din begrænsning. det svare ca. til 2300 Watt

Du kan godt sætte dit anlæg til lampeudtaget. Men du skal kunne slukke for det på kontakten.
Avatar billede fromsej Praktikant
11. august 2004 - 19:25 #10
Det gør absolut ingen forskel, lav det pænt med ledningen clipset fast lodret ned af væggen, sørg for at stikdåsen slukkes når afbryderen betjenes, så er du kørende.
Avatar billede lrp Nybegynder
11. august 2004 - 20:09 #11
Endnu en gang tak for svarene.

Det ser ud til, at det kun er sl33py, der fraråder mig at benytte lampeudtaget til stereoanlægget? Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvorfor han betragter det som "en meget skidt løsning", "mega-fusk", "ikke forsvarligt" osv. - uden at komme med nogen konkrete argumenter for dette?
Avatar billede sl33py Nybegynder
11. august 2004 - 20:24 #12
Det er egentlig fordi at jeg aldrig selv kunne finde på selv at gøre det. Jeg synes ikke at det er en god løsning. Det er nok den måde at jeg er blevet oplært på, svært at sige. Men der skal jo altid være nogle der har en anden mening ikke? :-)
Du bestemmer helt selv hvordan du vil lave det. Osse fint at du opsøger stedet her for at høre dig ad. Mange flere burde høre efter fagfolk inden de selv går igang :P
Held og lykke med det.
Avatar billede rahzel Nybegynder
20. september 2004 - 17:34 #13
Jeg vil også mene det er en temmelig kreativ løsning, men der er jo intet der skal forhindre dig i at montere en blød ledning i udtaget, hvis den bare kan slukkes for. Kan den det, så er der intet i vejen for det. Jeg ville nok også selv have valgt en anden løsning.
Avatar billede lrp Nybegynder
15. april 2007 - 13:56 #14
Det er vist på tide, at få uddelt nogle points :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
15. april 2007 - 14:08 #15
Tak for point.*S*