Avatar billede borsk Nybegynder
05. august 2004 - 08:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Trådløs bro mellem 2 mindre netværk

Hejsa

Jeg har 2 små kabel netværk i hver sin bygning som ligger cirka 300 meter fra hinanden. Hertil skal jeg bruge en trådløs bro hvor det ene netværks DHCP server skal kunne give adresse til dem på den anden siden.

Data som skal flyttes over netværket er på audio og video så hastighed har en stor betydning, kan man evt få noget der kører 54x2 MBit.

Sikkerhed er selvfølgelig også en faktor der skal tages højde for. Så skal nok bruge en form for VPN igennem.

Det må godt holdes lidt nede i en anstændigt pris.

Hvilken trådløs router bør jeg benytte?
Bør jeg bruge en mindre ekstern retnings bestemt antenne?
VPN klient, hvor logger den på, software på serveren eller routeren?

Borsk
Avatar billede serverservice Praktikant
05. august 2004 - 09:12 #1
Jeg mener du f.x. skal bruge denne bridge - een på hver side.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45826
For at opnå 2x54 skal du opsætte 2 broer mellem dine netværk = 4stk.
Jeg kan ikke finde noget med højere hastighed derfor mit forslag med dobbelt bro.

jvf: http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=603
Avatar billede kenp Novice
05. august 2004 - 09:16 #2
(dannyboyd -> man skal kun bruge 1 bridge og 1 accesspoint eks den du linker til eller WAP54G) dvs. 2 WAP54G og sætte det ene op som alm. ap go et op som bridge! men hvis du har f.eks. et WRTG54 så kan du nøjes med 1 yderligere acesspoint også sætte det op som bridge!
Avatar billede serverservice Praktikant
05. august 2004 - 09:22 #3
->Kenp takker men det var for at opnå en højere hastighed på 2x54 Mbit som han efterspørger. Jeg kan ikke finde nogen på 128 Mbit - kan du?
Jeg ved ikke hvad borsk har allerede, men tak for tippet...
Avatar billede serverservice Praktikant
05. august 2004 - 09:28 #4
hov 2x54=108.
der er mulighed for 128 Bit kryptering
Avatar billede kenp Novice
05. august 2004 - 09:30 #5
man kan pt. kun får 108 mbit, men det rækker ikke særlig langt! han vil heller ikke få 54 mbit til at række på standart antenner! der skal man ud i nogle meget dyrer special antenner.

(det hele var lige så meget et tip til dig ;))

men her kan man finde andet firmware til linksys produkter som gør dem mere effektive! nogle af tingene er IKKE lovlige i danmark, hvor imod andre er http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/index.php
Avatar billede borsk Nybegynder
05. august 2004 - 09:30 #6
Jeg har set man kan få nogle 108 MBit fra både D-Link og LevelOne

Jeg tænkte faktisk lidt over mulighederne. Det ene netværk er ikke monteret endnu. Ville man evt. kunne køre kun med 1 trådløs router med ekstern antenne og så bare W-LAN kort i maskinerne i den anden bygning eller vil hastigheden være i bund på den afstand. Kan også være dette vil være lidt problematisk da der nok vil være en del elektrisk støj.
Avatar billede kenp Novice
05. august 2004 - 09:31 #7
men du beder også om en anstændig pris? bare i antenner skal du regne med omkring 3000 som minimum.
Avatar billede kenp Novice
05. august 2004 - 09:33 #8
Du vil godt kunne bruge en router med ekstern retningsbestemt antenne i den ene router, men du vil IKKE kunne række med et alm. trådløst netkort i den anden ende! der skal du også have special antenner, så det vil være fornuftigt at samle computerne i hvert deres lokal net, også samle det med en bridge med nogle kraftige retningsbestemte antenner.
Avatar billede borsk Nybegynder
05. august 2004 - 09:38 #9
Har i nogle gode links til priser specifikation og antenner?
Avatar billede kenp Novice
05. august 2004 - 09:52 #10
du kan finde antenner på www.edbpriser.dk ;) men hvis du kigger på www.dlink.co.uk eller www.zyxel.dk så kan du se mange forskellige typer antenner som har hver deres fordele!
Avatar billede serverservice Praktikant
05. august 2004 - 10:13 #11
Ok så er det måske denne du har tænkt på? 108Mbit
http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/login.php?redirect=viewforum.php&f=6&start=0
Jeg er lige ved at finde ud af om antennen kan udskiftes og med hvilken, for det er en god ide at tilføje en udendørs antenne til access pointet så du er sikker på det når afstanden.
Avatar billede borsk Nybegynder
05. august 2004 - 10:18 #12
Lad mig lige repetere.
Netværk 1: har DHCP Server, switch, hertil er koblet en W-LAN Bridge med udendørs antenne.

Netværk 2: har switch, og standard Access Point med udendørs antenne.

vil det så sige at Netværk 2 også vil have mulighed for at koble sig på med bærbare direkte på det trådløse netværk?
Avatar billede borsk Nybegynder
05. august 2004 - 10:37 #14
Hvordan ved man om man kan montere en udendørs antenne på sådan en fætter?

Skal vel bruge 2 da den kan bruges som AP og Bridge + 2 antenner.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. august 2004 - 11:00 #15
ja - jeg fik dette link fra dlink - ser ud til at de kan bruges til dwl 2100 http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1060
Avatar billede kenp Novice
05. august 2004 - 11:03 #16
du skal bytte om på wlan brige og AP i dine netværk så det e rsåledes.

Netværk 1: har DHCP Server, switch, hertil er koblet en Accesspoint med udendørs antenne.

Netværk 2: har switch, og bridge med udendørs antenne.

så vil de kunne køre trådløst i netværk 1 også! hvis de også skal køre trådløst i netværk 2 skal du hav et accesspoint mere der.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. august 2004 - 11:22 #17
Så vidt jeg ved skal du bare skrue den gamle antenne af og den nye på.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 23:46 #18
Har du fået lavet dit trådløse netværk?