Avatar billede tpd Nybegynder
03. august 2004 - 23:09 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Kan det lade sig gøre?!

Goddav!

Min far har givet mig sådan en Siemins Nixdorf computer med 300mzh, som jeg ville bruge som server. Der er windows 95 på men ville gerne have xp på ? Kan det lade sig gøre?
Ville også gerne overglocke den lidt! Kan jeg det? og hvor meget og hvordan?

Mvh Simon
Avatar billede beorn Nybegynder
03. august 2004 - 23:22 #1
hvor meget ram er der i maskinen? og hvilken type server skal du kører?

nå maskinen ikke er hurtigere end 300 mhz ville jeg holde mig fra XP, det er simpelthen for tungt. overvej i stedet at installere en linux eller FreeBSD på den istedet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. august 2004 - 23:27 #2
Med 256 mb ram, skulle den fint kunne køre xp. Den vil selvfølgelig være sløv men når den skal være server vil alt jo ske i baggrunden og så er den hurtig nok til det job.

Mht overclockning kører cpu'en sikker 4,5*66 mhz og den kan snildt holde til 5*66 mhz hvilket bringer den op på 333 mhz. Men om der i det hele taget er en jumper hvor du kan indstille multiplieren i sådan en mærkepc, ved jeg ikke.
Avatar billede tpd Nybegynder
03. august 2004 - 23:32 #3
Okaij beorn!
Men hvor kan jeg hente Linux eller FreeBSD og hvis jeg aldrig har prøvet sådan nogle programmer før, er det så for svært ?
Avatar billede beorn Nybegynder
03. august 2004 - 23:41 #4
du kan for et beskedent beløb købe et idg hæfte med en god intro til Linux og der følger vist også en cd med med en linux distribution.

men det er kun et forslag og afhænger også af hvad du skal kører fra serveren.
Avatar billede tpd Nybegynder
03. august 2004 - 23:46 #5
Jeg skal bare køre en server som alle kan uploade fra til et LAN
Avatar billede tpd Nybegynder
04. august 2004 - 00:21 #6
Hvad er så bedst?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2004 - 00:26 #7
jeg vil anbefale dig Linux, det er nok noget af det mest stabile man kan få og ikke særligt svært at installere.
Ydermere kan du sagtens bruge den maskine du har fået.

Min Linux har kørt hver dag i 3 år og har ikke været nede på noget tidspunkt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2004 - 00:28 #8
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2004 - 00:29 #9
Avatar billede tpd Nybegynder
04. august 2004 - 15:06 #10
retaxes- Hvilke filer skal jeg downloade (og er det din server?) ?
Fylder det virkelig 3 cd'er..?
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2004 - 15:42 #11
Mht. overclocking så glem det. Såkaldte mærkevare computere som Dell, IBM, Scumpaq, Simens osv. kan ikke overclockes, fordi de mangler indstillingerne i BIOS.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2004 - 18:12 #12
http://www.klid.dk/sw/Mandrake-iso/ er den jeg har brugt, der findes nok en nyere version med GUI.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2004 - 18:13 #13
Man bruger som regel en eller 2 CD'er, den tredie kan jeg ikke huske hvad indeholder.

Takker for pointene..