Avatar billede dingo2 Nybegynder
02. august 2004 - 14:27 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Flash + Dreamweaver

Jeg har en ren flash side, som gerne skulle forblive ren flash
er det muligt at lave en tilsvarende side i DW og så bruge de asp sider jeg har lavet i DW, til update af database og kigge i database osv....

Med andre ord jeg er træt af at skulle programmere en masse som jeg kan lave med DW i løbet af 10 min, og ville jo så gerne kunne bruge det design jeg har lavet i flash som en ren flash side uden at halvdelen af siden er html, Asp osv....

Håber jeg fik forklarede det forståligt.
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. august 2004 - 14:36 #1
Hmmm...jeg tror ikke jeg er helt med, men er det rigtigt at du vil have din Flash-side til at hente fra en database? - I så fald er det ikke noget problem, udover at du ikke kan lave det i DW, men det skal programmeres i Flash. Har jeg forstået spørgsmålet rigtigt?
Avatar billede dingo2 Nybegynder
02. august 2004 - 14:47 #2
ja, det kan man godt sige, men i stedet for at jeg laver en feks. Asp side selv,
at jeg så bare bruger en fra en DW side som viker i forvejen til at hente igennem  osv..
Det er lidt svært at forklare, men jeg har ikke tid til at sidde og finde mine små programerings fejl når det ikke virker med en eller anden ASP side i Flash
og vil derfor lave samme site i dreamweaver og så bare bruge de ASP sider og henvise til dem i stedet for, da det er meget nemmere at lave database ting i DW på meget kort tid, og da jeg ikke er den store programmerings haj, kunne det spare mig for den tid jeg som jeg aldrig har.
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. august 2004 - 15:09 #3
Hvis du vil hente database indhold ind i en 100% flash-side, så er der ingen vej udenom programmering i Flash.
Avatar billede dingo2 Nybegynder
02. august 2004 - 16:19 #4
du tænker actionscript ???
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. august 2004 - 16:23 #5
ja..
Avatar billede dingo2 Nybegynder
02. august 2004 - 16:26 #6
men jeg har da tidligere hentet info fra databse via et asp script i flash
og det var det samme jeg ville spørge om man kunne her og så bare med et asp script som var lavet i DW.

Men det lyder ikke som om at det er noget man gør, selv om det kunne være smart og nemt.
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. august 2004 - 16:34 #7
Åhhh, det er først nu, jeg fatter præcis hvad du mener....altså det asp-kode DW genererer, om man kan smide det direkte ind i Flash? Det er jeg 99% sikker på at man ikke kan, men kun 99%. Du kan evt. prøve at oprette spørgsmålet i flash kategorien hvis du vil være den sidste 1% sikker.

På den anden side...jeg er nu så sikker alligevel at jeg lægger et svar. Jeg er faktisk helt sikker ved nærmere eftertanke.

Hvis du vil vide hvordan du så skal gøre må du hellere spørge i flash kategorien.

Mvh. le_bon
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. august 2004 - 16:35 #8
svaret...
Avatar billede dingo2 Nybegynder
02. august 2004 - 16:40 #9
det skal ikke smides ind i flash, men Asp scriptet skal bruges til at feks hente data og få tingene sent tilbage, i det her tilfælde til flash, som så skal bruge data i nogle tabeller.

tror ikke at ASP kan køre i selve flash
og det var heller ikke meningen.
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. august 2004 - 16:49 #10
Jeg må være lidt tungnem her i varmen, men nu er jeg slet ikke med igen...
(PHP kan i hvert fald sagtens køre i Flash, så mon ikke ASP også kan?)
Avatar billede mat Nybegynder
02. august 2004 - 17:00 #11
Der er vist en kende forvirring omkring begreberne her ;)

Flash kører i sin helt egen lille verden i flash playeren hos _klienten_, det eneste sprog du kan bruge i flash er actionscript (well næsten). Du kan ikke bruge php, asp, perl, java eller andet du ville bruge på en server.

Du kan derimod kommunikere med de andre teknologier på forskellig vis. Det gængse med asp er at få dit asp script til at generere en lang streng med variablerne listet som "minVar1=mickey mouse&minVar2=anders and".

Du kan heller ikke bruge tabeller i flash, flash understøtter kun få semantiske html-tags som <i> <b> <br> o.l.

Dreamweaver genererer html (og åbentbart osse asp) og flash har intet med nogen af delene at gøre.

Opskriften er altså:

flash kalder på et asp script, som henter data fra en database og skriver variablerne ud i en streng flash kan forstå og så får flash den retur.

mvh mat
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. august 2004 - 17:24 #12
mat >> Sådan skal det være, godt der er een der kan komme og give klar besked, når jeg ligger og fucker rundt i det! ;o)
Avatar billede dingo2 Nybegynder
03. august 2004 - 09:41 #13
Takker Mat.
jeg er med nu, Points til dig

Så hvis jeg kan få den til at smide tingene så flash forstår den, burde det kunne lade sig gøre. og det skulle ikke være det store problem, men ikke noget man normalt gør. surt da det ellers kunne være meget smart at man kunne genere databaser på samme måde som i DW. det ville gøre min fritid noget nemmere.
Avatar billede mat Nybegynder
03. august 2004 - 10:16 #14
Du kan sagtens lave databasedrevne ting i flash og en serversideteknologi, idet er der ingen forskel fra html og et serversidesprog.

ASP eller PHP skal jo spytte noget ud som en browser kan forstå, nemlig HTML. Forskellen til flash er så at du er nødt til at formattere dit output lidt anderledes, og du er nødt til at håndtere informationen (og vise den) i flash - så ja deri er der måske lidt mere arbejde.

"men ikke noget man normalt gør" - joda, hele tiden, der er tonsvis af flash sider/spil der bruger data fra databaser :)

Men nej, flash har ikke et default sæt af drag and drop moduler der forbinder til en database (til gengæld er der masser af hjælp at finde på nettet, i form af tutorials og færdige løsninger til databaseinteraktion i flash).

mvh mat
Avatar billede dingo2 Nybegynder
03. august 2004 - 15:55 #15
"tutorials" ja det ved, dem har jeg brugt mange af for at lære noget nyt, men det er tit at de ikke virker eller er out of date i måden de er bygget op på eller brugere nogle gamle metoder, og derfor er jeg nu mere til drag and drop typen, hvor jeg samtiget har noget kode jeg kan manipulere med hvis det skulle være nødvendigt...

Det jeg mente med "men ikke noget man normalt gør" var at lave database og Asp i DW og så bruge ASP filen og databasen til flash, det var egentlig det jeg helst ville, for at spare tid og energi på database/asp/php sider, som jeg aldrig bliver helt tilfredse med. Men takker igen