Avatar billede jansoe Nybegynder
25. februar 2001 - 15:52 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

baggrundsfarve

jeg har lavet et webfotoalbum i dreamweaver
og har nu 38 sider med hvid baggrund.
mit spørgsmål er nu,i stedet for at ændre baggrundsfarven i hvert eneste html dokument,kan man ændre baggrundsfarven i alle mine html dokumenter på samme tid??
Avatar billede bojohansen Nybegynder
25. februar 2001 - 16:04 #1
Kun hvis du bruger Templates.

--> Help -> Using Templates -> Reusing Content with Templates and......
Avatar billede jansoe Nybegynder
25. februar 2001 - 16:11 #2
hvordan skulle jeg så gøre det??
det jeg gjorde var bare at gå op i commands>create web photoalbum
det var jo for nemt
der var ingen steder hvor jeg kunne vælge baggrundsfarve

Avatar billede nixen Nybegynder
25. februar 2001 - 16:13 #3
Det absolut letteste er at bruge en .css-fil som du henter på alle dine (38) sider...
filen minStil.css indeholder f.eks:

BODY{BACKGROUND-COLOR:white;}

og alle dine .html sider skal så have en

<LINK REL=\"stylesheet\" HREF=\"minStil.css\">

i HEAD-tagget.

Det kan godt være at det virker en anelse besværligt til at starte med, men det er efterfølgende langt lettere at tilføje/rette information :)
Avatar billede jansoe Nybegynder
25. februar 2001 - 16:22 #4
så skal jeg vel ændre i alle 38 sider??
det var jo dreamweaver som lavede de 38 sider
Avatar billede bojohansen Nybegynder
25. februar 2001 - 16:24 #5
-->>Jansoe

Læs under
-> Help -> Using Templates -> Reusing Content with Templates and......

Det er nøjagtigt det samme som inkluderet filer eller som nixen er inde på, med css bare at med templates har du mange flere muligheder, og det er nemmere at håndtere for begyndere
Avatar billede jansoe Nybegynder
25. februar 2001 - 16:25 #6
ok jeg prøver at finde ud af det
Avatar billede Beach Mester
25. februar 2001 - 16:49 #7
Er det ikke også muligt via en søg og erstat funktion i et tekstbehandlingsprog. at ændre i bodytagen på samtlige side i en håndvending???
//Beach
Avatar billede ragout.dk Nybegynder
25. februar 2001 - 19:05 #8
Det kan godt lade sig gøre! Men ved en søg/erstat funktion vil du naturligvis ændre farven i alle dokumenter (hvis der er flere end de 38). Åben én af siderne. Vælg \"Edit\", \"Replace\" (Ctrl+H). Vælg \"Current Site\", og \"HTML Source\". Skriv den HTML-kode du gerne vil have skiftet ud; givetvis bgcolor=\"#FFFFFF\". Skal det hele være sort, skriver du så bare bgcolor=\"#000000\" i \"Replace what\".

Med venlig hilsen i øvrigt
Avatar billede ragout.dk Nybegynder
25. februar 2001 - 19:30 #9
Med hensyn til Templates, så skal man lave dem INDEN man går igang. Altså allerede når man danner sig et overblik over projektet. Det samme gælder .css filer. Fordelen med .css filer er helt klart at man, når man starter, beslutter sig for at lave en ekstern .css-fil. Denne \"kalder\" man, som nixen forklarer ovenfor. Dernæst kan man altid ændre filen løbende(hvis der er behov for det!).

Med venlig hilsen i øvrigt
Avatar billede madssaw2000 Nybegynder
02. marts 2001 - 02:49 #10
Det aller letteste er at bruge templates incl. css. Lav derefter forskellige css\'er til dine forskellige behov.
Avatar billede ragout.dk Nybegynder
09. marts 2001 - 02:00 #11
Har du fået skiftet farve?!

Med venlig hilsen i øvrigt
Avatar billede jansoe Nybegynder
11. marts 2001 - 15:50 #12
jeg har kigget lidt på det her
jeg her bestemt mig for at lave en topFrame med links til alt det andet indhold som skal være på min side og så have en MainFrame med mit fotoalbum
dermed slipper jeg for at ændre alle mine sider
fordi jeg sad og kiggede på det her og brugte save as template da jeg så efterfølgende åbnede min template kunne jeg ikke finde ud af at ændre den men jeg forstår godt meningen med det her så jeg har tænkt mig at dele point ud nu
da ragout har bekymret sig om det er lykkedes for mig får han lidt extra + nixen da han giver mig et konkret eksempel