Avatar billede registrant2001 Nybegynder
01. august 2004 - 11:11 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Lydproblemer når jeg konverterer fra AVI til DVD (MPG)

Hej!

Jeg har en film (lovlig) i AVI-format som jeg gerne vil brænde til DVD. Imidlertid sker der det, at når jeg konverterer filen fra AVI til DVD (MPG)-format, så er lyden ikke helt synkroniseret. Det er som om lyden halter et lille halvt sekund efter de personer, der taler.

Jeg har foreløbig konverteret filen to gange med følgende programmer:

Power Producer Gold (fra Cyberlink)
PowerDirector (fra Cyberlink)

Begge gange får jeg samme problem. Når jeg iøvrigt afspiller filmen (AVI) står der DivX-format i de første 5-10 sekunder. Ved ikke om det gør en forskel.

Hvad gør jeg for at foretage en ordentlig konvertering og efterfølgende brænding til DVD? Jeg har Nero Burning ROM-serien med alle de underprogrammer, der hører til, men synes ikke, at det nødvendigvis gør livet lettere. Når jeg fx prøver at kopiere filmen i NeroVision Express 2, får jeg at vide, at filmen er for stor til at blive skrevet på en almindelig DVD-skiven og kun kan være på en DVD-9 skive (og jeg har hverken sådan en skive eller DVD-medie).

På forhånd tak for hjælpen.

:o)
Avatar billede miss-g Seniormester
01. august 2004 - 21:33 #1
Har du prøvet at bruge Tmpenc til at lave din avi om til mpeg2 fil?

Hvis den færdige DVD (vob filer) fylder for meget, så kan du jo skrumpe den lidt med DVDskrink.

Ellers har jeg prøvet denne guide, og der får jeg ikke problemer med nogen lyd:
http://www.digitalempire.dk/convert/avi2mpeg22.shtml

Når jeg har den færdige mpeg2 (i DVD format) - så laver jeg vob filer med Tmpenc DVD author (eller spruceup).
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2004 - 09:17 #2
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
03. august 2004 - 11:57 #3
miss-g: Jeg kendte ikke TMPG, men hentede det program + VirtualDub. Når jeg bruger TMPG (du ved - uden at sætte mig ind i manualer, men bare ved at klikke mig igennem), så danner programmet to filer til mig. Den ene kan jeg ikke åbne og den anden indeholder lyden. Jeg vil tro, at meningen er er rette lyden til i VirtualDub så den passer med filmen, ikke? Eller findes der enkel metode til at konvertere AVI til MPEG2 i TMPG?

Phatlasse: jeg har stadig til gode at prøve din løsning af. Forhåbentlig kan jeg gøre det allerede i aften. Vender tilbage.

Jeg er selv stødt på GX::Transcoder (http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=1270) som også virker brugbart. Jeg har dog endnu ikke haft mulighed for at prøve det program af, da jeg begyndte med miss-g's løsning (ladies first).

:o)
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2004 - 15:54 #4
registrant2001 >> miss-g 's løsning (hvis du følger guiden) skulle meget gerne gøre at du ender op med en .mpg fil, som både indeholder video og lydspor.
Guiden vil virke fint, men du kan få problemer med opløsning og aspect ratio. Gør du det, så følg den anden guide, da den er mere detaljeret, og dermed sikre dig et ordentlig resultat.

Om du vælger at bruge den ene eller anden løsning er selvfølgelig dit eget valg, men jeg vil anbefale den sidste. Jeg har forøvrigt selv lavet begge guides, så kan bare én af dem bruges, bliver jeg glad :-)
Avatar billede miss-g Seniormester
04. august 2004 - 00:12 #5
Hallo.

Ja, det er Phatlasse der hjalp mig i sin tid.

Hvis du har en lyd fil og en video - kan TMPG jo også samle dem. Du fortæller bare programmet hvor lydfilen er og hvor videofilen er. Jeg har gjort det med en mpeg en gang (havde brændt komfirmationen på cd-rom SVCD, men ville have den lavet om til DVD).

Inden jeg trykker start plejer jeg lige at lave en preview, for at se om de bliver helt skæve i hovederne (om billedet bliver strækket forkert), men det er sjældent jeg får det problem.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
04. august 2004 - 08:14 #6
Bingo! Nu virkede det. Jeg havde ikke forestillet mig, at det var nødvendigt først at udtrække lydsporet for bagefter at kombinere det med AVI-filmen (som i forvejen indeholdt et lydspor), men all right - det virker.

Et hurtigt spørgsmål på falderebet: Da jeg skulle generere filen, fik jeg en dialogboks i TMPG om, at filen ville blive mere end 4 GB stor og at det kunne skabe problemer med visse afspillere. Men da filen var færdiggenereret, var den knapt 700 MB AVI-filen "blot" blevet til 2,6 GB - langt under de 4 GB. Hvordan kan det være?

Phatlasse - angiv lige et svar, så jeg kan fordele points mellem dig og miss-g.

Og tak for hjælpen til jer begge!

:o)
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2004 - 14:33 #7
Any time... :-)

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor programmet kommer med denne advarsel. Det har tydeligvis regnet det hele forkert ud.
Er du tilfreds med de 2.6 Gb, for ellers kan det sagtens ændres, hvis du ønsker det.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
05. august 2004 - 00:11 #8
Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg ville prøve GX::Transcoder af, men efter 5 timer var kun halvdelen af filen konverteret på trods af, at jeg har en 3.0 Ghz processor og 512 MB ram. Så det droppede jeg.

Endnu engang tak. Gode guides, Phatlasse. Hvad med en guide over de avancerede funktioner? ;o)