Avatar billede kirky Nybegynder
30. juli 2004 - 15:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ny comp lukker ned automatisk?

Jeg har lige investeret i en P4 2.8GHz 800MHz system bus med 1MB L2, ASUS P4P800S, og 512MB PC3200 DDR Kingston RAM.

Problem er, at den lukker ned kort efter opstart. Den når ikke forbi bios delen. Kun nogle gange kan jeg lige nå ind i biosen hurtigt, før den automatisk lukker ned. Jeg har prøvet at cleare CMOS uden held, og derefter har jeg prøvet at fjerne mit hardware en efter en, men også uden held. Det var heller ikke noget af det, der gjorde det. Kan det være et problem med strømforsyningen? Eller kan det være noget med jumperne på bundkortet? Jeg kan ikke finde noget i manualen om at indstille bundkortets bus hastigheder.
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 16:05 #1
Kontroller at der i bios ikke står noget med luk ned hvis blæser mangler (hvad det præcist hedder på engelsk kan variere), kører blæseren på CPU køleren ? er det en blæser med 3 ledninger der benyttes ? (2 ledninger til strøm, den sidste er til omdrejnings indikation/tæller, og mangler denne lukker visse bundkort ned, som beskyttelse)
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 16:07 #2
PS nogle har haft problemer med opstart af de CPUer med 1MB cache, der har de måtte opgradere BIOS først, det kan også være det, hvilken bios version har boardet nu?
Avatar billede kirky Nybegynder
30. juli 2004 - 16:08 #3
jeg købte en boxed Intel P4 med køler, og alle tre ledninger sidder på den.
Avatar billede kirky Nybegynder
30. juli 2004 - 16:15 #4
hmmm 1004 ser det ud til. Men hvordan kan jeg opdatere biosen, når den hele tiden lukker ned?
Avatar billede kirky Nybegynder
30. juli 2004 - 16:16 #5
men der står på kassen at boardet er prescott ready, så jeg går ud fra at det understøtter 1MB cache
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 16:16 #6
ok, hvad så med BIOS version ?
Avatar billede kirky Nybegynder
30. juli 2004 - 16:22 #7
der står revision 1004
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 16:32 #8
Der findes en nyere version 1005 som retter / opgraderer følgende:
1. Fix Prescott Locked CPU cannot run at highest frequency.
2. Patch Logitech QuickCam cannot be used under Window 98.

Ved ikke om det er noget af dette, du kender ikke en der har en anden P4 CPU liggende som du kan prøve med, så du kan finde ud af om det skyldes at det er den store cache ?
Avatar billede kirky Nybegynder
30. juli 2004 - 16:35 #9
jo jeg vil lige høre omkring mig. Men hvordan flasher jeg biosen, hvis den hele tiden bliver ved med at lukke ned?
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 16:45 #10
det gør du ikke sålænge den hele tiden lukker ned, det vil resultere i at du skal have flashet BIOS eksternt (eller i et board der er magen til via hot swapping, men ikek noget jeg vil anbefale, selvom det går godt for mange)
Avatar billede kirky Nybegynder
30. juli 2004 - 17:19 #11
det var utroligt... jeg vendte køler om, og nu kører den!! Jeg fulgte manualen der fulgte med til CPU'en. Den passede åbenbart ikke til socket'en på asus boardet... hvor åndssvagt... men nu får jeg en blue screen of death når jeg prøver at boote mit windows op hehe.. det er da utroligt.. kan det være at jeg kørte med en amd cpu før?

Anyways, giv mig et svar briller og du skal få point for hjælpen. Jeg tror jeg vil flashe biosen med det samme jeg får windows op at køre
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 18:45 #12
Det var så lidt, sjovt jeg ikke fik skrevet at du lige skulle konrollere det, nu jeg spurgte til ledningen, om blæseren kørte osv. :)
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 01:23 #13