Avatar billede nemo2000 Nybegynder
27. juli 2004 - 14:08 Der er 2 kommentarer

Windows melder om fyldt harddisk, ubegrundet

Jeg har problemer med at windows XP melder at jeg ikke har mere plads på hdd'en selvom der er masser af plads > 10GB.

Det er begge hdd det er galt med, IBM DESTSTAR 80GB 120GXP og MAXTOR 120GB fluid.

Jeg har kørt chkdsk /F /R på begge diske og meldingen er ingen fejl.

Når jeg tjekker størrelses af alle filer på drevene siger win "90GB" og partionen er på 103GB, så der er pludselig forsvundet ca. 10GB når jeg af windows får at vide at der er 56,4MB tilbage!

Jeg får ikke mere tilgængelig plads af at slette filer!

System gendannelse er kendt for at bruge rigtigt meget plads, så det har jeg slået fra - ingen ændring...

Når jeg kopierer det antal MB der svarer til den ledige plads, siger harddisken i 2 sek at den er fuldt for derefter at skrive et nyt tal i omegenen 50-65MB ledig plads!

Dvs jeg kan med andre ord påfylde hdd'en med ca 50MB af gangen... Dette er ikke ønskværdigt. Da jeg har en hel database liggende kan jeg ikke bare formatere harddisken - som jeg ellers er blevet anbefalet mange gange.

Håber at I kan hjælpe mig, MVH Christian
Avatar billede peet-49 Novice
27. juli 2004 - 14:13 #1
Har du kørt diskoprydning og defrag?
Avatar billede belle Nybegynder
27. juli 2004 - 19:05 #2
det lyder som om der er nogen filallokerings tabeller der er fucked up.
tror den eneste løsning er en format - har ihver fald ikke fundet andre løsninger på det problem. det kan være en virus der skyldes det forekommer så måske du skulle køre en virus scan og se om den finder noget. ikke at jeg tror det vil hjælpe på selve problemet men det kan muligvis forhindre at det kommer tilbage efter du har formateret.
at du har noget liggende på disken bør ikke være det store problem... smid en disk mere i maskinen og lav backup det.