Avatar billede timmerdk Nybegynder
14. juli 2004 - 16:58 Der er 10 kommentarer

Køb af Apple Mac.

Hej,
Jeg er færdig med FSU og skal derfor starte på Tekniske Skole som Mediegrafiker. For 1 år siden købte jeg en bærbar Acer (2ghz, 512mb ram, 14,1tft, 30gb hd, osv). Når jeg arbejde på den (da jeg også bruger den som stationær), så har jeg tilsluttet en 17" "rigtig" skærm, da en tft-skærm ikke er behagelig at behandle grafik på.

MEN, jeg står og overvejer at købe en Apple Mac (bærbar??) da jeg har leget lidt med sådan en i et halvt årstid til bla. videoredigering, og synes de er helt fine, men jeg ved bare ikke om det kan betale sig at købe en Mac istedet for min pc? Derfor lige nogle spørgsmål:

Hvorfor skal man vælge en Apple bærbar i stedet for en med PC (Microsoft styresystem)? - Jeg skal bruge en stabil pc til grafisk redigering til tryk samt web etc.

Hvad kan Apple som de andre ikke kan?

Hvad har Apple computerne af plusser og minusser?

For mig at se har Apple computeren ét stort minus, og det er udbredelsen af deres produkter og dermed også programmer og tilbehør. Hvor meget kan en Apple computer bruge af Microsoft's produkter? Og hvor meget kan de to systemmer arbejde sammen?

På forhånd tak
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
14. juli 2004 - 17:13 #1
apples OS X er så vidt jeg husker basret på UNIX og der kommer snart et program der kan køre M$ på UNIX
Avatar billede egonspock Seniormester
14. juli 2004 - 17:48 #2
argumenter, tja:
En Mac har ingen registreringsdatabase ;-)
Der er endnu ingen kendte virusser til Mac OSX
Der er heller ingen Adware. Og systemarkitekturen i OSX gør det særdeles svært for den type programmer både at blive installeret, starte og samtidig at skjule sig, ligesom de gør på en PC. Nævnte jeg at OSX ikke har en registreringsdatabase :-)
OS X er ganske rigtigt baseret på Unix, og alle nørdeprogrammer er installeret på forhånd (vi, emacs, python, ruby, java, perl, apache, tcsh, bash, zsh, you name it...). Det er den almindelige bruger nok lidt ligeglad med.
Man kan emulere en PC ved hjælp af et program ved navn Virtual PC. Det kunne godt være hurtigere, i øvrigt. Regn ikke med at kunne spille FPS-spil på en.
Der er et par underholdende artikler her:
http://www.dmin.net/entropy/archives/000286.html
http://fishbowl.pastiche.org/2004/05/25/the_mac_is_a_harsh_mistress
http://daringfireball.net/2004/06/broken_windows
Mac'en multitasker rigtigt godt. Man kan sagtens både køre Dreamweaver og Photoshop mens man brænder en DVD, lytter til musik i iTunes og i øvrigt har 10 andre programmer åbne. Og med Exposé er det faktisk muligt at holde styr på det hele på en gang: http://www.apple.com/dk/macosx/features/expose/
Programmerne hænger i øvrigt rigtigt godt sammen, og man får de rigtige programmer med til ens "digital lifestyle".
Om det skal være en bærbar? Tja, jeg sidder lige nu i min sofa og surfer på min PowerBook med trådløst netværk, der i øvrigt bare virker, men min iMac fungerer som webserver, så jeg kan hverken leve uden den ene eller den anden.
Den eneste minus jeg oplever er at det kan være svært at autentificere sig på Microsoft-dominerede netværk, hvis de bruger de lukkede MS-standarder.
Men MS-office virker fint på en Mac :-)
Det med udbredelsen kan du have ret i. Der kan være specialredskaber, der kun findes til Windows, og der er klart flere spil(og dermed også mange flere skodspil). Men der er rigeligt at vælge af. Se evt. http://www.versiontracker.com og søg på et eller andet, der er ikke meget, der ikke kan fås til en Mac.
Avatar billede styxx Nybegynder
14. juli 2004 - 17:53 #3
Da du har prøvet at arbejde på begge platforme må du jo selv have dannet dig en opfattelse af hvad der er godt og mindre godt på do.
Men efter min opfattelse har Apple den fordel at de sidder på udvikling af både hardware og software, hvilket de har udnyttet til bedre integration af samme og ikke mindst et styresystem baseret på Unix/BSD der er som skræddersyet til udviklingsarbejde af applikationer og web baserede løsninger. Som en del af OS X er der allerede installeret Apache, Perl, PHP, Java og ikke mindst et komplet udviklingssystem (Xcode)
En anden ikke uvæsentlig ting er at OS X ikke er plaget af virus, spyware og adware hvad der ellers kan gøre det til et helvede for Windows brugere.
Hvis man skal sige noget mindre pænt om OS X er det at fontstyring kan gøre lidt knuder.

Hvad tænker du på ang. tilbehør?.

Programmer der er kompatible:
Office 2003 til MS og Office 2004 til Mac er hvad angår Word, Excel og Powerpoint.
Adobes programmer kan for dem der findes til begge platforme
QuarkXPress
oma.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
14. juli 2004 - 22:38 #4
Nu hvor du skal arbejde som mediegrafiker, vil jeg mene at det vil være en fordel for dig at investere i en Apple bærbar. Dette skyldes udover de allerede nævnte argumenter i ovenstående indlæg også at man på Mac har et langt bedre farvestyringssystem.

Når man arbejder med grafik på en skærm kan de enkelte dele have en farve, når de siger bliver printet ud kan de have en anden farve. Det kan sågar være at et billede fra en scanning eller et digitalt kamera har en helt tredje farve. Alt dette skulle gerne forhindres med farvestyring så man er nogenlunde sikker på at det kameraet ser, bliver det samme på en skærm og igen det samme på trykt papir.

Jeg har både arbejdet med Mac og PC til grafisk arbejde, og her ses det tydeligt at Mac er standardudstyr til professionel grafisk arbejde, da farvestyring rent faktisk virker på en Mac. Windows skulle også have farvestyring indbygget, men det er alt for klodset implementeret og virker sjældent

Det blev i et tidligere indlæg nævnt noget om problemer med fontstyrring på Mac. Her vil jeg påstå at problemerne med dette er mindst lige så store på Windows. Det problem der kan opstå er at de professionelle brugere godt kan lide at have mange fonts - Ikke bare nogle hundrede stykker, men gerne flere tusinde. Dette kan sløve et system lidt ved opstart af programmer, men dette er et problem på alle platforme. Løsningen findes vha. et fontmaneger program, der kan overskue de fonte du har og kun aktivere dem du har brug for at arbejde med.

Der kan findes mange flere argumenter for og imod, men et emne jeg gerne vil behandle er æstetik. På dette felt fører Apple med flere milliarder længder. Når man er designer og derfor interesserer sig for æstetik er det også en utrolig dejlig brugerfornemmelse man får ved at bruge en Mac, da denne netop ER designet. Man værdsætter og forstår virkelig tingenes udseende og funktion. Her tænker jeg ikke bare på hardware design men faktisk i højere grad brugerfladens æstetik og anvendelighed.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
14. juli 2004 - 23:08 #5
Okay, men nu har jeg kendskab (godt kendskab) til brugen af windows, og kun meget lidt til brugen af mac, så vil det blive meget svært for mig at skifte? - Og kan jeg godt købe en mac nu her, eller burde jeg vente til jeg har arbejdet noget mere med den iht. min uddannelse?
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
15. juli 2004 - 14:05 #6
Jeg har endnu ikke hørt om folk der har haft svært ved at skifte. Der går lige et par minutter og så er folk godt i gang. Der følger selvfølgelig også en god manual og guide med til operativsystemet.

På nettet kan du faktisk begynde at lære de grundlæggende ting med video guides:

http://www.atomiclearning.com/macosxpanther
http://www.apple.com/pro/training/macosx_basics/

Jeg synes nu ikke der er speciel grund til at bruge alle disse guides. Det er i forvejen ekstremt nemt at bruge en Mac, men det kan da være meget sjovt lige at skimme et par videoer igennem på nettet.

Hvis du gerne vil lidt ned i "dybden" af Mac OS X systemet, kan du udover at søge på nettet også finde gode danske bøger om emnet. Gå ind på fx bibliotek.dk og søg.

Held og lykke med det! :-)
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juli 2004 - 15:34 #7
Okay, jeg er blevet temmelig bidt af Mac, men hvilken model skal jeg købe? (Ibook, Powerbook, model, brugt/ny? osv.).
Avatar billede egonspock Seniormester
15. juli 2004 - 16:36 #8
Jeg udskiftede min iBook med en Powerbook her i foråret. iBook'en er primært en forbrugermaskine og PowerBooken er primært en professionel maskine, men der er også prisforskel. De to væsentligste grunde til ikke at vælge en iBook er nok
1) at den ikke er født med skærm-spanning, men kun skærmspejling. dvs. at sætter man den til din 17", vil den kun vise det samme billede, som på skærmen, mens en Powerbook blot vil udvide skrivebordet til også at være på den anden skærm. Jeg kører 2048*1536 på min 21" på arbejde, samtidig med at jeg stadig har hele min PowerBooks 1280*854-skærm til rådighed samtidig. Det kan godt føles lidt voldsomt :-)
2) iBook-skærmene er kun 1024*768, ligesom 12" Powerbooken også er. Det føler jeg er i underkanten, men det er selvfølgelig smagssag.
En ting, du bør sikre dig er rigeligt med RAM, 512 MB synes jeg efterhånden er i underkanten, men det går, og du bør være opmærksom på at der typisk er en klods du ikke kan skifte på maskinen og en du kan. Den du ikke kan skifte må gerne være stor, og den du kan skifte, er typisk billigere at købe hos andre end Apple.
Om det skal være brugt eller ny bestemmer din pengepung nok. Brugte Apple har det heller ikke med at blive afsindigt billige ;-)
Endelig vil jeg anbefale dig at melde dig ind i en brugergruppe, hvis der er sådan en i nærheden. Der kan man ofte få introduktioner til OSX, hjælp og tips, osv. http://www.apple.com/dk/usergroups/
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
17. juli 2004 - 18:47 #9
Jeg har også kun ros til PowerBooken med 15,2" skærm. Den er både hurtig og kompakt. Samtidig har den også en rigtig lækker bredformatsskærm med en god størrelse og opløsning. Det brede format til skærmen er simpelthen perfekt til Photoshop-arbejde og andet "kreativt" arbejde. Design og multimedieprogrammer har ofte en masse værktøjspaletter ude i højre side. Det brede format giver netop ekstra plads til den slags og er også lækkert til DVD film på farten.
Avatar billede egonspock Seniormester
17. juli 2004 - 18:55 #10
Fuldstændig enig, eltempogigante! Jeg elsker også min :-)