Avatar billede 110777 Nybegynder
10. juli 2004 - 17:08 Der er 4 kommentarer

DSL router + accesspoint spiller ikke sammen

vi er tre venner der har et lille LAN opsat, vi har internet gennem en cybercity zyxel router, og for at undgå ledning helvede har vi en linksys accesspoint sat op sammen med zyxel routeren.

Internettet går gennem zyxel routeren til en switch som der så giver internet access til linksys routeren, det virker også fint, på nær at det ikke længerer er muligt at spille f.eks. WC3 over LAN.

Jeg er ikke ekspert, men som jeg kan se det, skyldes det at jeg får min ip gennem zyxel routeren (jeg har routeren i mit værelse og jeg hader trådløst, så jeg bruger stadigvæk ledninger) jeg har en 10.0.0.x adresse som der er en såkaldt privat ip, hvis jeg husker rigtigt, men mine kammerater har en 192.168.1.x adresse, også en privat ip.

Hvis jeg bruger DHCP hos mine venner, så de automatisk får tildelt en ip, og så smider en alternate ip adresse ind som har 10.0.0.x i sig, så kan vi sagtens finde hinanden på LAN'et og dele filer og se film og den slags, men hvis vi starter et WC3 spil, så kan vi ikke se hinanden uanset hvem der hoster. (mine venner kan godt, men jeg kan ikke)

Jeg har prøvet at bytte om sådan at linksys er den giver internet, og i det tilfælde kan vi godt spille fordi vi så alle får en 192.168.1.x adresse, men så virker min P2P meget dårligt, og jeg kan ikke rode med linksysen på samme måde som med zyxel'en, da jeg ikke har passwordet til linksysen.

Så mit spørgsmål er hvordan kan vi få samme ip class samtidig med at vi får ipen fra to forskellige routere?, eller sådan at vi er i stand til at se hinanden i LAN spil.

Jeg håber det er lykkes at forklare problemet, hvis ikke må i bare sige til så prøver jeg at uddybe det, eller forklare det bedre, håber der er nogle guruer derude der kan hjælpe mig.

INTERNET -> Zyxel -> SWITCH  (mine PC'er) -> Linksys accesspoint
-> (venners Pc'er)
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2004 - 18:16 #1
problemet er som du ganske rigtigt skrive nemlig at i køre på hver jeres ip-adresser! en løsning skulle være! at disable NAT i linksys routeren! eller i stedet for at have stikket til linksysen i WAN port så skift den over i en LAN port så vil det trådløse stadigvæk virke samtidig med at i alle så kommer på samme ip område.
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2004 - 18:16 #2
også skal i lige disable dchp i linksysen.
Avatar billede 110777 Nybegynder
10. juli 2004 - 23:08 #3
Tak, logisk nok nu når jeg tænker over det.
Avatar billede kenp Novice
11. juli 2004 - 09:43 #4
og simpelt. husk at lukke igen.