Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 14:19 Der er 38 kommentarer

Tilføje printer til XP

Kære eksperter

Jeg har købt en ny computer, HP a 519.dk med Windows XP. Den er nu koblet til en router sammen med en anden computer (der kører Windows 98) og min printer - HP Laserjet 4050 N.
Mit problem er, at jeg i timevis....har forsøgt at få kontakt mellem den nye computer og printeren - men forgæves. Kan I hjælpe mig ? Jeg er kun på brugerniveau, så jeg skal nok have forklaringen lidt pædagogisk. På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Sfeld
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 14:36 #1
er din printer kobler til din roouter eller din com. med 98....?
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 14:39 #2
Både den nye computer, den gamle computer og min printer er koblet til routeren, som er en EDIMAX Broadband router. Som du kan se er jeg på nettet med den nye computer og min e-mail virker også. Kun printeren vil ikke???
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 14:39 #3
>hehe sorry... "er vist lidt en sprogspasser i dag"  :o)
Avatar billede galle2 Nybegynder
09. juli 2004 - 14:48 #4
Kan du på en eller anden måde finde IP-adressen som din router har tildelt printeren? Det kan du evt. ved at kigge på routerens konfiguration.

Hvis du har den IP som printeren bliver tildelt, så burde det være simpelt at installere printeren. Gør som følger: Gå ind i "printers and faxes" under "kontrolpanel" og vælg "tilføj printer". Herefter skal du vælge at installere en lokalprinter, men når du bliver bedt om at vælge port, skal du oprette en ny port af typen IP. Derefter skal du følge guiden til at oprette denne og deri indtaste printerens IP. Når det er gjort skal du blot vælge den driver som passer til din 4050'er, så burde det spille....
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 14:52 #5
jeg tør ikke love noget...... men prøv at køre guiden "tilføj printer" klik "en netværks printer der er ......"  og skriv http://192.168.0.1 ind som url...
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 14:56 #6
Kære galle 2 - hvordan finder jeg IP-adressen?

Kære marn133 - det prøver jeg lige!
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 15:00 #7
Kære marn133
Det virkede desværre ikke. Måske mangler jeg en printdriver...en der passer til windows XP. I givet fald, hvordan skaffer man sådan én?
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 15:04 #8
galle2 har ret...!    du kan finde printerns ip adr. ved at åbne routerns konfigurations side.. typisk http://192.168.0.1
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. juli 2004 - 15:05 #9
Du må da også kunne finde 'noget'/guide/driver hos hjemmesiden for din printer ?
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 15:07 #10
en anden mulighed er en at køre en "arp"
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 15:08 #12
åben menuen start > kør > skriv : cmd > skriv arp -a  prøv med de ip adr. du får frem ved dette....
Avatar billede galle2 Nybegynder
09. juli 2004 - 15:10 #13
- Du kan finde driveren på HP's hjemmeside ved at gå ind på support & drivers for laserprintere....
- Det bedste ville være hvis du kunne få adgang til konfigurationen på din router, så kan du gå ind og tildele din printer en fast IP-adresse.
- Måske kan du søge/browsw efter printeren ved at installere den som en netværksprinter i stedet for en lokalprinter....
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 15:38 #14
nu har jeg hentet den driver, som jeg har en fornemmelse af er rigtig. Men hvad gør jeg - hvis jeg virker som en novise er det korrekt - jeg er vant til at bruge og betale en IT-supporter, som desværre er på ferie. Håber I vil bære over med mig.
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 15:46 #15
jeg tror, jeg skal præcisere mit spørgsmål: Jeg har hentet en driver, som jeg tror, jeg kan bruge - men den er jo ikke tilgængelig i "Guiden tilføj printere". Hvordan får jeg den derhen?
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 15:56 #16
Jeg har nu fundet et stykke papir med følgende informationer om min printer:
IP Address: 169.254.xxx.xx
Subnet Mask:255.255.xxx.x
Gateway: 169.254.xxx.xx

Jeg har tallene, hvor der står x. Men kan jeg bruge disse oplysninger og i givet fald, hvordan?
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 16:00 #17
prøv at skrive "ip address: 169.254.xxx.xx"  ind som galle2 beskriver det....
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 16:01 #18
hvis du har xp skulle der ikke være problemer med drivere.... ! :)
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 16:02 #19
det skulle virke......
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 16:03 #20
jeg har skrevet det i feltet med URL - men det virker ikke???
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 16:08 #21
du skal vælge lokalprinter.... > opret en ny port > standard tcp/ip port > indskrive ipadressen, portnavn er et navn du selv finder på... :o)
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 16:10 #22
slå lige "find og intstaller..." fra på den side hvor du vælger lokalprinter....  det tager pokkers lang tid ;)
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 16:14 #23
Den svarer: Der kræves yderligere portoplysninger - og det ser ud som om jeg skal vælge en printserver - sådan én har jeg ikke - printeren er sat direkte ind i routeren og har fungeret sådan hidtil
Avatar billede marn133 Nybegynder
09. juli 2004 - 16:23 #24
hmm... prøv med din gatewayip:
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 16:26 #25
Har du ikke en manual til den printer ?
Du er nødt til at få tastet en gyldig MANUEL ipaddresse ind i den printer og den skal være næsten mage til din egen, blot skal det sidste tal være forskelligt.
Så hvis dine oplysninger er f.eks:
IP Address: 192.168.1.2
Subnet Mask:255.255.255.x
Gateway: 192.168.1.1
kan du give printeren:
IP Address: 192.168.1.201
Subnet Mask:255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Du ser din ipaddresse ved at skrive ipconfig i en dosprompt på din maskine.

Efter du har rettet printerens ipaddresse kan du teste om den er tilstede med kommandoen:
ping 192.168.1.201

Herefter er det blot at installere printeren, og når du skal vælge port, vælger du tilføj port, og standard tcp/ip port og skriver printerens ipaddresse ind.
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 16:39 #26
Jeg har nu følgende oplysninger, som er fundet efter tonnybrandst opskrift:
IP address: 192.168.2.xxx
Subnet: 255.255.255.x
Gateway: 192.168.2.x.

Hvad skal jeg kalde printeren - og hvad gør jeg når der kræves ydereligere portoplysninger - mangler jeg en printserver måske?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 16:44 #27
Nej, gå ind i menuen på printeren og find konfigurationssiden der omhandler tcp/ip konfigurationen. Sørg for at den står til manuel, og tast så disse oplysninger ind:
IP address: 192.168.2.201
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.1

Så følger du blot opskriften, jeg gav tidligere.

Du kan/skal ikke forsøge at installere printeren før du har fået ipaddressen ind.

ps: Du må gerne skrive hele ipaddressen, idet den er privat. Det er ikke en public ipaddresse på internettet. Der er ingen der kan hacke dig fra internettet med sådan en addresse.
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 16:48 #28
skal jeg taste ind på selve printeren???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 16:51 #29
Ja. Du kan jo ikke komme i forbindelse med den på netværket da din pc og printeren ikke er på samme "subnet", så der er ikke andet for at taste den direkte ind på printeren.
Det kan man se på ipaddresserne du har fortalt.
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 16:51 #30
Tak til alle, der har deltaget.
Jeg må opgive her - har brugt hele dagen og er ikke lykkedes med det.
Tak for jeres forsøg på at hjælpe.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. juli 2004 - 19:05 #31
Prøv at kig nærmere på de 3 øverste downloads i på denne side:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DocumentIndex.jsp?contentType=SupportManual&locale=en_US&docIndexId=179111&taskId=135&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25475
Din LaserJet 4050N har indbygget printerserver og du skal ind i dokumentationen for denne og finde hvilken IP-adresse den har. Adressen skriver du ind i din browser og du skal så ind i konfigurationen og ændre dens IP-adresse så den ligger i samme serie som din router (incl. subnetmask)
Alternativt kan du bruge ARP-kommandoerne, sådan som "marn133" foreslår tidligere i denne tråd, men lidt mere detaljeret gennemgået af "ole madsen" her:
http://www.eksperten.dk/spm/248355
Avatar billede zenze Nybegynder
09. juli 2004 - 19:14 #32
Fat mod! - Jeg fedtede også rundt med installationen af en Jetdirect 300x printerserver, men der er folk derude (og herinde), som kan hjælpe dig igennem.
Jeg brugte installationsprogrammet: Network printer Wizard:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=bpj07116&locale=en_US&taskId=115&prodSeriesId=27316&prodTypeId=18972
... og det lykkedes da at få det hele til at fungere.
Avatar billede sfeld Nybegynder
09. juli 2004 - 19:56 #33
Kære Zenze
Jeg prøver gerne igen.
Men præcis i hvilken rækkefølge skal jeg gøre alt det du foreslår. F.eks. kan det jo ikke nytte, at jeg begynder at stille om på printeren, da den også skal kunne printe for den gamle computer. Jeg har prøvet det der med arp - og det giver en adress (tal) på netværkskort, en internetadresse og en fysisk adresse. Men det handler vel ikke om min printer?
Avatar billede zenze Nybegynder
09. juli 2004 - 20:35 #34
Hvis din printer er tilkoblet router eller switch via den indbyggede printerserver, så kommer du ikke udenom at enten gøre det ene eller det andet, jeg foreslår.

1. Find printerserverens IP-adresse evt. ved at skrive i command prompt (CMD): ipconfig /all - og skriv den så ind i din browsers adressefelt! (ikke noget med www men bare IP)
Kan du komme ind i konfigurationen af printerserveren, så vender du tilbage.
Prøv evt. at trykke test-knappen på printerserveren, som Ole Madsen skriver i det spørgsmål, jeg har linket til.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. juli 2004 - 20:49 #35
Prøv at skrive en af de IP-adresser, du har fundet frem til/fået oplyst i din browser.
Hvis det ikke giver noget, så prøv at pinge samme adresse 3-4 gange.
Prøv så igen med samme IP i browseren.
Gå dernæst videre til ARP-kommandoerne.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. juli 2004 - 20:52 #36
Min JetDirect 300X printerserver har IP-adresse 192.168.1.101 med subnetmaske 255.255.255.0 - Prøv evt. den Ip-adresse min har.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juli 2004 - 14:52 #37
Når du har indstillet ip på printeren skal du installere printerdriveren.
Gå i printers - add new printer - lokal printer - create new port: standard tcp/ip port - skriv ipadressen på prineteren -
Nu skal du vælge driveren:
Hvis den ikke er på listen under Hp skal du vælge "Have disk" og browse til driveren som du har downloadet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. juli 2004 - 18:49 #38
sfeld >> Det er ikke let at finde ud af når så mange mennesker råder dig. Alle i bedste mening og ud fra egne erfaringer, men dit problem er at printeren ikke er på samme netværk som din xp, hvis vi snakker tcp/ip protokollen. De er selvfølgelig fysisk forbundet til det samme netværk, men kan ikke snakke sammen p.gr.a. problemet med ipaddressen.

Hvis du vil svare på et par spørgsmål, tror jeg det bliver en del klarere hvad der skal til for at få fat i den printer. Jeg kom nemlig til at tænke på at du jo har en windows 98, som åbenbart KAN kommunikere med printeren og dette burde ikke være muligt med det setup du har, bortset fra hvis den kommunkerer med printeren med en anden protokol end tcp/ip.

Begrundelse:
Din XP har en ipaddresse: 192.168.x.x
Din printer har en ipaddresse: 169.254.x.x
Din 98 er ved vi ikke noget om, men for at den skal kunne gå på internettet må den nødvendigvis have en ipaddresse der hedder 192.168.x.x (check det med en ipconfig i en dosprompt)

Din 98'er må i så fald kommunikere med printeren via ipx og en jetdirect port. Check dette i egenskaber for printeren på 98'eren. (kig efter porten)

Spørgsmålene:
Hvad er ipaddresserne på
printer: ?
98: ?
XP: ?
Blot for at slå fuldstændigt fast hvad de ipaddresser er !

Hvilken port kommunikerer 98'eren med printeren på ? jetdirect ?

1. Det er muligt at få printeren til at virke i xp'eren uden at røre printeren, kun ved at lave et lille hack mht ipaddresserne i xp.

2. Få rettet ipaddressen i printeren, hvorefter det er en smal sag at sætte printeren op.

3. Endnu en mulighed er at installere ipx protokollen og en jetdirect port på xp'en og printe den vej, men efter min mening totalt unødvendigt.

4. Man kan også bruge 98'eren som printserver, men i så fald skal den være tændt for at du kan printe og det er snavset og uhensigtsmæssigt

Du bestemmer suverænt hvad du vil have lavet, og det laver vi så.