Avatar billede morten_b Nybegynder
05. juli 2004 - 01:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Harddisk lag?

Er sikkert slet ikke noget der hedder harddisk lag, men kunne ikke lige finde på andet til kort at beskrive mit problem.

Mit problem er at min lagger utrolig meget, især i krævende spil, men også i almindelig Windowsprogrammer som Word og Explorer.

Med lag mener jeg at programmet/spillet går i stå og man kan høre at harddisken arbejder ekstremt meget. Dette kan vare alt fra 1-2 sekunder, til 10-20 sekunder og alting går i stå mens den gør det. Ofte får jeg også en sort skærm mens det sker.

Harddisken arbejder meget højlydt (har åbent kabinet) og så snart den er færdig så kører spillet/programmet videre i et stykke tid, indtil det sker igen.

Ligeledes har jeg lagt mærke til at det tager meget lang tid at loade spil ind, i forhold til min old-gamle 800mhz tager det ofte dobbelt så lang tid.

Kan ikke se hvilken harddisk det er som arbejder.

En sidste ting jeg har lagt mærke til er at større spil tager AL computerens kapacitet. Hvis man alt-tab'er ud af dem og ser på Ydeevne/Processer tager spillene ofte 99% af CPU kapacitet.

Min PC:
2.4 ghz P4 Northwood
20GB IBM Deskstar C:\
120GB Seagate delt i D:\ og E:\ på hver 60GB
(spil installeret på D:\ Windows og programmer på C:\)
512 MB Kingston DDR-2700 RAM
Sapphire Radeon 9600PRO
Soundblaster Live Value

HAR prøvet:
Reinstalleret Windows og alle programmer/spil
Defragmenteret
Testet at al ram er ok
Installere spil på samme HD som Windows

Nogen der har en god ide?
Avatar billede levithan Nybegynder
05. juli 2004 - 01:26 #1
lyder som om du mangler eller skal have nyere /ældre bundkorts drivere til din bundkort til feks busmaster eller noget
Avatar billede morten_b Nybegynder
05. juli 2004 - 01:28 #2
Se desuden dette spm. handler om det samme til en vis grad: http://www.eksperten.dk/spm/505893

Jeg vil prøve at finde ud af hvilket bundkort jeg har.
Avatar billede crazylip Nybegynder
10. juli 2004 - 00:03 #3
Hmm du har kun 512 mb ram. Når de er brugt, bruger windows harddisken hvilket kan give lag ja..køb 512 mere ? :D
Avatar billede crazylip Nybegynder
10. juli 2004 - 00:04 #4
check hvor meget ram du har i brugt når du spiller.. i taskmanager.
Avatar billede morten_b Nybegynder
11. juli 2004 - 15:28 #5
Spillet+WinXP bruger omkring 260MB Ram, 628MB sidefilforbrug og 100% CPU-brug
Avatar billede morten_b Nybegynder
02. september 2004 - 22:55 #6
Lukker lige det her spm og fortsætter i http://www.eksperten.dk/spm/505893