Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juli 2004 - 20:01 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Billigste MC forsikring

Jeg står og skal købe en Suzuki GS500 fra 82' og jeg skal have en forsikring på den.
Den skal være billige og god.

Jeg er under 25år også er der noget med at forsikringenen er dyere, jeg ved godt at man kan lader den stå i sine forældres navn så forsikringen er billiger, men jeg vil gerne vide hvad det vil koste hvis jeg selv skal stå for den.

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på ved køb af MC?
Den er nysynet, og på plader.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juli 2004 - 20:03 #1
glemte et E.. det er en Suzuki GS500E
Avatar billede msj Nybegynder
04. juli 2004 - 20:15 #2
Lige en indskærpelse: Du KAN godt lade dine forældre står for forsikringen af dit motorkøretøj, det er bare ikke tilladt. Hvis det bliver opdaget vil forsikringsselskabet kunne annullere aftalen uden tilbagebetaling og lade være med at udbetale skadeserstatning.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juli 2004 - 20:18 #3
hvis mine forældre står som ejer af MC'en og jeg står som bruger, så kan man vel godt have forsikringen hos dem.. selvom det er mig er køre på den
Avatar billede msj Nybegynder
04. juli 2004 - 20:23 #4
Ja, hvis det kan lade sig gøre, har aldrig hørt om det ved andet end lejeaftaler. Men det hjælper dig bare ikke noget, for det er brugeren, det kommer an på, når der skal kigges på, hvor stor risikoen for uheld er, og der er der altså ikke meget tillid til 25-årige, fordi de ligger temmelig skidt i statistikken!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juli 2004 - 20:25 #5
hvad findes der så af billige forsikringer?
Avatar billede msj Nybegynder
04. juli 2004 - 20:27 #6
TopDanmark tilbyder en MC forsikring, der som en række øvrige af deres forsikringer er billigere, hvis du tegner en såkaldt Topstart aftale (under 28). Hvis du kører skadefrit i tre år er prisen faldet meget, fordi du så tilhører eliten... Hvis du melder dig ind i MC Touring Klub http://www.mctc.dk/ har de et samarbejde med TopDanmark om den forsikring, noget med 15% rabat, tjek det ud... (begynd evt. på http://www.topdanmark.dk/familie/motorcykel.html)
Jeg har været glad Topdanmark kunde siden jeg flyttede hjemmefra og har aldrig haft bøvl - heller ikke de tre gange jeg fik en helt ny cykel efter et tyveri :)
Avatar billede msj Nybegynder
04. juli 2004 - 20:28 #7
TopDanmark tilbyder en MC forsikring, der som en række øvrige af deres forsikringer er billigere, hvis du tegner en såkaldt Topstart aftale (under 28). Hvis du kører skadefrit i tre år er prisen faldet meget, fordi du så tilhører eliten... Hvis du melder dig ind i MC Touring Klub http://www.mctc.dk/ har de et samarbejde med TopDanmark om den forsikring, noget med 15% rabat, tjek det ud... (begynd evt. på http://www.topdanmark.dk/familie/motorcykel.html)
Jeg har været glad Topdanmark kunde siden jeg flyttede hjemmefra og har aldrig haft bøvl - heller ikke de tre gange jeg fik en helt ny cykel efter et tyveri :)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
05. juli 2004 - 12:41 #8
Det er helt klart www.gf-forsikring.dk der er billigst når det gælder en MC forsikring. Bil/Transport -> Motorcykelforsikring -> Find/beregn priser

Din cykel er jo over de 175 ccm, hvor GF skifter priser. Hvis du ikke har nogle skadesfri år så skal du betale 2291 kr, for _alle_ MC'er fra 176-999 ccm. Hvis du så har nogle skadesfriår, ja så falder prisen en smule. Hvis du har 2 år eller mere så er du faktisk helt nede omkring 1400 kr!

Hygge
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
05. juli 2004 - 13:10 #9
Du kan også prøve Tryg eller Fair (Fair har en online beregner på deres hjemmeside)

Jeg havde min GS500E hos TopDanmark, med medlemskab af MCTC.
Som 21 årig, med ingen anciennitet kostede det ca. 9000,- for fuld kasko.

Men nu er det en ældre mc du har kig på, så kasko er nok ikke relevant for dig.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
05. juli 2004 - 13:18 #10
GF er uden tvivl den billigste...

Fra http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=707 :
Du får ikke det billigere end hos GF. Tro mig 2200kr for ansvar er billigt. Prøv bare at ringe rundt til de forskellige forsikringsselvskaber... så mister du helt lysten til at kører mc, især hvis der skal have kasko og kværnen har det famøse R i navnet. Jeg har selv min Aprilia rs250 i GF. 2000kr for helårlig ansvar og kun 500kr i selvrisiko. Mener Tryg ville have 3000kr og 6500 i selvrisiko og de andre selvskaber gider jeg slet ikke nævne.

Hygge
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2004 - 15:00 #11
Det bliver nok GF så ;o)

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber brugt MC? (evt. afgifter på et eller andet.. eller sådanne noget)
De udgifter jeg ved er MC og forsikring, ellers andet?
Avatar billede bb_maze Nybegynder
05. juli 2004 - 15:05 #12
Altså du skal jo sikre dig at det er noget ordenligt noget du køber... Og hermed mener jeg at du skal måle slidtage hist og her (fx bremseskiver, kæde og tandhjul m.m.).

Desuden er der vidst noget med at man kan belåne sin motorcykel (eller sin bil for den sags skyld). Hvis sælger så har belånt den, uden at betale lånet af, så er det vidst noget med at du pludselig kan hænge på det, men det må jeg indrømme at jeg ikke har styr på, men det er der sikkert en eller anden der har.

Det kunne også være en god idé at spørge inde på www.motorcykelgalleri.dk Der er jo trods alt en hel del personer med en hel del erfarring... :D

Hygge
Avatar billede msj Nybegynder
05. juli 2004 - 15:13 #13
Bare sørg for at du har sammenlignet policer inden du beslutter dig! I forsikringsbranchen er billigst ikke nødvendigvis bedst, det kommer jo også lidt an på hvad man køber, ikk'?
Derudover: Hvis du bor i byen og planlægger at bruge din cykel dagligt er (alt for høj) selvrisiko måske en dårlig ide; ikke nødvendigvis fordi du ikke kan finde ud at køre ordentligt, men der jo også lige alle de andre...

Held og lykke med det :)
Avatar billede msj Nybegynder
05. juli 2004 - 15:17 #14
Forresten er FDM jo begyndt at acceptere, at der også findes motorcyklister(!) og de kommer i løbet af året med en ny "motorforsikring" gennem Lærerstandens Brandforsikring, der normalt er vild billig.
Dette er i øvrigt en god anledning til at minde om at for at skifte forsikring skal man være ude i god tid, for de fleste forsikringer kan kun opsiges én gang om året - så hvis man hele tiden vil shoppe efter den billigste, skal man hvert år opsige sin forsikring med typisk en måneds varsel til årsdagen. Personligt finder jeg det temmelig sygt.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
05. juli 2004 - 17:02 #15
msj: Hvor har du det med FDM fra? Det lyder interessant!

Hygge
Avatar billede msj Nybegynder
06. juli 2004 - 09:17 #16
Fra FDM... Jeg fandt en pressemeddelelse, hvor det kan læses af alle, også ikke-medlemmer: http://www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=213
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2004 - 09:30 #17
rune.rasmussen -> lægger du også et svar ;o)
Avatar billede msj Nybegynder
06. juli 2004 - 09:33 #18
Forresten, rkhdk: Hvis du som mig ikke har ekspertviden i mc'ens ædlere dele og derfor har brug for et godt værksted, du kan stole på, så skal du også være meget opmærksom på service- og reparationspriser..!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2004 - 09:47 #19
ham jeg køber den af har næsten en hel GS500E i reservedele som jeg kan købe billigt hvis jeg får brug for det, plus han har mere forstand på MC'er end jeg ;o)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
06. juli 2004 - 11:38 #20
Som før skrevet kan du jo også spørge inde på motorcykelgalleri.dk

Der er en hel del der har en GS500E, og sikkert også mange der godt vil fortælle dig hvad du skal være opmærksom på. Men det lyder til at ham du køber cyklen af er en du stoler på...

Hygge
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2004 - 21:34 #21
rune.rasmussen => jeg mangler stadig et svar fra dig af, for at jeg kan lukke..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
13. juli 2004 - 13:00 #22
rune har ikke lagt et svar efter 7 dage så msj og bb_maze deler ;o)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
13. juli 2004 - 13:02 #23
Mange tak :) Held og lykke med MC'en ;)

Hygge
Avatar billede msj Nybegynder
13. juli 2004 - 13:58 #24
Ditto herfra :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. august 2004 - 17:14 #25
Det blev GF Forsikring til 2291kr årligt, dog vælger jeg så at lægge nummerpladen til vinter, også spare de 4-6 måneders forsikring hvor jeg alligevel ikke køre på den.