Okay - nu er jeg lidt bitter. Efter at have modtaget en mail her til morgen der mindede mig om mit Eksperten-medlemskab, tænkte jeg at eftersom jeg ikke rigtigt har noget at bruge det til ville jeg afmelde mig. Klikker på 'Konto' i menubaren i toppen (næsten) og klikker på 'Luk konto'. Får sådan en fin afkrydsnings-boks og sætter et passende hak der og klikker på 'Gem'. Får en 'Dine data er nu opdateret' (med grøn endda), men kan se at samme afkrydsnings-boks igen. Gentager processen et par gange og tænker at så skal jeg bare logge af. For en god ordens skyld kontrollerer jeg lige at min konto nu også er væk, og til min store overraskelse kan jeg logge ind. Min konto er bare deaktiveret og ikke en skid lukket. Aktiverer min konto igen, prøver at lukke den igen. Ingen ændring. Med andre ord anvender eksperten.dk metoder der ville gøre Sai Baba og venner stolte, og hvor lovligheden i øvrigt er af tvivlsom karakter (men det har de der to fedtede nørder, som sidder på et kollegieværelse, der ikke har set sollys siden efteråret 1999 jo nok ikke tænkt på at undersøge). Og så til mit spørgsmål: Hvordan slipper jeg helt ud af Eksperten.dk's spind?
Du ofrer din førstefødte på et pentagram og drypper lidt frisk gedeblod i tastaturet inden du skriver 666 emails til eksperten-folkene og kræver at de sletter dine info ;)
henrikboegh: Når du selv vælger at lukke din konto, så vil du stadig kune logge ind eftersom det er lavet sådan så man selv kan åbne sin konto igen hvis du skulle få lyst til at vende tilbage til Eksperten. Det du har oplevet er derfor ganske normalt.
Jeg kan dog lukke din konto helt hvis du ønsker det!?
monsted: Hvis du ikke har noget fornuftigt at bidrage med, så lad venligst være med at skrive noget!
Snowball / CoAdmin
P.S. Du skal ikke acceptere monsted's svar! Både fordi det er usagligt og fordi spørgsmål om Eksperten er gratis :)
czar: Hvis du med en "wipe information" knap mener at den skulle slette alle spor af den pågældende bruger, så er det ingen god idé. Meningen med Eksperten er jo at andre kan samle viden ud fra de ting andre spørger om / svarer i andre spørgsmål, og hvis man så sletter alle indlæg og spørgsmål som den lukkede bruger har lavet, så forsvinder der jo en del viden.
"/me som i øvrigt også fik 2 spammails her til morgen"
Mails vedr. Pro og andre ting fra Eksperten kan på ingen måde betegnes som spam, for du har selv sagt OK til at modtage den slags mails - http://www.eksperten.dk/regler.phtml punkt 3.1 :)
Informationerne der menes er vist email. Er har været en lille snak om dette på bsd-dk@efnet som går ud på at det skal være muligt at slette sine oplysninger helt. spørgsmål som man har deltaget i behøver nødvendigvis ikke at blive slettet pga dette.
der blev henvist til Persondataloven §5 stk. 5 "Indsamlede oplysninger må ikke opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles"
som sagt, slet brugeren ikke alle indlæg. Der findes adskellige udemærkede stykker forum software og ligende der håndterer dette problem glimrende ved at en slettet brugers indlæg bliver ændret til at tilhører en "deleted" eller "anonym" konto. Men "All your base are belong to us" eller hvad ?.
ja det ville være rart hvis man på en eller anden måde kunne se at en bruger er forsvundet helt ud af systemet. Jeg har flere gange svaret i et spørgsmål hvor jeg senere har fundet ud af at brugeren slet ikke er i systemet ved at blive sendt til forsiden... i starten undrede jeg mig over om det var en fejl i systemet.
jubii (asswipes over alle asswipes) udsendte tilbud om antivirus software til de emaila adresser som stod med "afsender" af "virus" til jubii kunder..
www.fs.dk (www.net-tjek.dk) synes ikke det var så sjovt.. og jubii.dk synes heller ikke en bøde var så sjov..
gæt selv?
jeg vil derfor opfordre alle som har fået en henvendelse ang. forlængelse af pro abbonement, men som aldrig har købt et, om at forwarde den email til spam@fs.dk .. På den måde kan vi lære IDG hvad forskellen på spam og ikke-spam er.. for de ved det åbenbart ikke..
mailen til spam@fs.dk skal bare indenholde en forward samt en kort forklaring "Jeg har ikke pro abbonement, så en forlængelse er vel et forsøg på at bondefange mig"
Det er i øvrigt et KLART brud på god markedsføringsskik.
czar: Hvad du har tænkt dig at gøre, er helt din egen sag.
Jeg synes ikke en sådan mail kan betegnes som spam. Både fordi du har accepteret punkt 3.1 i Ekspertens regler, men også fordi at der rent faktisk netop her på siden er udsendt info om at alle brugere er blevet gjort til Pro brugere eftersom der har været nogle seriøse problemer med siden. At du så af den ene eller anden årsag ikke har læst den E-Nyt, kan vel ikke være Eksperten/IDGs problem !?
czar > brugerne som har modtaget det har jo haft pro abbonement, at de ikke har været informerede om det er godt nok ikke så heldigt, men ved at melde sig til eksperten har de jo samtidigt også godkendt at eksperten kan sende dem informationer vedrørende eksperten.
czar > Det er vel som man ser på det. Jeg ser den såkaldte spam som en påmindelse på samme måde som dk-hostmaster fortæller mig at mit domæne er ved at udløbe ;)
Når man nu deltager i et forum, hvor det ved accept af bruger pointeres, at der er nogle betingelser og regler man skal acceptere som forudsætning for at deltage, mener jeg nu nok, at de regler kan siges at være overholdt, men skal vi ikke forlægge diskussionen til denne tråd, så der ikke kører mange samtidigt:
roenving>> Du har ikke læst hvad der rent faktisk stod på www.forbrug.dk vel? Det anede mig. "Det fremgår fx af bemærkningerne til § 6a, s. 25, at det ikke er tilstrækkeligt, at samtykket alene fremgår af den erhvervsdrivendes standardvilkår. Samtykket skal i så fald tillige være fremhævet over for den pågældende. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at den erhvervsdrivende bør sikre sig bevis for, at den pågældende person er klar over, at han meddeler et samtykke. Det kan fx ske ved, at personen krydser af i et felt, hvori han spørges, om han ønsker at modtage reklame eller i et separat felt skriver under på, at han afgiver et samtykke."
Blot en lille sidebemærkning... der er mange brugere der IKKE har accepteret nævnte regelsæt ved oprettelse - ganske enkelt fordi regelsættet først er kommet til senere. ;)
Den 3/4 2002 var jeg igang med Eksperten nye regelsæt - før det mener jeg ikke man skulle acceptere noget som helst ved oprettelse af bruger (ref: http://www.eksperten.dk/spm/193095)
Hvis der er nogen hvis liv er så kedeligt at en anmeldelse af IDG for spam i den her anledning vil være ugens højdepunkt, så lav en anmeldelse og lad os andre slippe for udgydelserne.
I parentes bemærket tror jeg at IDG har en rimelig god sag. Folk har accepteret at modtage email. Det er ikke en ny ting som IDG har gjordt for at sælge noget, men en fast procedure som er kørt hver måned, der i denne måned har lavet en lille oops fordi man uddelte gratis pro efter nedbruddene først i maj. Så der er tvivl både om det objektive og om forsæt. Ikke gode chancer i en dansk retssal.
dannyboyd: du misforstår - problemet er ikke at der er kommet en mail, men indholdet af denne. Jeg har aldrig tilmeldt mig amatøren.dk pro og har ikke været logget ind i den periode hvor jeg har fået det gratis og kan derfor kun se det som et forsøg på at bondefange folk til at tilmelde sig ved brug af falsk information (netop at jeg skal forny mit tidligere abonnement - som jeg aldrig har taget imod og aldrig brugt). Denne fremgangsmåde minder meget om den Verisign brugte for at skaffe sig nogle domæne-overdragelser - man sender simpelthen en falsk "fornyelse" på en service der aldrig er bestilt og håber på at folk er dumme nok til at falde for den.
czar: Det er jeg skam godt klar over, men sagde det også mere fordi du gad at bruge (eller spilde, alt efter hvordan man ser på det) tiden på at "anmelde IDG som afsender af spam" :)
Snowball>> Nu er det jo ikke fordi det er voldsomt mange anstrengelser der skal til for at forwarde en mail til spam@fs.dk
dannyboyd>> Nu er det jo ikke fordi der er det store problem i at slette en mail. Problemet er mere at det her lugter langt væk af dårlig markedsføring. Og det er et problem. Ikke fordi mailen som sådan er en gene men fordi der er nogle principielle aspekter i det. Det kan selvfølgelig være at eksperten.dk har lavet en fejl. Det er fair nok. Eksperten.dk er som alt andet styret af mennesker og mennesker laver nu engang fejl. Det ved alle og det kan de fleste også acceptere. Der hvor kæden hopper af er når CoAdmins, disciple og andre herinde begynder at komme med bortforklaringer. Faktum er nu engang - så vidt jeg kan læse mig frem til - at det er tvivlsom hvorvidt markedsføringslovens § 6a stk. 1 og stk. 3 samt persondatalovens § 5 stk. 5 og § 6 rent faktisk er overholdt. Eftersom der nok ikke er ret mange af dem der kommenterer på det her der rent faktisk ER jurister eller har anden form for kvalifikationer for at udtale sig er den letteste måde at få det afklaret på at forwarde mailen til spam@fs.dk så forbrugerstyrelsen kan tage stilling til det.
tazzle >> hvis du nu var en daglig bruger af eksperten eller havde sat dig lidt ind i systemet eller grunden til at folk har modtaget denne såkaldte spam mail så ville du hurtigt kunne se at der ikke er tale om dårlig markedsføring...at admin ikke havde taget højde for dette da han var så venlig at give alle pro pga problemerne med databasen er uheldigt men enhver burde kunne se at det ikke er et salgstrick.
.. men ok det er nemt at hoppe med på vognen når man sidder og stener på irc.
Det er da helt uacceptabelt at fordi man for lang tid siden oprettede en konto på eksperten.dk at de så sender spam ud til alle.
Da jeg oprettede min konto i sin tid var der INGEN tilladelse til at sende mail til mig når jeg ikke selv bedte om det ergo er det noget der er tilføjet siden og derfor må anses værende ugyldigt.
Der er helt sikkert ikke tale om en fejl da jeg IGEN idag modtog spam fra eksperten.dk - dvs. 2 mails til mig selvom jeg har en DEAKTIVERET konto - jeg har netop nu aktiveret den for at kunne brokke mig her.
DER ER INGEN TVIVL OM AT DETTE ER MARKEDFØRING OG IKKE EN FEJL - fejl kan man gøre én gang, det er menneskeligt at fejl, men to mails på to dage = med vilje og derfor må anses værende spam.
Jeg håber at IDG får en bøde der viser at sådanne ting ikke må ske' igen.
miklos >> der er stadig tale om et system der sender påmindelser at det sker 2 gange er nok 1 gange for meget og nogen vil kalde det markedsføring og andre vil kalde det service. Jeg er stadig overbevist om at det er en fejl at en hel masse der ikke havde bedt om pro har fået en mail da admin ikke havde taget højde for det da han gav alle pro i god tro. Systemet trænger helt sikkert til nogen rettelser og at gå til FS kan måske få det til at gå lidt hurtigere men mere tror jeg ikke det kan føre til.
Simon >> Det ændre ikke på at der absolut ingen grund er til at give kontoer der har været inaktive i flere år PRO status og tilmed uden at meddele om dette, men så snart man skal tjene penge så glemmer man sørme at checke om kontoen er inaktive og om den tillader at man må sende (hvilket bl.a. min IKKE gjorde) uanmodet mails.
simon, du kan og vil aldrig være i stand til at overbevise andre end hardcore eksperten.dk fans om at dette er et uheld da det lugter langt væk af uetisk markedsføring.
miklos >> jeg giver dig fuldstændig ret i at der ingen grund er til at give deaktiverede kontoer pro eller sende mail til dem eller give dem point imens de er inaktive og en masse andre fejl. Og nu kan de daglige brugere af eksperten være rimligt kritiske af systemet at vi ikke ser så meget til dem i denne debat er nok at de fleste kan se at der er tale om en fejl og ikke markedsføring.
simonvalter>> Hvis jeg nu var daglig bruger ville jeg ikke kunne se på det udefra. At der er udsendt to mails til folk som folk ikke har bedt om er et ubestrideligt faktum. Eksperten.dk påstår så at det er et uheld/en service. Andre påstår det er marketing. Set udefra er jeg nok mest tilbøjelig til også at tro at det er et marketingsstunt. Og især efter at folk har fået mail nummer to. Og har henrikboegh og petey virkeligt - som czar påstår - fået en mail selv efter at deres konto er blevet deaktiveret, så har eksperten.dk et problem. Det problem er ikke bare af teknisk men også af organisatorisk karakter. Som jeg skrev tidligere er det menneskeligt at begå fejl og folk er tager normalt det meget pænt hvis man indrømmer sine fejl. Men det er jo end ikke sket her. Tilgengæld har eksperten.dk udsendt endnu en mail - og det er på trods af den tumult der opstod i går. Nu har man så ovenikøbet slettet tråden http://www.eksperten.dk/spm/516660 (Hvorfor udsender man falske mails om fornyelse af pro-abonn) med beskeden "Lukket pga. en enkelts brugers brug af nedsættende obskønne bemærkninger" Jeg skal ikke kunne udelukke at hensigterne har været reelle nok, men det ændrer desværre ikke på det faktum at man fra eksperten.dk's side har båret sig meget lidt kompetent af i forbindelse med håndteringen af den aktuelle situation. I mange andre organisationer kan jeg love dig for at det havde fået konsekvenser for de enkelte medarbejdere.
tazzle >> Min konto har været deaktiveret i flere år og jeg modtog også begge mails - efter anden mail måtte jeg aktivere min konto for at kunne brokke mig herinde.
Hvilken arbejds tid tror I at man har hos IDG ? Mit gæt mandag-fredag 9-17 !
Og på den baggrund virker:
"Som jeg skrev tidligere er det menneskeligt at begå fejl og folk er tager normalt det meget pænt hvis man indrømmer sine fejl. Men det er jo end ikke sket her. Tilgengæld har eksperten.dk udsendt endnu en mail - og det er på trods af den tumult der opstod i går."
Hvorfor kan jeg ikke selv vælge at lukke min konto - hvorfor skal jeg belemres med at få fat i en coadmin - hvad er det der er så farligt ved jeg selv kan lukke min konto at jeg ikke må?
Nåååå ja - så kan man ikke udsende markedsføring uden grund.
Alle har fået 2 måneders Pro abonnement som gave på grund af nedbruddet. De 2 måneder er gået nu, derfor får alle en e-mail. Der står i øvrigt også i Ekspertens regler, at:
Ved indtastning af e-mail adresse gives der samtidig samtykke til, at Eksperten.dk må udsende nyhedsbreve og e-mails vedr. Eksperten.dk.
Det er således ikke spam. Eksperten må sende e-mails til sine brugere.
Hvis man deaktiverer sin konto, får man ikke e-mails. Den bliver ikke fysisk lukket og slettet, da vi skal gemme, hvad brugerne har skrevet. Men man slipper for e-mails.
De har nu lukket mit første spørgsmål om emnet (http://www.eksperten.dk/spm/516660) og anmeldt mig for ulovlig overførsel af point - omend spørgsmålet tilsyneladende er lukket pga en enkelt brugers dårlige sprog.
Jeg vil så godt vide hvorfor man ikke bare fjerner vedkommendes kommentar i stedet for at lukke det hele - er det bare en dårlig undskyldning for at slippe af med et kritisk spørgsmål?
Da jeg for flere år siden oprettede min konto gav jeg ikke noget samtykke - og dette er tilfælde for MANGE af dem der har modtaget mailen - at I tilføjer sådanne ting senere har ingen affekt med mindre I anmoder os om at aktivere det pågældende samtykke.
Min konto har været deaktiveret i flere år (måtte aktivere den idag for at skrive her) alligevel har jeg modtaget email - ergo tager du også fejl der.
Det er således spam og Eksperten må ikke sende mails til sine brugere og slet ikke med den måde jeres pågældende samtykke 'gives/tages' - bare spørg fs.dk.
miklos >> nej jeg tænkte også mere på Persondataloven §5 stk. 5 "Indsamlede oplysninger må ikke opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles"
IDG Danmark A/S har ejet Eksperten i to år, og i de to år har det været meldt klart ud via e-nyt (som alle ser, hvis de bruger sitet), hvis reglerne har været ændret, eller der er sket noget andet væsentligt.
Hvis inaktive brugere har fået e-mail, så er det en fejl, som vi forhåbentlig får løst i dag. Det beklager jeg.
Monsted: At du har accepteret et givent regelsæt i 1999 gør ikke, at vi aldrig kan ændre dem.
jesperhaun: i er velkomne til at ændre dem, men de få gange jeg har brugt sitet i de sidste par år har der ikke været nogen forsøg på at gøre mig opmærksom på at betingelserne har ændret sig - mener du virkelig at man, hver gang man logger ind, skal grave betingelserne frem og se om de har ændret sig?
Hvis der er kommet nye regler (eller andre væsentlige ting), så ser du ALTID e-nyt, når du logger ind. Det er ikke noget, du vælger. Du får det automatisk at vide, lige så snart du logger ind.
jesperhaun>> Hvis du havde læst hele tråden ville du vide at den der med at man i regelsættet accepterer at eksperten.dk må sende mails med kommercielle formål ikke holder. czar nævnte det 04/07-2004 14:22:05 Jeg nævnte det 04/07-2004 15:10:20 Det er i hvert tilfælde forbrugerstyrelsens holdning til det men det kan jo tage fejl. Har i overhovedet haft jeres regelsæt kørt forbi en juridisk kompetent person? I øvrigt kan jeg oplyse at nanoq (også i denne tråd) 04/07-2004 15:30:26 nævnte at han/hun slet ikke mente der var et regelsæt før 3/4 2002 (almindelig årsag/sammenhængs-tænkning burde afsløre hvad det betyder for brugere der har tilmeldt sig i 1999's accept af regelsættet :))
Desuden blev det i http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=113 gjort klart at reglerne er blevet ændret. De ændringer der blev beskrevet der, er de regler vi kører med i dag.
snowball>> Det var en svipser. Der skulle have stået: "... nævnte at han/hun slet ikke mente der var noget brugerne skulle acceptere ved oprettelse". Det var en fejl. Så kiggede jeg lige på det regelsæt du linkede til. Der henvises der til nogle betingelser. Som jeg så ikke lige kunne finde :( Men så kiggede jeg på de betingelser der er i dag ( http://www.eksperten.dk/regler.phtml ) og her var der et par interessante ting. Ud over pkt. 1 "Ved indtastning af e-mail adresse gives der samtidig samtykke til, at Eksperten.dk må udsende nyhedsbreve og e-mails vedr. Eksperten.dk." som vi efterhånden har pointeret ulovligheden ved en hel del gange, så fandt jeg sørme ikke noget om ændring af betingelser. Der var selvfølgelig pkt. 7 " Vi kan til enhver tid og uden varsel ændre på udseende og indhold af Eksperten.dk" men hvis den også gælder betingelsernes indhold så er det jo ikke så godt. Igen er forbrugerstyrelsen uenig: http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/abonnementer/5/ Og så er vi tilbage ved: Er der en juridisk kyndig person der har bygget de regler, eller er det bare den første og bedste nørd som har brygget noget samen?
Jeg kan godt se nu at det er uheldigt for eksperten at mailen er sendt til alle, som ikke allerede er promedlem , da det får det til at ligne bondefangeri. Har også set at flere et hoppet på den allerede- (jvf spm) det var da trist.
ok ja så har jeg ikke noget på dig, men det er jo ikke nemt at finde ud af. Lidt ligsom at man kan få slettet sin konto på eksperten hvis man spørger en coadmin.
"Fej for din egen dør.." er da fint nok, men bare fordi de andre ikke overholder reglerne betyder det jo altså ikke at eksperten heller ikke behøver gøre det.
Jeg kan bare bedst lide når vi stiller reele spørgsmål til hinanden, som feks dit spørgsmål om hvorfor man ikke kan slette sin konto på www.gratisdns.dk.
såh ja, jeg har fejet foran min egen dør.. Det er mit ansvar, som jeg gerne påtager mig.. :)
Sikke dog en frygtelig masse tidssplide der er gået med det her inlæg.
Og det værste, jeg sad sgu og læste det hele, så hvem spilder tiden, heh.
PS. Experten.dk har været mig til hjælp så mange gange, at jeg ikke synes at jeg kan tilldade mig at kritisere dem, for det ellers "gratis" stykke arbejde de laver.
"Højreklik, slet" var den hurtigste løsning for mig. jeg får ca. 45 spam-mails om dagen, så jeg ser ingen grund til at jeg skulle hænge Experten.dk ud som nogen af de første på den liste.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.