Avatar billede emilt Nybegynder
29. juni 2004 - 01:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

kursiv tekst

Hej eksperter!

Min computer er pludselig begyndt at vise kursiv tekst som teksttype mange steder på internettet, men også i XP-layoutet. Dog ikke her på eksperten - men f.eks. på google.dk. Hvordan fjerner jeg dette?

Mvh Emil T.
Avatar billede themyggekiller Nybegynder
29. juni 2004 - 02:30 #1
Kan lige umiddelbart komme i tanke om to steder hvor du kan prøve at ændre skrifttyper. Har selv engelsk xp, så du må selv lige oversætte, hvis du har dansk. Første sted er i Internet Explorer. Under tools -> internet options... -> fonts.
Andet sted. Højre klik på skrivebordet -> properties -> apperance -> advanced. Derinde kan du skifte skrifttyper på de forskellige objekter ved at markere dem i det lille vindue og så vælge fonts i bunden.
Det er lige hvad jeg kan komme i tanke om. Håber det hjælper, ellers er der sikkert en anden der ved noget mere om emnet.
Avatar billede hcma Novice
29. juni 2004 - 10:55 #2
Ang. skrifttyper på nettet:  du skriver at de på Eksperten.dk vises korrekt - kan skyldes at der er brugt CSS (typografiark) ved opbygning af sitet. På Google er der derimod ikke benytte CSS, og der har du problemet. Prøv at checke om det samme gør sig gældende på andre sites som benytter / Ikke benytter CSS.
Vend så tilbage.
Avatar billede emilt Nybegynder
29. juni 2004 - 12:27 #3
themyggekiller: ingen af de steder du anviser kan man ændre skriften fra kursiv til normal, det er kun størrelse og skrifttypenavn man kan ændre...

catbody: hvad er CSS?
Avatar billede hcma Novice
29. juni 2004 - 12:59 #4
CSS = Cascading Style Sheet = Typografiark, som udgiveren (f.eks. dig) laver for at bestemme/sikre at skrift, format, farve o.s.v. altid ser ens ud, uanset hvilken pc man sidder ved. Dette eller de CSS knytter man så til de sider man vil have til at se ens ud m.h.t. de ting man har bestemt i CSS'en, hvilket igen betyder at det laver man kun een gang, og kan så frit skrive løs side efter side og så henvise til CSS, hvorefter siderne så formateres ens.
Avatar billede hcma Novice
29. juni 2004 - 13:00 #5
du kan læse noget mere om det her: http://www.html.dk/tutorials/css/
Avatar billede hcma Novice
29. juni 2004 - 13:01 #6
prøv lige at lægge et link til en side med kursiv skrift
Avatar billede emilt Nybegynder
30. juni 2004 - 22:52 #7
Undskyld, jeg har været for sløv - en ny køler skulle installeres, og den voldte mig besvær. Eksempler på sider med kursiv:

www.google.dk

www.bold.dk

www.berlingske.dk

www.arabia.com/index.php/english/mail

På de nævnte sider er det ikke et problem overalt, oftest kun i nogle af kolonnerne.

Der er ikke kursiv på feks spywarefri.dk
Avatar billede hcma Novice
30. juni 2004 - 23:54 #8
Jeg er på herrens mark, men tror dog vi har fået konstateret, at du kun oplever kursiv skrift på sider, hvor der IKKE er benyttet CSS.
Jeg mener at have set en side et eller andet sted som beskriver samme problem, men jeg kan hverken finde eller huske noget om løsningen.
Vi må håbe, der dukker en op som kan hjælpe.
Avatar billede emilt Nybegynder
01. juli 2004 - 12:59 #9
Jeg jeg håber... Det er jo ikke det værste der kan ske for ens computer, men alligevel træls.
Avatar billede emilt Nybegynder
05. juli 2004 - 00:28 #10
lukker