Avatar billede kim_friis Nybegynder
22. juni 2004 - 18:38 Der er 10 kommentarer

Lokal proxy dnsserver til redelegering af interne domæner

Jeg har et par domæner som sidder indenfor vores firewall(der desværre ikke kan lave loopback) som jeg hidtil har sørget for at de interne maskiner kunne se ved at lægge en hosts. fil ud på de enkelte maskiner.

Det er jeg efterhånden blevet godt træt af så derfor forsøgte jeg at sætte den DNS server op som ligger i Windows 2000 Server. Men den kan jeg desværre ikke få til at svare rigtigt. Har oprettet domænet i forward lookup med intern ipadresse, men når jeg prøver at pinge den (fra dns serveren som står med sig selv som dns server) ja så svarer den med den externe adresse.

Nogen som kan give en simpel gennemgang til hvordan man evt. sætter det op, eller som kender et gratis proxy program hvor man simpelt kan sætte det op?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
22. juni 2004 - 19:26 #1
hvad giver en: "nslookup @2000server domain.tld" på en af klienterne?
Avatar billede kim_friis Nybegynder
22. juni 2004 - 19:42 #2
Den giver:

*** Can't find server address for 'xxxxxxxx.dk':
*** Can't find server name for address 10.0.0.xxx: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server:  UnKnown
Address:  10.0.0.xxx

*** UnKnown can't find @2000server: Non-existent domain

Jeg har indsat xxx er der hvor mine domænenavne osv. stod.
Hvis jeg skriver domæner som jeg ikke har oprettet en record til, så finder den rigtigt nok frem til ipadressen men giver også lidt fejl:

C:\>nslookup @2000server tdc.dk
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Can't find server name for address 194.192.82.45: Timed out
Server:  UnKnown
Address:  194.192.82.45

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out
Avatar billede oz2kas Nybegynder
22. juni 2004 - 22:00 #3
du skal rette 2000server til navnet/ipen på din windows 2000 server.

du kan evt. trykke start -> vælge run -> skrive cmd og trykke enter -> skrive nslookup og trykke enter -> skrive server ip_på_2000_server og trykke enter -> nu skrive navnet på domænet.
Avatar billede kim_friis Nybegynder
23. juni 2004 - 08:48 #4
Når jeg benytter den sidste metode kan jeg få ipadresser for google.com og tdc.dk men ikke for mit eget domæne.
Avatar billede kim_friis Nybegynder
23. juni 2004 - 08:48 #5
Altså, den svare tilbage med name: men ikke med Address: ligesom ved de andre domæner.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
23. juni 2004 - 23:21 #6
du er sikker på at zonerne er oprettet korrekt?

evt. prøv at nedlægge dem og oprette igen, når du har haft dns-servicen nede at vende.
Avatar billede kim_friis Nybegynder
24. juni 2004 - 09:02 #7
Nej jeg er ikke sikker på at zonerne er oprettet korrekt, jeg regnede jo med at det var derfor at det ikke virkede ;-)

Men det er jo netop en "Idiots guide" til at oprette en zone jeg efterlyser fordi jeg synes bestemt at jeg har gjort det efter hjælpen, og så rettet IP adressen der hvor jeg mener at den burde rettes, men det virker ikke lige. :-(
Avatar billede kim_friis Nybegynder
25. juni 2004 - 13:39 #8
Hm, nu giver den under opstart af DNS servicen:
Error 9608: DNS Zone creation failed. Nogen gode ideer?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. juli 2004 - 12:07 #9
Undskyld den lange svartid.

Jeg tror du skulle se om du ikke kunne så dns-servicen smidt ud på en anden, og nyinstalleret maskine.

Har du prøvet at fjerne den fra din nuværende, og installere igen?
Avatar billede kim_friis Nybegynder
21. juli 2004 - 12:10 #10
Tak for din kommentar. Jeg har lige installeret en ny server, så den vil jeg se om jeg kan få DNS servicen op og køre på. Det virker lidt som om at der er noget galt med nogle af de ting som har med den at gøre.