Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 18:30 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Shuttle-pc kan ikke boote

Hejsa,

Jeg har lige samlet en shuttle pc, og den nægter simpelthen at boote op.

Den består af:

Shuttle kabinet/bundkort: http://eu.shuttle.com/sb61g2.htm#sb61g2v3
Celeron processor 2.6ghz
Elixir 512mb ddr ram

Jeg har derudover en samsung 40gb harddisk og et noname dvd-drive.

Jeg har prøvet at fjerne alle komponenterne, og den bipper ikke engang når jeg starter den op. Hvis dvd-drevet er sat til, kan jeg se det får strøm, og det spinner lige en omgang.

Jeg får intet signal på skærmen heller, så spørgsmålet er hvad f****n der kan være galt?

Hvordan fejlfinder man i sådan en situation?

Takker.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 18:46 #1
hvilket grafikkort har du?

hvis den bare lige giver et blink i power LED og slukker med det samme, så er det pga. PSU ikke kan trække det..
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 18:47 #2
Jeg bruger onboard grafik-kortet pt. - der vil senere komme et radeon9600 wonder i...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 18:50 #3
oki.. så hvis du fjerner alt (undtagen CPU og Ram) så starter den alligevel ikke op?

btw.. all-in-wonder kort kræver noget mere end alm. kort
jeg har selv en SN85G4, som IKKE kan trække mit all-in-wonder raderon 9800Pro (og den har en 240watt PSU)
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 18:52 #4
nopes, har fjernet alt undtagen cpu og ram, og der sker intet!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 18:54 #5
har du prøvet clear CMOS?
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 18:54 #6
hvordan gør man det? Det skal lige siges at den _ALDRIG_ har været oppe og køre...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 18:55 #7
tror godt du kan bruge dit all-in-wonder kort da din er godkendt til aiw Raderon 9800Pro
http://www.shuttle.com/hq/support/faq/supportlist2.asp?model=SB61G2%20V3&vr=SB61G2%20V3%20(FB61V3.x)&page=3
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 18:56 #8
det står i din manual..

du har tilfældigvis ikke en anden PSU liggende?
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 18:57 #9
Jeg har desværre ingen anden strømforsyning :(

Computeren får også strøm, dvd-drevet blinker og kører, blæsere kører - det virker bare som om at den ikke rigtig går igang..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 19:01 #10
så PC'en starte op, men der kommer ikke noget på skærmen?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 19:03 #11
af en eller anden grund så er Celeron 2.6Ghz ikke nævnt over deres kompatible CPU'er
http://www.shuttle.com/hq/support/faq/supportlist2.asp?model=SB61G2%20V3&vr=SB61G2%20V3%20(FB61V3.x)&page=1
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 19:05 #12
der står da 2.6celeron på den liste? 7.nederst..

Anyways, jeg prøver nu at tilslutte et floppydrev og køre en bootdisk - kan jo være at man ikke bare kan installere med en xp-cd...
Avatar billede smikkel Nybegynder
22. juni 2004 - 19:06 #13
Det vel ikke en defekt ram blok du har, du har vel anden blok du kan prøve med, check oz lige om den sider rigtig..:-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 19:12 #14
jeg har lige været udsat for at mine ram var defekte når de kørte i DUAL (selvom min ikke kan køre dual)

kan se mere her: www.eksperten.dk/spm/508798

Din ram klods sidder i slot 1 ikke (dimm 1)?
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 19:14 #15
ram-klodsen sidder i dimm1 - jeg er næsten nødt til at prøve en anden...

prøvede at installere et floppy-drev, men der skete ingenting...

har også clearet CMOS - no result.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 19:17 #16
så er der nok en stor sandsynlighed for at der er noget defekt, siden du aldrig har haft den oppe at køre..

Du kan også prøve at fjerne batteriet i et par timer og se om det hjælper..
ellers send delene retur til forhandleren..
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 19:23 #17
jeg har nu testet med en anden ramklods, igen uden resultat... argh! jeg bliver sgu snart sur ;)
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 19:24 #18
hvis det er bundkortet eller processoren så bliver jeg sgu sur... især fordi det er købt to forskellige steder, og hvem ved hvilken en af delene den er gal med...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 19:28 #19
Du har ikke mulighed for at låne en anden CPU af en ven eller måske den lokale harware forhandler? *nu ved jeg ikke hvor gode venner du er med din forhandler, men normalt kan de overtales til at prøve den ;o)*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 19:29 #20
..af den lokale hardwareforhandler
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 19:44 #21
jeg vil forsøge om jeg kan skaffe en anden cpu - indtil videre holder jeg spørgsmålet åbent, og så kan jeg fordele point senere, hvis der sker noget i sagen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 19:50 #22
hvis den nye CPU ikke virker, så send bundkortet (den barebone) retur (husk at forklar hvad problemet er, ect.. henvis evt til dette spm)
Avatar billede peterditlev Nybegynder
22. juni 2004 - 20:36 #23
Det virker mere som om at der nogle ledninger, der sat forkert på den vil netop give det udslag som du beskriver,
altså et kortvarige løb hvor der er strøm på men det kommer ikke videre da nogle af ledningerne til bundkort er forkert sat på, pil alt ud undtagen cpu og ram,
tag ledningerne til bundkort ud af deres fatning og kig i manualen under power.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 21:13 #24
peterditlev => nu er det meget svært at sætte noget galt, når der kun er ATX, P4 stik, molex (hdd og cd-rom) og floppy

når man køber en barebone er alle stik (HDD LED, power Led, ect allerede sat i)
Avatar billede kimblim Nybegynder
22. juni 2004 - 23:04 #25
peterditlev -> har for en sikkerheds skyld dobbelttjekket, og ledningerne sidder som de skal...

Burde sådan en pc ikke bippe, når der overhovedet ingenting (hhd, fdd, cd, dvd) er sat til?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2004 - 23:17 #26
jeg ved at på min SN85G4 at der ikke er nogen speaker (så ingen biip) ved ikke om det er det samme på din.. men det kan du faktisk også se i manualen, jeg kan ikke finde nogen speaker kontakter eller nogen speaker på mit kabinet.
Avatar billede peterditlev Nybegynder
23. juni 2004 - 18:13 #27
Prøv at se igen alle bundkort har dels powerstik extra sitl til (p4) da intel bruger mere strøm end den får tildelt fra bundkort, deraf det extra stik til p4.
Der er til alle bundkort mindre ledninger som forbinder hhdled, power, speaker
atx,osv. hvad enten du taler om barebone eller alm. computer.
Og det er disse ledninger der er tale om og ikke dem der går på 5 og 12 volt(tykke ledninger)men de små og tynde.
venlig hilsen
peter
Avatar billede kimblim Nybegynder
23. juni 2004 - 19:25 #28
Ok, fejlen er fundet! Det er processoren der er defekt på en eller anden måde - jeg har testet med en anden, og der booter den fint.

rkhdk må siges at være den der har været tættest på i sine svar, så hvis du lige lægger et svar, så får du point.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. juni 2004 - 19:30 #29
;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. juni 2004 - 09:52 #30
Takker for pointz! ;o)