Avatar billede sorthvid Nybegynder
21. juni 2004 - 16:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fladskærm til grafisk designer?

Hej

Jeg står og skal have en ny skærm, og fladskærme er jo praktisk når ens skrivebord flyder med scannere, printere digitizere osv.
MEN... er fladskærme efterhånden blevet så gode at man kan lave grafisk arbejde på dem?
Eller er der nogen der specielt har lavet en fladskærm til grafisk arbejde?
Den skal kunne køre en 1600*1200 opløsning og gerne være bare en smule lækker at kigge på. Prisen må max være 20 kilo.

Er der een der ved hvilken fladskærm der kan bruges?
Avatar billede sorthvid Nybegynder
21. juni 2004 - 16:26 #1
Den skal også kunne køre 32 bit farver... hvis det ellers findes?!?!?!?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2004 - 16:29 #2
Nej ikke til seriøs grafisk design og slet ikke til tryk. Farveægtheden er ikke god nok, den kan ikke kalibreres tilstrækkelig.

Hvis du kun designer til skærm, er det ikke så væsentligt.
Avatar billede sorthvid Nybegynder
21. juni 2004 - 23:21 #3
Ja men 20% af mit arbejde er til tryk, og så går den jo ikke. Kan du anbefale en alm skærm? Jeg lader mig fortælle at CRT skærme er sagen?!
Avatar billede oersted Novice
21. juni 2004 - 23:28 #4
det er nok ikke meget hjælp, da jeg arbejder på Mac...
Men anyway, sender dagligt ting afsted til tryk og har en Apple Fladskærm. Den er ikke så 'farvesikker' - men kan man nogensinde "se" tryksagen på skærmen, eller er det mere et spørgsmål om at kende sin lus på gangen ?

I hvertfald står tingene skarpt og lækkert, og jeg har ikke haft antydning af skærmøjne siden jeg købte den ...
Avatar billede sorthvid Nybegynder
22. juni 2004 - 14:15 #5
Jeg plejer også bare at sjusse mig frem. Min nuværende skærm er heller ikke mere kalibreret end hvad photoshop's lille kalibrerings program kan gøre. Det kommer aligevel lidt bag på mig at fladskærme kun kan køre 24bit. Nu ved jeg ikke om der er forskel på skærme til mac og pc udover at mac kører 96 ppi i modsætning til pc's 72... så vidt jeg husker.

Man rammer jo som regel aldrig en farve 100% og det jeg er lidt bange for er at en fladskærm vil gøre dette problem større. Jeg laver ikke nok til tryk til at kende min lus på gangen :)
Avatar billede oersted Novice
22. juni 2004 - 15:06 #6
så må du jo ud at kigge hos nogen der bruger den ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2004 - 15:11 #7
Der er jo mange grafikere der sværver til mac og deres fladskærme er også ganske lækre, og sikert mere farve ægte end andres. CRT er sagen, kik f.eks. på Eizo der er dyre men meget gode