Avatar billede ermolenko Nybegynder
16. juni 2004 - 21:37 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Mystik omkring netværkskort - ingen forbindelse

Hello!
Jeg har lige haft gevaldige problemer med min computer, som jeg har fået løst i en anden tråd (http://www.eksperten.dk/spm/510051).

Problemet er nu, at jeg ikke kan få forbindelse til internettet. Til at starte med, troede jeg helt bestemt det handlede om, at alle mine roderier havde lavet bøvl med opsætningen og efter at have forsøgt at genetablere netværksopsætningen uden held, valgte jeg derfor at ringe til stofanet support.

Herfra er beskeden, at man godt kan se mit kabelmodem, men at der ikke er nogen form for kommunikation med mit netværkskort. Jeg blv derfor anbefalet at indkøbe et nyt kort og sikre mig, at kablet var i orden.

Begge dele er nu gjort. Jeg sidder nu med et spritnyt netværkskort og et med sikkerhed velfungerende netværkskabel. Jeg har med succes installeret det nye netærkskort og opsat forbindelsen uden problemer. JEg får ingen fejlmeldinger, og når jeg tjekker kortet via enhedshåndtering, får jeg at vide, at alt ser ud til at fungere.

Jeg kan blot fortsat ikke få forbindelse udadtil. Jeg har forsøgt at pinge ud, men intet kommer igennem. Når jeg kører en ipconfig, står min ip til 0.0.0.0.

Jeg har forsøgt at rykke netværkskortet over i et andet PCI-slot, men det hjælper heller ikke.

Det skal endvidere siges, at jeg har sat min bios til default i forbindelse med løsningen af det andet problem, men det skulle vel ikke have nogen betydning?

Ser meget frem til at få forslag til en mulig løsning, for jeg er ved at rive håret af mig selv efter at have brugt hele dagen på det lort uden at komme stort videre.

På forhånd tak.

Jeg kører Windows XP Professional, engelsk version.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 22:17 #1
har du firewall norton el. lign. så prøv at slå det fra, og installer forbindelsen igen..O)
Avatar billede ermolenko Nybegynder
16. juni 2004 - 22:27 #2
Hej igen, bartfreak :-)

Nope. Som fortalt i den anden tråd, valgte jeg også at afinstallere Zone Alarm indtil videre, fordi jeg ville have så lidt bøvl som muligt. Der skulle derfor ikke være noget ovrhovedet, som sidder og blokerer.

Det er mildest talt mærkeligt, at kortet lader sig installere helt uden problemer og at jeg via enhedshåndteringen kan se, at det fungerer som det skal, men det virker bare ikke alligevel....

Raaaaasgu! Jeg bliver vanvittig....
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 22:39 #3
nåja, hej igen.. og tak for point..O)
Har du prøvet at søge efter den anden pc, i netværkssteder..?
ellers prøv at kør guiden igen.

btw... er den blevet "normal" igen.. mener fik du prøvet tricket med at geninstallere ide controlerne, virkede det ?
Avatar billede ermolenko Nybegynder
16. juni 2004 - 22:49 #4
Øhhh.... Hvilken anden PC? Jeg sidder med en laptop ved siden af, men de er ikke forbundet på nogen måde, hvis det var den, du tænkte på.

Jeg har afinstalleret og geninstalleret kortet 4-5 gange nu, så jeg tror næppe det er problemet. Der må være nogt mere grundlæggende galt.

Jeg har først set dit råd om ide-controllere nu, så det har jeg ikke rpøvet. Jeg er dog bange for, at jeg skal have lidt mere præcis instruktion i, hvordan jeg ordner det, da jeg ikke fatter hat af, hvad du skriver til mig :-)

Jeg er ikke ligefrem superbruger af en computer.... Men det har du nok allerede fundet ud af. De grundlæggende ting har jeg dog ok styr på, men her er jeg for alvor ude på herrens mark. Suk!

Maskinen er nogenlunde normal. Den kører fortsat en anelse langomt, men det kan vel ikke have noget med det at gøre, eller hvad?

Jeg signer nok af lige om lidt, men ser frem til at se, hvad der er kommet af svar i morgen :-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 22:57 #5
sorry, er oz lidt træt..O)

Ide controller..

Gå i enhedshåndtering, el. højreklik på denne computer(win+pause)/hardware/enhedshåndtering/IDE ata-atapi-controller/..klik på Primær IDE-kanal/avanceret indstillinger.
der kan se hvilken hastighed dine drev kører på (0) ide-controller nr. 1
(den skal stå på udma el dma.. ikke pio, hvis den står til pio, så luk boksen, og i enhedshåndtering sletter du så controlleren, højreklik og slet, derefter genstarter du.
Når du starter op igen, finder den controlleren igen, og derfor skal du igen genstarte.. hvis du har en driver til dit bundkort (helst en ny,opdateret), så prøv at installere den 1.
Ved du ikke hvilken chipset du har, så prøv everst >>http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
der finder sikkert også et link, hvor du kan download nye drivere til din pc..O)

Håber du forstår ..?
go´nat..
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
17. juni 2004 - 01:00 #6
Ok, tjek følgende:

- Er der link ? Kig bagpå kortet. Ofte er der en lille diode der lyser når kablet er i.
- Er dit netkort sat op til at tage en adresse via dhcp? 0.0.0.0 er Windows måde at sige, at der ikke er tilknyttet nogen ipadresse.

Når du har svaret, så skriv igen...
Avatar billede ermolenko Nybegynder
17. juni 2004 - 07:33 #7
@bartfreak:
Så er jeg med :-)
Den primære IDE-kanal kører på dma.
Den sekundære kører til gengæld dma i device 0, men pio i device 1. Har det betydning? Jeg har et VIA KT266 chipset.

@kbnielsen: Der er tilsyneladende ingen problemer med kommunikationen. Lyset blinker flittigt i dioden bagpå, og det gjorde det også i det gamle kort, som jeg nu har udskiftet. Det er netop det, der undrer mig.

Jeg går ud fra, at du spørger til dhcp med tanke på at release? Det har jeg nemlig allerede gjort i samarbejde med Stofanet support, så det skulle heller ikke være problemet.

Kan det på nogen måde have nogen betyding, at jeg har flyttet netværkskablet mellem laptoppen og den stationære? (Jeg tænker på, om kabelmodemmet eller andet udenfor mit system kan have fået en ny opfattelse af min IP eller lign, der gør, at den ikke vil lade in gamle, stationære komme til fadet?)

Mvh.
Ermolenko
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 22:57 #8
Hvad siger den til en ipconfig /release derefter ipconfig /renew?
Avatar billede ermolenko Nybegynder
18. juni 2004 - 16:20 #9
@dannyboyd:
Ikke en skid...:-)
Den vil fortsat ikke tage imod en ip-adresse.

Noget tyder på, at mit lydkort nu også er fiset af. I hvert fald foreslog Windows, at jeg geninstallerede det, da jeg sidst startede maskinen. Det lugter gevaldigt, og adskillige programmer er holdt helt op med at virke. Eksempelvis WMP. Jeg er ved at indstille mig på en formattering....

Lige nu har jeg hevet alle de vigtige data og dokumenter ud af maskinen, og så skal jeg ellers til at igang med løjerne. Er der noget jeg skal være opmærksom på, inden jeg formatterer? Evt. nogen der kender en god guide til, hvordan man bedst ordner den slags?

Mvh.
Ermolenko - Træt af sin lortecomputer...
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 16:24 #10
Jamen vi skal vide hvad den skriver af fejl eller beskeder?
Avatar billede ermolenko Nybegynder
18. juni 2004 - 22:23 #11
@dannyboyd:
Well, der er egentlig ikke så meget at berette. Jeg får ingen deciderede fejlmeddelelser. Jeg har haft store problemer hele ugen (så den tråd, jeg linker til i første indlæg) og det er så endt med, at jeg ikke kan få forbindelse til internettet. Jeg har problemer med at finde ud af, hvor fejlen ligger, da jeg som nævnt har indkøbt nyt netværkskort og er helt sikker på, at netværkskablet virker (jeg sidder ved min ældgamle laptop og har sluttet det til her lige nu).

Når jeg starter for IE får jeg den klassiske fejlside, og ikke min logon-side til stofanet, som jeg plejer. Jeg har installeret og genoprettet min netværksforbindelse helt fra bunden igen, og jeg har haft ringet til Stofanet Support. De fortæller mig, at de ikke kan se mit netværkskort. De kan se, at mit modem svarer, men modemmet har ingen forbindelse med netværkskortet. Derfor anbefalede de mig at installere et nyt, men det har ingen effekt haft.

Hvis jeg kører en ipconfig, får jeg at vide, at min ip-adresse står til 0.0.0.0. Jeg har kørt ipconfig /release og renew utallige gange både på egen hånd og mens jeg havde support i telefonen, og det har ingen effekt haft. Det virker som om der er noget mere grundlæggende forkert. Jeg ved desværre bare ikke hvad :-)

Derudover så er maskinen begyndt at køre æskelangsomt, adskillge programmer virker ikke længere, og mit lydkort er pludselig ikke længere installeret (jeg droppede at gøre noget ved det, da jeg synes jeg havde større problemer at bøvle med lige foreløbigt...)

Alt i alt kører det hele af lort. Øvpis. Og jeg får inge fejlmeddelelser, som man kunne tolke i den ene eller den anden retning. Derfor er jeg ved at indstille mig på en format c:

Men hvis du har flere muligheder i baglommen, så lytter jeg naturligvis gerne :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 22:26 #12
Hvis den slet ikke skriver noget skal du gå i enhedhåndtering og se - hvordan ser det ud der?
Du er ikke kommet til at disable det i bios - check.
og så til sidst geninstaller driveren.
Avatar billede ermolenko Nybegynder
19. juni 2004 - 09:53 #13
@dannyboyd:

Det ser - som jeg tidligere har fortalt - helt fint ud i enhedshåndtering. Kortet ser ud til at fungere, som det skal. Hvis jeg kigger bag på kortet, er der lys i den grønne diode, og den gule activity-diode blinker lystigt, som om der var trafik.

Jeg har loaded default settings i bios, men jeg kan ikke lige se, at der noget sted skulle være indstillinger for netværksforbindelse, netværkskort eller lign. Det nærmeste jeg kommer, er PnP/PCI configurations....?

Driveren har jeg geninstalleret adskillige gange. Som jeg allerede har været inde på længere oppe i tråden, så har jeg flere gange afinstalleret og derefter geninstalleret netværkskortet uden held.
Avatar billede serverservice Praktikant
19. juni 2004 - 10:11 #14
Så kunne det være kablet. Men det er meget underligt at den slet ikke giver nogen meldign på en ipconfig /renew?
http://members.shaw.ca/techcd/WinsockXPFix.exe
http://cexx.org/lspfix.htm
kør disse 2 , med lspfix skal du bare trykke finished.

Hvis det ikke virker så brug everest til at guide dig til en opdateret driver. http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5

Har du tænkt på at købe et nyt bundkort - lyder som om du har for mange alvorlige problemer med dine kort?
Avatar billede ermolenko Nybegynder
20. juni 2004 - 20:45 #15
Nu er det ikke for at lyde uhøflig og utaknemmelig for, at du prøver at hjælpe, for jeg sætter forbandet stor pris på, at du gider bruge din tid på at komme med løsningsforslag til mig. Men det ville nu nok gå lidt nemmere, hvis du læste, hvad jeg har skrevet i de tidligere indlæg.

Jeg har forklaret, at mit netværkskabel med 100% sikkerhed virker, da jeg lige nu har det plugget ind i min gamle notepad, som jeg skriver her på eksperten med.

Derudover har bartfreak allerede foreslået mig Everest, som jeg har gennemført og brugt uden held. Mit bundkort fejler ikke en snus, og jeg er temmelig overbevist om, at det er et software problem og IKKE et hardware-problem.

Undskyld hvis jeg virker sur, men du har altså stillet en hel del spørgsmål til forhold, som jeg allerede har forklaret flere gange tidligere i tråden :-)

Jeg formaterer i morgen....

Tak for hjælpen!
Mvh.
Ermolenko
Avatar billede serverservice Praktikant
20. juni 2004 - 23:50 #16
1. Grunden til at der bliver henvist til everest er at den vil 100% sikkert finde det rigtige navn på din driver - du kan nemlig ikke stoler 100% på visningen i enhedshåndtering.
2. Går vi så udfra at det stadig ikke virker og at det er sofwareproblem er der ikke andet for at prøve de 2 fixes som jeg har linket - de reparerer services i tcp/ip.
3. hvis det heller ikke virker er der ikke andet for en en Repair af dit windows. ingen grund til at formatere.
Avatar billede ermolenko Nybegynder
21. juni 2004 - 10:16 #17
Ok.
Jeg har nu kørt Everest igen, og jeg er nu helt sikker på, at jeg har gang i den rigtige driver.

Jeg har kørt lps-fix og der var ingenting galt. Dit første link virker ikke.

Jeg er nu fortsat meget stemt for en regulær formatering, da flere programmer ikke virker efter hensigten i øjeblikket. Hvis jeg skal til at lappe huller overalt vil jeg hellere starte helt forfra. Desuden er det snart 3 år siden, at jeg købte min computer, og jeg tror faktisk, at jeg snart kunne trænge til lidt oprydning. En eventuel formatering tager jeg derfor med sindsro.

Mvh.
Ermolenko
Avatar billede serverservice Praktikant
21. juni 2004 - 11:37 #18
Det er selvfølgelig op til dig selv, men så er der jo ikke så megen grund til at oprette et spm. hvis du alligevel vil formatere?
http://cexx.org/lspfix.htm winsockfix er nederst på siden
Avatar billede ermolenko Nybegynder
21. juni 2004 - 19:18 #19
@dannyboyd:

Det kan du have ret i, men sagen er, at det først efterfølgende er gået op for mig, at en række programmer er stået af. Det vidste jeg ikke, da jeg oprettede spørgsmålet. På det tidspunkt håbede jeg fortsat at kunne nøjes med lidt reparation her og der, men lige nu synes det uoverskueligt.

Winsockfix-siden virkede ikke, da jeg prøvede den først. Nu har jeg hentet den og kørt den, og det var desværre heller ikke der, fejlen lå gemt.

Tusind tak for hjælpen! Desværre kom jeg ikke så meget videre.

Jeg lukker ned.
Avatar billede ermolenko Nybegynder
03. juli 2004 - 15:07 #20
Jeg synes lige jeg skylder at fortælle, hvordan det hele endte.
Jeg endte faktisk med at formattere, da jeg simpelthen ikke kunne finde fejlen nogetsteds. Jeg prøvede først med en Windows Repair, og det så ud til at gå glat, men da gennemgangen var overstået, var maskinen fortsat æske-langsom, og netværksforbindelsen ikke-eksisterende. Derfor røg jeg videre til en egentlig formattering. Og det har jeg sgu egentlig ikke fortrudt. Maskinen er blevet lynende hurtig og alt kører simpelthen bare perfekt.

Men tak for hjælpen til alle!! :-)