Avatar billede roymonz Nybegynder
14. juni 2004 - 22:57 Der er 1 kommentar og
1 løsning

søgning i en række ikke colone

jeg har et spørgmsål angående noget søgning. jeg har kigget lidt rundt på eksperten og på w3school angående søgning med like

jeg står i den situation jeg skal søge en database igennem. og finder den et resultat skal den melde og sige. du må ikke erstate med et navn som allerede er i databasen.

databasen er lavet sådan at
ID er autonumering
holdopstilling, tekst
spiller1navn, tekst
spiller1xpos, tal
spiller1ypos, tal
spiller2navn, tekst
spiller2xpos, tal
osv.. ind til spiller11navn

mit problem er så søger jeg med like søger den alle ID igennem, altså den søger verticalt igennem. jeg har mere brug for den kun søger hvor ID er lig med en variable.
og finder den 2 navne der er ens skal den melde fejl ellers skal den udføre en update.

jeg prøvede på et tidspunkt
sql = "select * from tbl_holdop where spiller1navn like '" & lstudskiftelse.List(lstudskiftelse.ListIndex) & "' or spiller2navn LIKE '" & lstudskiftelse.List(lstudskiftelse.ListIndex) & "' OR ind til spiller11navn and ID = " 3

så den kun søgte den sidste række igennem.
men det gjorde den ikke ?
Avatar billede roymonz Nybegynder
14. juni 2004 - 22:58 #1
lige en lille rettelse

så den kun søgte den sidste række igennem - skulle være

så den kun skulle søge den sidste række igennem
Avatar billede roymonz Nybegynder
15. juni 2004 - 18:38 #2
fandt lige selv ud af det.