Avatar billede jnrmgs Juniormester
08. juni 2004 - 21:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Harddisk bipper!

Hej!

Min harddisk er begyndt at bippe helt vildt. Den gør det kun en gang imellem, og ofte sidst på dagen. Efter noget tid fryser computeren. Efter at have slukket for pc'en et minuts tid kan jeg starte normalt op igen, og harddisken kører fint.

Hvad kan der være galt? Det virker underligt, hvis det skulle være fordi den bliver for varm, da jeg ikke har haft problemer med det før.

Hvordan finder jeg ud af hvad der er galt? Jeg vil nødig købe en nyt HD, hvis den gamle virker fint.

HD er en IBM Deskstar 61,4 GB, model IC35L060AVVA07-0

JN
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juni 2004 - 21:38 #1
Bippe ? Mener du at den "klikker" ?
Klikken er normalt et udtryk for at den er ved at gå, så jeg ville nok skynde mig at få reddet de data du ikke vil miste.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juni 2004 - 21:40 #2
Prøv at downloade denne "Fitness test" og se hvad den siger om din harddisk.
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede summer Mester
08. juni 2004 - 21:40 #3
Er der "system" i bipperiet? http://www.backside.dk/beep.php
Avatar billede hottadpole Nybegynder
08. juni 2004 - 22:58 #4
Det er nok bare en advarsel fra bundkortet om at der er ved at være lidt varmt. Rens (forsigtigt) cpu køleren for støv og den skulle være klar igen. Det er under alle omstændigheder ikke din harddisk der bipper.
Avatar billede trixzion Nybegynder
08. juni 2004 - 23:00 #5
Harddisken er ved at gå i stykker, skynd dig at få taget backup af disken. Send den tilbage til det sted du har købt den og sig den siger klikkelyde. Det er et rimlig kendt fejl, jeg har tit set det samme fejl ved andre diske.

Også var der også problemer med IC35 xxxxxx - 07-0 har jeg haft et par stykker af selv på min arbejds plads.
Avatar billede jnrmgs Juniormester
09. juni 2004 - 11:49 #6
Jeg har prøvet "Fitness Test". Efter en avanceret scanning er det eneste der kommer koden 0x00. Den siger jo ikke noget om hvad der er galt.

Jeg synes der er system i bipperiet, men bip-lydende kommer med ca. 1 sek. mellemrum.

Nu her til morgen da jeg startede maskinen, kom det første bip ca. 5 min efter opstart, men kun en enkelt gang. Kan det så være temperaturen, da den jo næppe har nået at blive varm?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2004 - 12:26 #7
Svar nu på om det er en bippen eller en klikken, samt om den kommer fra harddisken eller evt. systemhøjttaleren.
Hvis det er en "bippen" er det med garanti ikke harddisken, idet den slet ikke kan lave sådan nogle lyde.
Avatar billede garmien Nybegynder
09. juni 2004 - 13:21 #8
Ligegyldigt om det er en bippen eller en klikken, så skynd dig at få taget backup af harddisken! du kan måske evt sætte den i en anden computer og se om den siger det samme i den!?
Avatar billede jnrmgs Juniormester
09. juni 2004 - 13:37 #9
Det er vel nærmest en klikken, som jeg tror kommer fra harddisken. Den bliver suppleret af en bippen eller dutten, som jo må være bundkortet, der kommer med en eller anden advarsel.

Nogen gange klikker den kun, uden bip.

Mon jeg skal skal se at få fat i en anden harddisk hurtigst muligt?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2004 - 14:06 #10
Det er ihvertfald ikke en dum ide.
Kan du ikke lige fortælle hvilket bundkort du har. Så kan vi se om der er noget overvågning på der kan forklare de bip.
Hvis du ovenikøbet kan fortælle noget om bip'ene, korte, lange, hvor mange, rækkefølge  osv, vil det også hjælpe på troubleshootingen.
Der findes en feature der hedder S.M.A.R.T i bios, som måske kunne give forklaringen på at der først kommer klik og derefter bip (hvis der er overvågning indbygget i motherboardet). S.M.A.R.T holder øje med harddisken og forsøger at forudsige at disken står af.
Avatar billede jnrmgs Juniormester
09. juni 2004 - 14:17 #11
Mit bundkort er et Asus A7N8X-X.

Bippene er korte bip, men er lidt uregelmæssige. For det meste kommer de dog ca. med 1 sek. mellemrum. Det lyder som om klikkene kommer, når der ikke bippes! Hvis du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2004 - 14:55 #12
Jo, jeg forstår godt hvad du mener. Jeg har downloadet din manual, men der står intet om de overvågningssystemer der findes i motherboardet.
Selv COP er ikke dokumenteret i manualen og det er der indbygget ifølge denne side:
http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/overview.htm

Har du noget overvågning kørende i windows. Der er vist noget software man kan installere fra cd'en der fulgte med bundkortet ?
Avatar billede jnrmgs Juniormester
10. juni 2004 - 16:29 #13
Hej igen!

Så har jeg fået købt en ny harddisk, en Maxtor 200 GB.

Nu er problemet bare at jeg ikke er klar over hvordan jeg får samtlige data kopieret fra den gamle til den nye.

Jeg har fået den ny harddisk installeret. Den er i øjeblikket "SLAVE", og jeg har fået den delt op i G:\ og H:\. Hvordan får jeg så kopieret? Jeg har prøvet f.eks. at kopiere alt C-drevet over på G-drevet, men så siger den noget med at div. filer er i brug!

Hvad gør jeg?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. juni 2004 - 17:04 #15
Her er et udsnit af hjælp'en til Drive-To-Drive copy funktionen i MaxBlast:

Drive-To-Drive Copy
The Drive-To-Drive data copy utility will copy files from one drive partition to another or from one folder to another.  Drive-To-Drive copy will allow you to select a source and destination partition or folder for copying and will then copy all files from the source partition or folder into the destination partition or folder.  Existing files in the destination will be overwritten if there are files on the source with the same name.

When copying from partition to partition, if the destination partition is a primary partition, Drive-To-Drive copy will make the partition bootable.  This allows you to migrate your operating system to a new drive even if the drive was not partitioned using MaxBlast 3.

When Drive-To-Drive copy is complete, it will display the results of the copy operation
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. juli 2004 - 11:07 #16
Smider et svar i tilfælde af at mine input kunne bruges ..
Avatar billede jnrmgs Juniormester
02. juli 2004 - 11:46 #17
Takker for svarene. Jeg prøvede de forskellige svar fra tonnybrandt. Men nu har jeg kasseret harddisken, da klikkeriet bare blev værre og værre! tonnybrandt får pointene, for de ihærdige forsøg!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. juli 2004 - 11:52 #18
Takker for point :-)