Avatar billede djarny Nybegynder
04. juni 2004 - 22:22 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar - acer eller asus

Hej! :)

Jeg skal købe bærbar, og har gjort mig følgende tanker

Minimum:
-Centrino
-512 MB RAM
-40 GB HD
-Et godt grafikkort, evt. Radeon 9700

Opprioriteret:
Ydeevne, og allround feelgood(dvs, små lækre detaljer i såvel konstruktion og design som ved brug).

Nedprioriteret:
Vægt og batteritid.

Efter at have søgt lidt herinde og på edbpriser har jeg fundet disse 2. En asus der er højt anbefalet her på siden, og en acer der ser ganske fornuftig ud til pengene.

ASUS M6800N
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87344

Acer TravelMate 292LCi_ATI
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=89876

Hvilken skal jeg vælge?
-Opvejer de 4k ekstra, den allround bedre ydeevne i Asus'en(bortset fra grafikkort)?

Jeg er ganske åben for eventuelle andre bud, gerne i et prisleje omkring 11-13.000

Mvh. Anders
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
04. juni 2004 - 22:45 #1
Vega Z7 Pro = Asus M6800N
På den måde kan du få en asus computer lidt billigere

Der er slet ikke noget i vejen med Acer, og det er et godt forslag du er kommet med. Men altså jeg er jo slet ikke i tvivl om at jeg ville give de ekstra penge og så købe Asus. Jeg har selv en asus bærbar som jeg er meget glad og der har aldrig været problemer. "Problemet" med Acer er at det er lidt discount agtigt efter min mening - Asus bruger kvalitets produkter og er derfor nogle meget holdbare computere, hvilket jeg ikke helt mener man kan sige om Acer.

Asus M6800N (Vega Z7 pro) er helt klart den ultimative bærbar der findes pt, og et rigtig godt køb.
Avatar billede avarjo Nybegynder
04. juni 2004 - 23:15 #2
Skal det være Pc og windåse? Ellers prøv at se:
www.apple.com/powerbook/
Avatar billede djarny Nybegynder
04. juni 2004 - 23:24 #3
Vil det sige at Vega Z7 Pro er nøjagtigt den samme maskine, bare med et andet navn på? Eller vil der være en 'mærkbar' forskel i kvaliteten?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
04. juni 2004 - 23:26 #4
Ref: http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1

Hvis du læser ovenstående artikel igennem, som er en anmeldelse af Vega Z7 Pro, vil du finde ud af at det faktisk er akurat samme computer, blot med en anden indpakning.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
04. juni 2004 - 23:27 #5
Referat

" Men vent lidt, kender jeg ikke den bærbare et eller andet sted fra? Jo ganske rigtigt det er en ASUS M6N bærbar, lige på nær farven som i denne version er sølvgrå. Det kan måske virke underligt for mange at det er en ASUS bærbar med Vega navnet, men det er faktisk meget normalt at bærbar producenterne sælger til såkaldte OEM kunder som derefter sætter deres eget navn på. Men det er jo også kun heldigt for os, da ASUS har et særdeles godt navn indenfor produktionen af bærbare og så er Vega’en faktisk lidt billigere end dem hvor der står ASUS på dem. "
Avatar billede djarny Nybegynder
04. juni 2004 - 23:28 #6
avarjo: jeg har pt. hverken det store kendskab til eller behov for en apple, men ellers tak :)
Avatar billede ird Praktikant
05. juni 2004 - 07:56 #7
Dell 8600 er faktisk en lille fin sag til billig penge http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=dk&l=da&s=dhs

Men ville ikke selv vælge Dell. Synes de bruger for meget krudt på at reklamere for deres vare istedetfor at bruge tiden på deres hardware.

Ville helt klart tage Asus som flere er inde på. Dels fordi der laver nogle solide maskine, men topkvalitet. Designet er flot og kvaliteten på kabinettet er også super.

Ligeledes skal det siger Fujitsu Siemens ligeledes laver super maskiner.
Acer vil jeg holde mig fra. nok er den lille og smart, men deres support er ikke noget værd. Koncentere dig om mærker som Asus, Fujitsu Siemens, IBM og DEll

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen. Hør den igang, mærk på kvaliteten, se den bruge et par programmer, løft den.

Skal jeg selv vejlede dig omkring en god maskine til en god pris er det helt klart  Asus M6800N
Den er bygget op over Intels nye Centrino technologi, som giver kraftig ydelse og lang batteri tid. Desuden har den ATI´s nye M10 grafikchip Radeon 9600 med 64 Mb DDR ram, som er markedets hurtigste grafikchip pt., og den kan fåes med både 15,4" Wide screen WXGA og traditionel 15,1" SXGA.
Den udmærker sig yderligere med en vægt på kun 2,7 kg, og mulighed for 2nd batteri i multibay.
En lille sag som 2400 modellen fra Asus er også værd at kikke på. Dog skal du gøre helt op med dig selv hvad du skal bruge den til iden du handler
Men gør dig selv en kæmpe tjeneste og lad være med at handle over nettet, hvis du er ny indenfor området med bærbare.

Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.
Det du skal er at gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til (hvilket du har)
Er det til grafik baseret programmer og spil( sevom bærbare ikke kan anbefales til bærbare) eller er det alm brug som skole o.s.v.. Skal den bruges til grafik og spil, skal du bruge flere penge end de 8-9000 kroner. De nyeste grafikkort fra ATI bla. 9600 modellen kan godt klare de fleste spil. en centrino fra 1.4 og op til 1.7 er et super valg.

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

et super valg efter min erfaring :) men nok en del over det du havde påtænkt dig at bruge på den :))
Her er "mine råd" til køb af bærbare:
Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Men læs den guide jeg linker til. http://www.eksperten.dk/artikler/133 den burde give dig et godt overblik :)
Ellers hjælper jeg gerne mere. Du kan også kontakte mig på ICQ, hvor jeg gerne yder den support du ønsker...Dette er selvfølgelig gratis, og skal ikke have indflydelse på point uddelingen på E
Avatar billede akl_gr Nybegynder
05. juni 2004 - 12:25 #8
ird>> Helt ærligt...... Nu spørger djarny hvilken han skal vælge af en Asus og en Acer og så kommer du med dit standard indlæg med Dell, Fujitsu Siemens og hvad ved jeg. Jeg ved at du er kompetent på bærbar området, men prøv da for pokker at læse indlægget og skriv en individuel kommentar der kan hjælpe spørgeren lidt bedre en det standard pasting du præsterer her. Jeg ved godt du opfatter mig som provokerende ;-) men du ville hjælpe folk meget mere hvis du engagerede dig lidt mere i hvad de faktisk spurgte om, og så kommenterede derefter..........
Avatar billede ird Praktikant
05. juni 2004 - 13:19 #9
Hvis du læser det jeg skriver , og læser min guide vil du se og obsevere jeg kommer ind på begge maskiner.

Kan du ikke lide mine argumenter så ignorer dem, og lad opretter vurdere om han kan bruge det eller ej!

DU deltager slet ikke i tråden så måske skulle DU lære ikke at spamme med dine personlige meninger om mig, og min måde at suppotere folk på.

Har du ikke noget fornuftigt at deltage med så hold dig ude fra dette spørgsmål
Avatar billede cdc Novice
05. juni 2004 - 14:12 #10
akl gr--> Hvis du ikke har andet at gøre en at spamme spørgsmålene med urelevente oplysninger som at rette på hvad ird gør og skriver, bedes du holde dig væk!
Den form for kommentarer i spørgsmål bedes holde op straks, da det ikke er første gang jeg ser dette, og er spam af spørgsmålet, og laver for meger revage da man begynder at diskutere dette i stedet for at hjælpe spørger.

Hvis folk i spørgsmålet og spørger er utilfreds med den hjælp der ydes, er de nok voksne nok til selv at pointere dette ovenfor ird eller andre, uden at du skal blande dig.

Tag dette som et lille vink med en "vognstang" :o)

/cdc - CoAdmin
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. juni 2004 - 14:19 #11
Körer selv med travelmate og er ovenud lykkelig for den. Har aldrig nogensinde haft problemer med den. Har også hört at asus er en god maskine, så det er lidt som at spörge om du skal köbe en ford eller opel, altså en smagssag. Men kun rosende ord om travelmate fra min side.
//Michael
Avatar billede ird Praktikant
05. juni 2004 - 17:50 #12
100% enig Michael Stim :)

Travelmate er også ganske fin
Igen deltager jeg også kun udfra egen erfaring. Tester en del maskiner og kan selvfølgelig kun snakker udfra dette, og så hvad jeg læser mig til, og høre fra omgangskredsen
Avatar billede djarny Nybegynder
07. juni 2004 - 01:19 #13
Hej igen. Jeg har netop bestilt en Vega Z7 Pro, efter at have revurderet, hvad den helt præcist vil blive brugt til. Og det hjalp jo at den var noget billigere end Asus'en. Jeg håber ihvertfald at jeg bliver glad for den. Tak for hjælpen allesammen :)
Avatar billede ird Praktikant
07. juni 2004 - 07:30 #14
Husk at lukke spørgsmålet så :)

Hopper over point

//Ird
Avatar billede djarny Nybegynder
07. juni 2004 - 18:20 #15
Troede ellers at det var lukket, men må have trykket forkert :) Jakobclausen's svar var det eneste udslagsgivende, og derfor får han point. Forresten ird, så lige en lille tanke. Dit indlæg fremstår ikke særligt seriøst, som akl_gr også er índe på, fordi det virker så standard. Det skulle du måske overveje ved andre brugere, der står i samme situation som jeg gjorde. Men det var ellers nogle fine ting du kom ind på, og jeg var glad for at kunne henvende mig hvis det skulle være nødvendigt. :) Hav en god dag - og igen tak for hjælpen!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
07. juni 2004 - 18:28 #16
Jeg takker også
Avatar billede akl_gr Nybegynder
07. juni 2004 - 18:34 #17
tak for opbakningen. Det er ikke altid at konstruktiv kritik bliver opfattet som sådan.
Avatar billede ird Praktikant
08. juni 2004 - 07:22 #18
Jammen bare lære hvem jeg skal forklare ting og ikke :)
Måske opfatter I mine ting som standard - men det indeholder det væsenlige du har brug for ar vide
Avatar billede ird Praktikant
08. juni 2004 - 07:56 #19
Hmm men men jeg skal tænke over det I siger - gør det jo ikke for at genere folk - og på ingenmåde for at score point for dem har jeg nok af :)

Er bare vant til snesevis af disse tråde hverdag og hvorfor skrive det samme gang på gang, når facts er de samme. Men tænker over det I siger

//Ird