Avatar billede kube Nybegynder
04. juni 2004 - 21:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

opdatere gcc

Hej
jeg skal installere mplayer, men den kræver at gcc version 3 og jeg har pt kun 2.96 eller noget i den stil! Jeg har prøvet at opdatere gcc, men det er  ikke lykkedes. Jeg har fulgt nedenstående guide, og har bl.a. læst at ved installationen af mplayer så skulle den selv finde den rette version af gcc, men jeg kan stadig ikke installere mplayer - hvad gør jeg?

http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/gcc-296.html
Avatar billede kube Nybegynder
04. juni 2004 - 21:34 #1
når jeg kører ./configure for mplayer, kommer der fejl at gcc er den rette version..
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
06. juni 2004 - 15:11 #2
Ok, prøv lige at poste følgende outputtet fra kommandoen:

gcc --version

Jeg gætter på, at du kører med en RedHat Linux, da du har en 2.96 compiler... Når du forsøger at installere en ny compiler oven i den gamle der allerede er installeret på systemet, skulle det ikke undre mig, at der kunne komme noget rod med forskellige / overskrevene libraries etc. Derfor er det tilrådeligt at installere gcc ved siden af den gcc der kom med RedHat, f.eks. i /usr/local. Dette gøres ved at give flaget --prefix=/usr/local med til configure kommandoen: ./configure --prefix=/usr/local

Derefter kan man udvidde sin path:

export PATH=/usr/local/bin:$PATH

og man skulle nu kunne bruge sin nye compiler.
Avatar billede kube Nybegynder
06. juni 2004 - 16:45 #3
output: 3.0.4
mærkeligt...Så er den opdateret! Jeg har mandrake 8.2
Avatar billede kube Nybegynder
06. juni 2004 - 17:26 #4
jeg har installeret gcc ved /opt/gcc/

men følgende virker heller ikke: ./configure --prefix=/opt/gcc/
Avatar billede kube Nybegynder
07. juni 2004 - 21:40 #5
når jeg logget ind som root er versionen 2.96, men når jeg er brugeren 'kasper' er den 3.0.4
Skal jeg ændre noget ved CHMOD??
Avatar billede kube Nybegynder
07. juni 2004 - 21:44 #6
Men hvis jeg igen logger ind som kasper ved su kommandoen, så er versionen 2.96!! I'm lost - please help ;-)
Avatar billede kube Nybegynder
07. juni 2004 - 21:58 #7
nu prøvede jeg at installere som kasper i stedet for root, og nu virkede det..
Avatar billede kube Nybegynder
08. juni 2004 - 14:58 #8
Hvis nogen ved hvordan versionen under root opdateres ved der blive uddelt point..
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
08. juni 2004 - 15:02 #9
Ok, jeg tror du har problemer med path'en...

Prøv at poste følgende resultatet af følgende kommando SOM ROOT:

which gcc

Prøv derefter at køre samme kommandoe og post resultatet, når du er brugeren kasper.

Mvh
/kbnielsen
Avatar billede kube Nybegynder
18. juni 2004 - 23:07 #10
Hej,
hvordan opdateres pathen! Resultatet for begge brugere er:
/usr/bin/gcc
Avatar billede kube Nybegynder
18. juni 2004 - 23:11 #11
Det skal lige nævnes at jeg reinstalleret mandrake og installeret gcc 3 på ny..
men når jeg laver:
/usr/local/gcc/bin/gcc --version

Så kommer det rette resultat. Men så skal path'en opdateres, men hvordan?
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
21. juni 2004 - 09:38 #12
Det er såmænd meget enkelt at udvidde sin path:

Hvis man (i bash, som nok er det du bruger)

skriver følgende:

export PATH=/opt/gcc/bin:$PATH

Så kan alt der ligger i /opt/gcc/bin nu benyttes, da /opt/gcc/bin er tilføjet til din path.

Hvis du ønsker at dette skal ske hver gang du logger ind, så kig på din .bash_profile og din .bashrc i dit hjemmebibliotek..
Avatar billede kube Nybegynder
21. juni 2004 - 12:41 #13
Hej,
det er super. Hvis du lige laver et svar kan jeg uddele point. TAK.
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
21. juni 2004 - 13:47 #14
Hejsa...

Her var der et svar