Avatar billede kran06 Nybegynder
04. juni 2004 - 16:55 Der er 4 kommentarer

qmail vs. postfix

Jeg kunne godt tænke mig at vide omkring hvad i /du har at sige til qmail vs. fostpix....

Jeg ved følgende:

MTA  sikkerhed  features    performance  sendmaillish  modular
qmail  høj      høj          høj          addons        ja
postfix høj      mellem        høj            ja          ja

Men jeg kunne godt tænke mig en mere grundlæggende forskel..
jeg har også hørt at postfix skulle være lidt nemre at sætte op..
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juni 2004 - 17:00 #1
ja, qmail er ret svær at sætte op og forstå. Der er postfix lidt nemmere.
Qmail har en fordel som postfix ikke har, nemlig delivery guarantee. Qmail garanterer at mail bliver afleveret hvor det skal, eller at afsender får besked om at mail ikke kunne leveres. Spørg mig ikke om hvordan den gør, men faktum er at det kan den...
Avatar billede kran06 Nybegynder
05. juni 2004 - 03:45 #2
Det lyder jo oki... det var også det jeg har hørt.. men når man først har sat qmail op så er der vel ikke den store forskel...
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. juni 2004 - 05:14 #3
Vi bruger selv qmail og jeg syntes f.eks. at det er mega nemt at opsaette en qmail server, det er nok smag og behag. Til gaengaeld har qmail stort set ingen features, hvis du vil have noget extra, f.eks. starttls, auth smtp, pop-before-smtp osv, skal du selv finde et patch eller selv kode det.
Postfix kan jeg ikke sige noget om da jeg ikke har provet det
Avatar billede mfalck Praktikant
05. juni 2004 - 16:35 #4
Her er en gennemgang af postfix som også relaterer sig til bla qmail.

http://catpipe.net/presentations/postfix/